Avatar billede ErikHg Ekspert
10. december 2017 - 13:06 Der er 9 kommentarer

Kan ikke aktivere Office Professional 2013

Jeg har Microsoft Office 2013 Professional, i download version.
Jeg vil installere dette program på en "ny" brugt bærbar med Windows 7 64-bit Professional, og installationen lykkes da også fint. Men så er det problemet opstå - når jeg klikke ind på f.eks. Word eller for den sag skyld et af de andre programmer i Office 2013, popper et vindue op med to muligheder for aktivering:
_____________________________________________________________

Hvordan vil du aktivere softwaren? 1: Jeg vil aktivere softwaren over internettet (anbefales) 2: Jeg vil aktivere softwaren over telefonen.
_____________________________________________________________

Jeg klikker på mulighed 1: Der propper et vindue op, og en grøn bjælke vises, efter et øjeblik, kommer endnu et vindue, hvori der står:
_____________________________________________________________
Din kopi af Microsoft Office Professional kan ikke aktiveres, da du har aktiveret den det antal gange produktnøglen giver mulighed for i henhold til licensvilkårene for Microsoft software.
Oplysninger om det højst tilladte antal gange, et produkt kan aktiveres, finder du ved at klikke på Hjælp og søge efter ”Læse licensvilkårene for Microsoft software”.
Hvis du mener, at denne fejlmeddelelse vises uden grund, skal du klikke på Tilbage og vælge at aktivere over telefonen. I telefonaktiveringssystemet har du mulighed for at tale med en supportmedarbejder om alle problemer i forbindelse med produktaktivering.
_____________________________________________________________

Når jeg derefter klikker på mulighed 2, står der:
Aktivering og telefon understøttes ikke længere for dette produkt.

Dette synes jeg er meget uacceptabelt, for det vil i realiteten sige at produktet ikke længere kan anvendes! Jeg vil kalde dette en gang plat fra Microsofts side hvis det virkelig er tilfældet.

Måske har nogen på eksperten en forklaring eller allerhelst en løsning på dette problem
På forhånd tak.
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 13:11 #1
Du har formodentlig kun én licens til produktet? Hvis den samme produktnøgle anvendes på en anden pc, vil du selvfølgelig ikke kunne aktivere produktet før det er afinstalleret på den anden pc.
Har lige hos en ven installeret Office 2007 uden problemer. Blev aktiveret over nettet. Så må det også kunne lade sig gøre med Office 2013.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2017 - 13:28 #2
Du har i hvert fald en udgave, der har et begrænset antal aktiveringer.

Du får den ikke aktiveret på nogen måde, andet end hvis Microsoft er flinke og vil låse den op igen - det må du ringe og forhøre dig hos deres support om.

Men prøv at se om du kan finde licensbetingelserne - det kan sagtens være der er en eller anden betingelse der gør, at du ikke må genanvende licensen på "ny" maskiner... - det har man som regel også betalt efter (billig office = begrænsninger, dyr office = knap så mange begrænsninger).
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. december 2017 - 13:35 #3
Jeg kan bekræfte at der kun er én licens.

Jeg har tidligere haft Office 2007, men det var en rigtig DVD dette program lå på.
På min stationære er der Office 2010 Professional. På min gamle bærbare ASUS var der installeret Office 2013. Jeg købte en "ny" brugt bærbar HP Elitebook 8470P, med en SSD på 128 GB, men satte SSD´en på 500 GB fra ASUS maskinen i denne HP maskine, ny-installerede Windows 7 Professional på den, og downloadede diverse drive, og det hele kører som det skal, men IKKE Office 2013. SSD´en fra ASUS maskinen blev slettet helt vha. ActiveKillDisk, således at alt var slettet.
Kan problemet mon skyldes at jeg ikke afinstallerede Office 2013 inden SSD´en blev slettet? Det undrer mig også at beskeden om at produktet er aktiveret for mange gange :-O.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. december 2017 - 13:49 #4
#2
Det kan godt tyde på at du har ret.
Det tangerer bare bondefangeri synes jeg. Men der har vi det igen: pengegriskheden lever og har det godt - også hos Microsoft.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2017 - 13:52 #5
Nej, Microsoft holder ikke styr på om du afinstallerer Office igen - de har en tæller for produktnøglen, og når den er på 0, kan du ikke gøre andet end at håbe på at deres support vil lægge en licens oveni...

Så har du kun haft én licens på produktnøglen, er den brugt nu - derfor får du at vide den er aktiveret for mange gange.

Der er i øvrigt også muligheden for at det har været en OEM licens - sådan en der følger med maskinen, eller er købt meget billigt...  disse må IKKE flyttes til ny maskiner jf. licensbetingelserne...

Alt i alt er der en del forskellige licensbetingelser, afhængig af udgaven man har, så vil du vide præcis hvad der er sket, skal du have fundet dem frem...
Avatar billede INK Ekspert
10. december 2017 - 13:57 #6
Det er vel ikke urimeligt, at man kun kan køre én licens, når man betaler for én licens.
Men selvfølgelig skal du kunne geninstallere såfremt en harddisk bryder ned.
Ring til Microsoft og få lidt hjælp.

Alternativt findes der jo gratis velfungerende office pakker OpenOffice og LibreOffice.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. december 2017 - 20:32 #8
#6
Du har ret i at det ikke er urimeligt kun at kunne installeret Office på én computer når man kun har betalt for én licens. Men det er både stærkt urimeligt og uacceptabelt, at der er begrænsninger på hvor mange gange man kan installere. At man så heller ikke længere kan aktivere over telefonen det nærmer sig det groteske.
Avatar billede ebea Ekspert
10. december 2017 - 21:11 #9
#6  -  Om det er urimeligt, er jo svært at definere! Du har jo en download version, og der er klart defineret, at for den type, er det ikke muligt at overføre Licensen til en ny PC. Havde du købt en fuld pakke (f.eks. fysisk i butik), havde du med 2013 versionen, mulighed for at overføre din Licens!
Prøv at kigge på dette, som gir' dig et lidt mere klart overblik omkring 2013 og 2016 versionerne, omkring oberførsels muligheder til ny PC (eller anden PC).

https://blogs.office.com/en-us/2013/02/19/office-2013-and-office-365-installations-and-transferability/?eu=true