Avatar billede Squeezy Juniormester
11. december 2017 - 17:13 Der er 31 kommentarer

Jeg kan ikke komme ind på min harddisk på min pc.

For ca. 1 år siden købte jeg en pc hos Sharkgaming hvor jeg bestilte en harddisk på 2000 GB (jeg vidste ikke hvor meget det var dengang). Da jeg så kom hjem så jeg at der var 200 GB på min lokal disk, og 1800 GB på min harddisk så jeg gik ind på Drifthåndtering og "aktiverede" min harddisk. Men i dag da jeg kom hjem fra skole ser jeg at min harddisk ikke virker og, at alle de filer jeg havde var blevet rykket over i min lokal disk og min lokal disk er derfor proppet op med filer. Jeg prøvede at skrive til Sharkgaming og de sagde at jeg skulle se om kablerne var sat ordentligt i (ikke til den store hjælp). Så nu skriver jeg her i håb om at i kan hjælpe mig fordi jeg kan ikke downloade noget som helst. Tak på forhånd.

VH Mikkel.
11. december 2017 - 17:27 #1
Øhh...  prøver lige at glatte termer ud, så vi ikke misforstår hinanden :-)
Med "lokal disk" og "harddisk" mener du C:\LOKALDISK og evt. D:\HARDDISK er det rigtigt opfattet?
Hvordan har du aktiveret den mener du? Når du siger den ikke virker, er det så HELE disken; både 200gb. og 1800 gb. partitionerne -eller er det de 1800 gb. der er væk og nu har du kun de 200gb. ?? Undskyld hvis jeg er lidt forvirret :-)

Hvis du har det ene af de to drev, så er det ikke et spørgsmål om kabling! Det er ét og samme kabel, eller strøm/data selvfølgelig, men !

Jeg tillader mig at antage, at du kører windows?
Gør følgende: tryk på "start" og skriv "administration" -tryk ENTER. Den mappe du kommer ind i, vælg "computeradministration" og herefter "lager" og "diskhåndtering". Kan du enten grundigt forklare hvad du ser, eller meget lettere; tage et screenshot af det ?
Avatar billede Squeezy Juniormester
11. december 2017 - 17:38 #2
Undskyld hvis jeg har formuleret mig forkert, lyver ikke når jeg fortæller at jeg INTET ved om computere. :)

Det jeg mente med at "aktivere" var at jeg gik ind i disk håndtering og satte den så jeg kunne bruge dens GB's, men nu er den der ikke længere.

Og jeg kan godt tage et screen-shot her er det : https://gyazo.com/d28f6fd550ad06db88ebfe6578d2c068

Jeg takker stort for at du vil hjælpe mig.
11. december 2017 - 17:47 #3
Hej,

Jeg ved ikke om dete hjælper, men jeg prøver:

Var engang udsat for at en 2 Tbyte  (Terabyte)  disk ikke syntes på DISK HÅNDTERINGEn, selv om den fysisk var tilsluttet på en USB-port.

Problemet blev løst ved at tage USB-stikket ud (fysisk de-montage) , lukke systemet ned (windows-power-off).

Startede windows igen og da Windows var kørende satte jeg disken i (USB-stikket ) ind  igen.

Det løste problemet.

KRistian

(Windows havde "forædt" sig i USB-porte  er min konklusion.)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 18:04 #4
#3 Tror der er tale om en intern 2 TB disk der er monteret på sata stik og ikke usb.
Kan det alligevel lave kludder i Windows ?
11. december 2017 - 18:25 #5
HEJE (igen),

JO, jeg ved det lyder lidt tåbeligt - men er du SIKKER på at stikkene (SerialData (=SDATA) og Power stik)  sidder rigtigt.  Der ske ikee megen løse forbindelser i S_data stikket før den ikke vises på disk-håndt.

KR

Prøv evt. at tage BEGGE STIK Fra.  Slukke maskinen - tænde  (IKKE SÆT STIK I ENDNU)  lav lidt  (wevt en kabale eller noget ligbnende ) .  Slukke - så sætte stik i og så tænde igen....

KR
11. december 2017 - 18:29 #6
UPS.::::

Fejl  SLUK MASKINEN FØRT INDEN DU PILLER STIK FRA......  Gør du som jeg foreslå KAN Du brænde disk af !!!!!  så ikke gør som jeg først foreslog

KR
11. december 2017 - 18:32 #7
PS: Undskyld mine slå-fejl..  Det skulle gå stærkt.
11. december 2017 - 18:40 #8
#4

Windows skal ikke sådan kunne lave "disk-ramponade" . DOS (Disk Operating System)- et (IKKE MS-DOS (!!!) ) er normalt et så robust system, at sådan noget EXTREMT sjældent forekommer og da er det altid en extern hændelse (brugerfjel , virus eller lignende). Normalt har bruger ikke adgang til disken på dette level /niveau så  det kan være noget uforudset.

Jeg har en formodning om, at det kan være en disk-partionering, som er røget, men uden at kunne hænge min hat op på noget konkret. Men igen, der har alm. bruger ikke adgang.  Ikke engang hvis de kører COMMAND mode (som i realiteten er en meget udvidet og modificeret MS-dos -udgave (FAT - 16/32  vs. NTFS, net-support  bl.a  )  MÅ have noget mere for at kunne diagnosticere bedre.

KR
Avatar billede Squeezy Juniormester
11. december 2017 - 19:12 #9
Jeg er forvirret, hvad er det helt præcist jeg skal gøre?
11. december 2017 - 20:00 #10
HEJ,

1:  SLUK DIN MASKINE.

VENT TIL DEN ER HEEEEEELT SLUKKET . TAG STRØMLIEDNINGEN UD AF STIKKET BAGPÅ.....

2:  HVIS DU IKKE HAR ADGANG TIL DIN FYSISKE HARDDISK SKAL DU PILLE LÅGE/KABINETTET AF (dvs. så du kan se ind i DIN PC !!!)

3:  LOKALISER (dvs. FIND) DIN HARDDISK. DEN HAR 2 SMÅ STIK BAGPÅ.  )
IKKE PIL HARDDISKEN UD.    MEN FJERN STIKKENE.

4.  VENT CA: 1 - 1 1/2 minut INDEN DU SÆTTER STRØMLEDNINGEN PÅ IGEN
(Hvis der tændes et lille lys inde i maskinen er det godt- det er ikke nødvendigvis den gør det...!

5: TÆND MASKINEN  ... (Husk strømledningen)

6: HVAD SKER ...

(det er muligt at den siger, at den ikke kan finde en BOOT-disk - det er normalt, når disken ikke er der (pga de fjernede ledninger).  )

Det jeg prøver her, om at din BOOT-disk (= disk  C:\  boot-partition er i orden - igen de 200 Mb disk fungerer .

HVis den siger at der ikke er en BOOT-disk:

1: sluk igen (ven 2-3 minutter NU og fjern strømledningen (igen).

Monter nu DATA-stik og STRØM-STIK.

BARE ROLIG- DE KAN KUN SIDDE PÅ EN MÅDE OG BEGGE STIK ER FORSKELLIGE. SÅ DE KAN IKKE SIDDE FORKERT.  BRUG IKKE VOLD PÅ NOGEN MÅDE.  DE SKULLE SMUTTE på SOM MANDEL-GRISEN ved Ris-A'lamanden

TÆnd maskine (+ strømledninge) - WINDOWS --

HVAD SKER NU ?

KR.
11. december 2017 - 20:09 #11
PS: Dette gælder KUN for DIN "EXTRA " 2 TB disk selvfølgelig.
Avatar billede Squeezy Juniormester
11. december 2017 - 20:21 #12
Og du lover at det vil virke?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2017 - 20:31 #13
disken har sikkert 2 partitioner. den ene er på 1800 mb..
og den har fået en fejl, og smidt D partitionen ud, det kan ske.

prøv at køre partition recover
https://www.easeus.com/partition-recovery/index.htm

anyway, selv  om den redder D drevet tilbage, så er din disk færdig. det er en alvorlig fejl, som den måske vil gøre igen, eller det vil udvikle sig.
derfor skal du anskaffe en ny disk!
11. december 2017 - 21:09 #14
HEJ,

NEJ, jeg kan ikke "LOVE" at det virker.

Men jeg kan med mere pålidelighed fortælle dig HVAD JEG TROR er fejlen.

Om jeg rammer rigtigt ved jeg (selvfølgeligt) ikke, men jeg har arbejet med PC'ere og Windows fra wind 1.0  (og det er et par dage siden !) og det giver lidt erfaring med de systemer.

Selvfølgelig er det ikke en 100 PCT garanti. Men hvis du piller disken fra, starter op (koldstart selvfølgelig) uden di  disk vil dit system anerkende at DER IKKE ER NOGEN disk på 2 TB og køre videre.

Sætter du den til igen (efter at have slukket maskinen- ingen afbrændte harddiske her- nej tak ) og tænder igen SKAL Windows genkende disken som en 2 TB disk.
Gør den ikke det kan der være forskellige fejl-muligheder og det er dem jeg ved at bruge udelukkelsesmetoden prøver at finde frem til.

HVis din 2 TB extra disk er OK, så SKAL (FG'me) windows finde den. HVis ikke må vi prøve en systematisk fejlsøgning.  Problemet er, at du er der og jeg er her. Var du siddende her ved siden af (med en Kop kaffe i hånden) var det nemt at fejlsøge disken, men du er som sagt  der og jeg er her. Og der (næsten naturligt) selvfølgeligt LAAAAAAAANG fra mig til dig (og lige så langt den anden vej !)  , derfor den noget besværlige  kommandovej... og lidt overdrevne beskeder. !

#13 Sidware skriver at diskpartition 2 (det som svarer til de 1800 GM)
kan være kaput. Jeg er stort set enig i hans betragtninger, men lad være med at kaste disken før du er 100,00000 procent sikker på det er diskpartitionen som er gået fløjten.

KR
Avatar billede poko1 Ekspert
11. december 2017 - 21:17 #15
For mig at se er den ikke initialiseret hvilket der jo også står prøv at højreklikke der hvor der er et rødt + og se om du får muligheden initialiser disk? Derefter skal den allokeres. Alle filer er borte.
i øvrigt havde Seagate en hel serie med sådanne problemer!
11. december 2017 - 22:07 #16
Og maxtor´s diamond 9/10 serie og sådan har alle deres præferencer ift. valg af harddiske! Dog er jeg personligt inderligt imod seagates diske, too many bad experiences!

Fejl på harddisken i vitale sektorer har gjort, at filstrukturen på 1800gb partitionen er gået fløjten og hele disken for så vidt blevet corrupted!
Start med at gøre som #15 skriver og så se hvor meget hukommelse det lykkedes at allokere. Forbered dig på at have mistet dine data- herom hersker ikke megen tvivl. Når det er sagt, lad for Guds skyld være med at foretage dig noget som helst, read/write på den beskadigede partition. Jo mere uberørt den forbliver, desto større chance har du for en mere succesfuld recovery. Med lidt held,så vil du kunne genskabe en hæderlig del af dine tabte data! Men intet er sikkert endnu, så et skridt af gangen ! :-)
Avatar billede Squeezy Juniormester
11. december 2017 - 22:39 #17
Forstår bare ikke hvorfor jeg har kunnet bruge den før, og så den bare pludselig forsvinder ud af det blå.
11. december 2017 - 22:43 #18
HEJ

1: Har du prøvet det jeg foreslog ?

2: HVIS NEJ -  OK. -  dit valg.    HVIS JA- hvad var resultatet ?

KR.
Avatar billede kurtba Ekspert
11. december 2017 - 23:47 #19
Jeg synes, at man savner et svar på, om der fysisk er én eller 2 harddiske i denne pc. Umiddelbart burde der kun være en, hvis den er bestilt en med 2000 mb. Men det forvirrer, at i det uploadede billede ser disk 0 ud til at virke upåklageligt, og samtidig er der en disk 1 på 3,86 gb - som også viser fejl.
Luk nu kabinettet op og se og fortæl - er der én eller er der 2 harddiske i pc.en.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. december 2017 - 00:31 #20
Prøv at køre denne
https://ibb.co/cATycw
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 02:32 #21
du skriver at du ikke forstår hvordan den bare pludseligt kan holde op med at virke:
det er enkelt: ting står ikke af langsomt... :)  den skriver bare et 0 et bestemt sted, og så er partition 2 væk. for eksempel..
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 02:35 #22
jeg havde en af de fejlbehæftede seagate for 6+´år siden. den var bare blank. alle partitioner væk..  en firmwareupdate ku fixe det, men den kom først, efter at jeg havde leveret disken tilbage på garanti, og fået en ny (og mistet al data på disken) + jeg havde selvfølgelig en backup, og mistede ikke det hele. :)
Avatar billede Squeezy Juniormester
12. december 2017 - 14:30 #23
Jeg synes jeres forslag virker for risikabelt og havde regnet med en MEGET lettere løsning.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. december 2017 - 14:51 #24
Har du prøvet at højreklikke der hvor der står  Disk 1 og ændre ukendt  til Online? Hvis det ikke virker så er sidste mulighed denne
https://ibb.co/hOTh4b
Ellers er det ligegyldigt hvad du gør risikabelt eller ikke fordi så er disken DØD!!!
Avatar billede Squeezy Juniormester
12. december 2017 - 17:04 #25
Den kommer op med sådan en besked her når jeg prøver: https://gyazo.com/dcacbfe3a53d8e9d3dc55fa862da6b1e

Og hvis min disk er død, hvad kan jeg så ha' gjort der har dræbt den?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. december 2017 - 17:13 #26
Den er død ingen tvivl om det. Medmindre du kan se den i Kommandoprompten?
Det behøver ikke være på grund af noget du har gjort det er som med en Mandags Bil.
Hvis der stadig er garanti så kontakt Sælger!
Avatar billede Squeezy Juniormester
12. december 2017 - 17:33 #27
Min computer er begyndt at slukke når jeg prøver at starte Fortnite. Har det noget med det her at gøre?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. december 2017 - 17:51 #28
Åbn kabinet og tag stikket ud fra sen syge disk.
12. december 2017 - 21:19 #29
Som jeg foreslog i #10.

KR
Avatar billede jalved Ekspert
12. december 2017 - 21:49 #30
Har du mulighed for at tage disken ud og sætte den til en anden computer fx via en dockingstation?

Så kan du hurtigt få afgjort, om det er noget med selve disken. Det tyder en del jo på, men så er du sikker.

Du har så også mulighed for at prøve at køre nogle recovery-programmer og se om du evt. kan få reddet nogle data.
12. december 2017 - 23:27 #31
Kom i tanke om noget , som kan have betydning ....

HVAD TYPE ER DIN 2 TB HDD.  (navn !)

Eksempel: WD 5000AVS  eller WS2500AVVS  eller  WD800JS    eller
WD800JS  eller WD10JPVX  -- osv ...

KR