Avatar billede brasso Forsker
12. december 2017 - 07:57 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Opdatering til ny version Windows smadrer alt!

Hej
Jeg har en PC hvor den sidste nye Windows fuld opdatering er kørt, jeg mener der stod noget med 1709 total opdatering af Windows. Jeg sidder ikke lige ved maskinen. Den starter så op efter ca 3 timer, hvor den har downloadet og kørt opdateringen. Der kommer så en velkomst, hvor der står velkommen til den helt nye Windows 10. Det er jo så også fint nok, bortset fra at stort set alt er reset til nul, som om det var en ´total nyinstalleret Windows.
Der var 5 oprettede værktøjslinjer, hvor folderen lå på 'C', kun den ene er der stadig. E-mail programmet Mozilla Thounderbird er fuldtstændig tom, og der er ikke opsat konti osv..
'Familie tree' kommer og fortæller at det er nyinstalleret og at man skal opsætte en konto eller logge på en eksisterende. Google drev programmet kører ikke. Windows one drive kommer og beder om at man logger på. Stort set alle genveje der var på skrivebordet er væk. Hvor mange af de øvrige programmer der stadig er på maskinen og om de virker har jeg ikke helt styr på endnu.
Er der overhovedet nogen mulighed for at redde det helle? Eller er det et spørgsmål om at rulle installationen tilbage, tage kopi af det hele, og så køre opdateringen igen og installere og sætte hele gøjemøget op igen.
Det er godt nok træls at en opdatering sådan smadrer det hele.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 08:01 #1
du kan prøve at rulle opdateringen tilbage - det lyder som der er gået noget galt med din opsætning... men det kunne også være, at du er logget på med et .temp-profil - prøv at se under C:\users (eller "brugere" på dansk) - og se, om der et profil som hedder noget med .temp til sidst
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 09:18 #2
det er smadret. tak microsoft ;(
Avatar billede INK Ekspert
12. december 2017 - 09:30 #3
Gå i stifinder og se om der ligger en mappe “Windows.old”. Hvis der gør dette, er alt gemt. Du kan nu rulle tilbage som foreslået af #1. Brug funktionen i indstillinger. Du kunne også tage en kopi af mappen inden du ruller tilbage.
Hvis ellers den kører fint med undtagelse af fejlanbragte filer, så kan du også manuelt fiske dem ud af denne mappe.
Hvis din Windows10 er opgraderet fra 7, 8.0 eller 8.1, så er tiden måske kommet til at foretage en ren ny installation og så geninstallere dine programmer med licensnøgler.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2017 - 10:36 #4
bare log ind på Familie tree - dine data ligger i skyen og er ikke berørt af opdateringen.
Men ellers, så tilbage til start og forfra.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. december 2017 - 11:17 #5
Gå i Indstillinger vælg Opdatering og sikkerhed
Vælg Gå tilbage til den tidligere version af Windows 10
https://ibb.co/mnXa7w
Avatar billede brasso Forsker
12. december 2017 - 16:31 #6
#3 "Hvis din Windows10 er opgraderet fra 7, 8.0 eller 8.1, så er tiden måske kommet til at foretage en ren ny installation og så geninstallere dine programmer med licensnøgler."
Nej den er installeret med en ren Windows 10 og diverse programmer  i september måned, så den kan næsten ikke blive mere ren.
Jeg ser hvor meget jeg kan fiske ud af .old, om jeg kan få E-mailen sat korrekt op, og om programmer virker som før, jeg er lidt træt af at skulle rulle det hele tilbage og så køre det hele igen. Må nok sætte et par aftner af til det. Jeg tror faktisk jeg har gemt en backup af den maskine det hele kom fra over på denne, så må jeg tage udgangspunkt i disse.

#4 Claes57 ! Hvis jeg sætter Mozilla Thunderbird op med de 2 kontoer som den var før, ligger der så en 'Sky' kopi af det hele der bliver synkroniseret ned på maskinen?
Avatar billede poko1 Ekspert
12. december 2017 - 16:37 #7
Hvis du kører #5 så er din Pc. som lige inden den opdaterede!
Altså som lige før de 3 timer det tog.
Avatar billede brasso Forsker
12. december 2017 - 16:47 #8
#7 Yes! Det er jeg klar over.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2017 - 17:08 #9
thunderbird - det er et forsøg værd - den får en ny id lokalt. Men hvis dine konti er IMAP og du ikke har gemt gamle data fra pop3-tiden (dvs ikke noget med tdc), så vil det virke.

Man kan - hvis man har adgang til den gamle tb-opsætning i C:\Users\[dit brugernavn]\AppData\Roaming\Thunderbird fra en .old eller backup bare kopiere alt der til tilsvarende den nye opsætning (efter tb har været startet og lukke ned igen)
Den har jeg brugt flere gange... det er filen profiles.ini og mappen profile, der er de vigtige.
12. december 2017 - 20:43 #10
Hold da ferie, det er sgu hele cremen og eliten der har samlet sig i flok om samme spørgsmål ! :-)
(jeg mener det faktisk -og endda også på en god måde, selvom jeg nogle gange giver et lidt andet billede!)

Jeg vil blot være nederdrægtigt tilfreds med mig selv og blot henvise til min avatar! Hihi :-)
13. december 2017 - 09:15 #11
Du kan ikke stoppe Microsofts forsøg på:
1.. download en nyere version af Windows 10 ende den 15xx version du købte
2..Installere den nyere version
3.. downloade de nye sikekrhedsfiler
4..Genskabelse af dit gamle windows 10 da installationen mislykkedes.
Det er umuligt at stoppe denne galskab fra Microsoft min PC har nu kørt
denne process 12 gange og mit Dataforbrug er nu oppe på 42 GB.
Hvem betaler regningen til min ISP.?
Der er kun en vej og det er at slukke for PC en, og det hjælper ikke at købe en ny PC for hele galskaben starter bare om og om igen på denne.!!
Microsoft har fjernet muligheden for at disbale automatisk update så her kører det nu fast Automatisk også selv om din PC er i dvale.
Nok det værste dumhed Microsoft har lavet indtil nu.!
diverse reparations værktøjer og andre forslag af løsninger virker desvære ikke, brugerne er nu Microsofts fanger.:(
bliv helt fri,gå over til Linux
Avatar billede Little Helper Seniormester
13. december 2017 - 14:14 #12
Gerhardt Frank
----------------------------------------------
Du kan ikke stoppe Microsofts forsøg på:
1.. download en nyere version af Windows 10 ende den 15xx version du købte
2..Installere den nyere version
3.. downloade de nye sikekrhedsfiler
4..Genskabelse af dit gamle windows 10 da installationen mislykkedes.
Det er umuligt at stoppe denne galskab fra Microsoft min PC har nu kørt
denne process 12 gange og mit Dataforbrug er nu oppe på 42 GB.
Hvem betaler regningen til min ISP.?
Der er kun en vej og det er at slukke for PC en, og det hjælper ikke at købe en ny PC for hele galskaben starter bare om og om igen på denne.!!
Microsoft har fjernet muligheden for at disbale automatisk update så her kører det nu fast Automatisk også selv om din PC er i dvale.
Nok det værste dumhed Microsoft har lavet indtil nu.!
diverse reparations værktøjer og andre forslag af løsninger virker desvære ikke, brugerne er nu Microsofts fanger.:(
bliv helt fri,gå over til Linux
-----------------------------------------------

Jeg plejer ikke at give kommentar i en tråd hvor svaret ikke omhandler det tråden drejer sig om, Men når jeg læser noget direkte vrøvl bliver man da nødt til det.

Slå Windows Update fra i Windows 10
http://www.thewindowsclub.com/turn-off-windows-update-in-windows-10

Kunne ikke finde en Dansk side. Det er mere omstændigt end tidligere men det skyldes selvfølgelig at MS ikke anbefaler dig at gøre det. Virker også efter den nye opdatering (Creator).

Og med hensyn til din jamren om at din internet regning er dyr efter hele 42GB download så har vi fleste jo ubegrænset download, Og dem der ikke har kan slå Forbrugsbaseret forbindelse til i windows forbindelser under den enhed du er opkoblet med.På denne måde opdaterer Windows . Er normalt sat når man er på G netværk.

Så det en ommer :)
Avatar billede brasso Forsker
13. december 2017 - 15:57 #13
#9 Jeg mener faktisk begge konti er sat til IMAP i thunderbird. Så jeg prøver da lige at oprette kontiene igen, så ser vi videre. Mine forsvundne værktøjslinjer har jeg genskabt fra en Google drev backup, så det går fremad.
13. december 2017 - 19:38 #14
#12
da der er ret mange over det hele ikke kun i Danmark som har dette problem, så behøver det jo ikke at være noget vrøvl, for det er ikke alle der har ubegrænset Internet, så derfor kan det blive en dyr en for nogle. jeg selv ved ikke om min ISP syntes at et mega stort forbrug passer til mit langsomme Internet med kun 300 kr om måneden, de kunne jo klage over mit pludselige store forbrug på kort tid.
Trods at jeg disablede windows update for over 1 uge siden så kørte det fortsat uendeligt, for jeg kunne ikke finde andre steder at disable end under jobstyring ctrl+alt+delete og for at tjenesten ikke skulle starte lod jeg min pc være tændt hele tiden.  det letteste er at slette i Windows update i regedit, så virker det i hvert fald ikke mere og der ydes jo alligevel ikke support mere til det windows 10 version 1711 som jeg købte for ca. 2 år siden.:)
På forhånd tak fra en gammel mand på 68.
Avatar billede poko1 Ekspert
13. december 2017 - 20:21 #15
#14  1711 Betyder 2017-November og sidste opdatering er 1709 Windows 10 Fall-Hvilket er 2017 September. Selv om den først var klar i November!
Jeg kører stadig videre fra den første 1511 som nu er blevet til 1709 blot ved at sørge for at modtage alle opdateringerne og at vælge at beholde alle mine programmer.
Avatar billede brasso Forsker
20. december 2017 - 17:59 #16
Problem løst!
Værktøjslinjerne fandt jeg på Google drev, jeg havde heldigvis fået backup af "Denne computer" slået til, så genveje på skrivebordet blev automatisk genoprettet så snart jeg loggede på 'Drev' (som nu hedder backup og synkroniser"), det samme gjorde diverse dokumenter osv. i folderen 'Dokumenter'. Jeg genopsatte de 2 mails konti i Thunderbird, og mapper osv. blev oprettet efter synkronisering. Det samme med Family Tree builder, så alt kører igen som det skal.

Imellemtiden er opdateringen kørt på 2 andre maskiner i husstanden uden nogen form for problemer, underligt lige denne ene så skulle give så meget bøvl.

NB: Hvordan sletter man den 'Windows old' mappe der er oprettet korrekt?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. december 2017 - 18:17 #17
Højreklik på C: drevet vælg diskoprydning kør af 2 gange først sæt flueben i alt når færdig så gentag men denne gang vælger du ryd op i systemfilerne du får så en melding om at du ikke kan gendanne til tidligere men hvis den kører som den skal så tryk ok
Avatar billede brasso Forsker
20. december 2017 - 18:29 #18
#17 Det prøver jeg en gang efter nytår, når jeg kommer i nærheden af maskinen igen. Tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. december 2017 - 18:30 #19
Der skulle stå vælg egenskaber og så diskoprydning.
Avatar billede brasso Forsker
09. marts 2018 - 11:59 #20
Nu må jeg hellere få lukket denne. Jeg har fået alt gendannet, fra en tidligere backup, så maskinen kører perfekt igen. Hvordan sender man en regning til Microblød på den tid jeg har brugt på at gendanne det hele efter at deres opdatering smadrede det hele? :-).