Avatar billede sakul Praktikant
12. december 2017 - 11:57 Der er 11 kommentarer

Gamer pc 2017

Hej Eksperter
Jeg arbejder som pædagog på et opholdssted for unge i Odense, vi har en ambition om at få noget E sport på vores program. Vi vil indkøbe 4-5 pcér der skal kunne køre de spil der er oppe i tiden pt og også gerne et stykke tid ud i fremtiden. Så spørgsmålet lyder som følger:

Hvad skal den pc indeholde af hardware , cpu, gpu mm.
Budgettet er som altid i mit felt begrænset, så det bliver ikke det aller bedste gear det er jeg klar over, men hvad skal minimum konfigurationene være og er der andet jeg skal vide når jeg går ud og køber ind... og eventuelt hvor gør jeg det ?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 13:51 #1
hvis de skal ku spille de spil du drømmer om, så kigger du på en udgift af 10000 kr pr pc, eller en anelse mere.

jeg vil råde jeg til, eftersom i ikke ved noget om gamer pc, at købe færdigbyggede.
hvad skal den indeholde..  jeg ved at på www.komplett.dk kan du bygge/konfigurere en pc, så vælger du de dele den skal have, og websiden viser en pris.
jeg vil anbefale i gør det.

en mager pc skal ha noget absolut tilstrækkelig køling, så vælg ikke det billigste.
så en core i7 processor, 16 GB RAM, 1 TB harddisk (minimum) - og når du skal vælge strømforsyning, så spar heller ikke her. vælg noget halvdyrt, så holder det over 10 år! - strømforsyning til gamer pc skal være på 750-800 watt.

så er der det vigtigste, grafikkorttet. lige nu, er bedste køb til prisen et GTX 1050i.
de findes under mange navne. GTX henviser til firmaet Nvidia's kort, i GTX serien.

og det hele skal i et kabinet. det fås støjdæmpet eller ikke...

prøv at bygge en pc på komplett.dk, og kom tilbage her med resultatet, som du har valgt ud fra mit råd, og jeres økonomi. så kan vi lige gennemgå det du ku bygge på deres hjemmeside, og vi kan evaluere det.

www.komplett.dk
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 13:55 #2
der er sku en til 9499,- her - og disse har nyere grafikkort en jeg foreslog.

https://www.komplett.dk/category/11033/pc-tablets/komplett-pc/komplett-gamer-premium
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 13:56 #3
i kan tage den her, men så smid 16 GB ram i (den har kun 8)
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 13:56 #4
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 13:59 #5
extra over i pc, er der som i skal købe:

skærm
tastatur
mus
headset

ja, så den løber op i 14000 pr stk... ca..
Avatar billede Slater Ekspert
12. december 2017 - 14:01 #6
#1: Fuldstændig uenig i næsten alt du siger.

10.000 er alt for højt til en budgetmaskine, der bare skal kunne spille nyere spil nogenlunde. En gamermaskine vil aldrig holde 10 år uanset hvad.

i7 er unødvendigt. Standard, indbygget køling er fint, ingen grund til at spendere mere på det.
750-800 watt er alt, alt for højt i en PSU til sådan en maskine - 5-600 watt er rigeligt.
1050 Ti er ikke et dårligt valg, men det er et budgetkort - det giver ingen mening at putte i en maskine til 10.000 kr.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 14:10 #7
hør her, det er offentligt budget, og hvis du bygger en lille maskine til 7000, og der er inklusivt et dueligt grafikkort, det bliver svært. og der hvor folk gør fejl, er at købe en billig strømfforsyning, og så ser vi det som altid sker: de sidder nede i ungdomsklubben, med 4 gamel pc der ikkke virker. og hvad er der galt ? ikke andet end at harddisk eller strømforsyning er brændt sammen, der er ingen it kyndig person til at reparere det, og der er heller ingen penge til at de får nye pc.

jeg har forstand på pc, jeg bygger min egen.
hvis jeg skal lave en lige nu, kan det måske gøres for 8000 - med et rimeligt grafikkort.

du siger det kan ikek holde i 10 år ?
hvorfor holder mine så i 10 år ?
dette er nr 3. nu er den 7 år gammel, og kan køre alle spil. og den fejler ingenting.
selvfølgelig ligesom de andre 2 jeg byggede, holder den i 10 år.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2017 - 14:12 #8
hvis i ikke har 10000, kan i vælge den mindste kategori af gamer computere på komplet. det er mini pc. de er fine nok. men så kan det altså heller ikke blive billigere, medmindre i bygger selv, og det kræver en IT kyndig person. det nytter ikke noget at spørge herinden. få hellere fat i en person.

jeg har gtx 970 grafikkort, nu er det 7 år gammelt. kan køre alle spil på højeste indstillinger. kan sagtens holde i 10 år :)
Avatar billede Slater Ekspert
12. december 2017 - 14:30 #9
#7:
> "og hvis du bygger en lille maskine til 7000, og der er inklusivt et dueligt grafikkort, det bliver svært"

Nej, det er ikke spor svært. Du kan f.eks. få en glimrende maskine med 1050Ti til 6.200 på MM-vision - og det er bare ét eksempel. 10.000 er en latterligt høj pris.

> "og der hvor folk gør fejl, er at købe en billig strømfforsyning"

Korrekt, det er dumt at købe meget billige strømforsyninger, men jeg tror du blander tingene sammen her, for en god strømforsyning er ikke det samme som en strømforsyning med højere watt.

> "du siger det kan ikek holde i 10 år ? hvorfor holder mine så i 10 år ?"

Det gør de heller ikke. Ikke uden opgraderinger, og ikke hvis du vil spille nogenlunde moderne spil. Det bedste grafikkort i 2007 var f.eks. et 8800 GT, og det kan ikke køre nogen nyere spil i dag på bare acceptable indstillinger.
Du må simpelthen huske forkert, eller også mener du bare at de stadig kan køre - hvilket da er korrekt, men jeg sagde specifikt "en gamermaskine".

> "jeg har gtx 970 grafikkort, nu er det 7 år gammelt."

GTX 970 udkom i 2014, så det er ikke sandt.
Avatar billede Carnac Forsker
12. december 2017 - 22:13 #10
De store spil indenfor e-Sport er jo CSGO, LOL og Rocket League.

Det specifikationsmæssigt toneangivende spil vil være CSGO. Kan den trække CSGO, kan den også trække de andre e-Sports spil.

For at kunne spille CSGO på "amatør-esports-niveau" vil jeg anbefale minimum

i5-processor eller Ryzen 5 1600
GTX1060 3gb Grafikkort
8 GB RAM
256 GB SSD Harddisk. Det er rigeligt til at have de 3 nævnte spil liggende, og der vil stadig være god friplads til evt. andet.
Og det vil give en FPS i CSGO der for det meste ligger i intervallet 150-300.

Som nogle af de andre har skrevet er jeg enig i at:
- i7-processor er overkill. Kun de færreste spil udnytter de ekstra tråde en i7-processor har, og e-Sportsspil gør overhovedet ikke
- Køb færdigbygget. Så behøver du ikke sætte dig ind i PSU og køling, da det vil være tilpasset systemet fra producentens side af.

Og du behøver ikke være bekymret for at e-Sportsspil pludseligt bliver vildt krævende hardwaremæssigt, så computerne bliver "for gamle", for det gør de ikke. Grunden til at de ikke gør det, er at e-Sportsproducenterne ønsker så mange som muligt kan deltage i deres  spil, og de ved udmærket godt at det langt fra er alle der har råd til udstyr for 30-40.000 kr, derfor holder de med vilje specifikationskravene nede, når de designer spillene.

Det eneste problem er, at hvis I skal kunne spille CSGO, så skal I op og have en 144 Hz skærm. De er desværre væsentligt dyrere end 60 Hz skærme, som man kan få helt ned til 800 kr. De er dog heldigvis faldet meget på det sidste, og kan nok erhverves for omkring 15-1700 kr pr stk. De 144 Hz er vigtige når man spiller CSGO.

En computer med specifikationerne
i5-processor eller Ryzen 5 1600
GTX1060 3gb Grafikkort
8 GB RAM
256 GB SSD Harddisk
Vil nok koste i omegnen af 5-6000 kr. Hertil kommer så skærmen til 15-1700 kr.
Og så skal I selvfølgelig have mus, tastatur og headset ved siden af.
De mus og tastaturer der oftest følger med færdigbyggede OEM-computere kan ikke bruges til at game med. Der skal nok slippes 800-1000 kr for disse 3 ting tilsammen, hvis det skal være i god amatør-kvalitet.

Måske kan du opnå noget mængderabat, hvis du køber 5 stk og samtidig gør opmærksom på den gode sags tjeneste. Held og lykke med det :)
Avatar billede Carnac Forsker
12. december 2017 - 22:27 #11
Mht. skærm skal du bruge nogle med flg. specifikationer:
24"
144 Hz
1 ms responstid
1080p opløsning (Full HD eller 1980 x 1080 pixel)

Og helst mulighed for displayport-tilslutning.
HDMI er IKKE nok til at trække 144 Hz.
DVI kan anvendes, men giver ofte besværligheder, så giv hellere 100 kr mere, hvis der er displayport-udgang.