Avatar billede Zoot Novice
13. december 2017 - 22:54 Der er 5 kommentarer

Bundkort, CPU, og blæser. - Sammen med tidligere hardware.

Hej, igen for flere af jer nok. - Jeg bliver ved med at oprette spørgsmål, da det desværre kun går ned ad bakke. - Nu er min stationær endelig kaput. - Har skilt den ad idag, og der var en mørk, lidt glinsende plet bag på bundkortet. - Så i den seneste formodning om at det var bundkortet, som lavede fejl, så kan man vel fastslå det. - Computeren samlet, kan starte, med blæsere og lys, men ingen porte virker, og dermed kan man ikke se noget på skærmen, og altså ikke bruge softwaren. ... - Ergo kaput.

For nye, som er interesserede i de gamle spørgsmål:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020545
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020757?k=8279845

Nuværende (adskilte) specs:
-Bundkort: MSI 970 gaming (MS-7693) --- Kaput.
-Processor: AMD FX-8350 Eight-core 4.00 GHz --- oplevede ofte høje temperaturer, - formodet kaput, eller i nærheden deraf.
-RAM: 16,0 GB - Virker fine, og har ikke voldt problemer.
-Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070 - Virker fint, og har haft passende temperatur.
-Hoved-harddisc: Samsung SSD 850 EVO 500 Gb - Købt for et halvt år siden, og virker fint.
-sekundær-harddisc: WDC WD6400BEVT-22A0RT0 - Gammel, men fungerer som storage.
-Systemtype: 64-bit operating system, x64-based processor
-Windows version: Windows 10 home. - Opgraderet fra Windows 7.
-Strømforsyning: Corsair, CX500, Model: CMPSU-500CX
-CPU-køling: Formodet "cooler master seidon 120v liquid cpu cooler" - eller lignende. --- Er yderst bange for at den er defekt, da den ikke har kunnet køle cpu'en nok, og senest i adskilnings processen, hvor jeg forsøgte at starte computeren med færre dele i, lavede underlige vandlyde, som medførte at computeren lukkede ned af sig selv efter 2-3 min. fra hver opstart. ...

Jeg er virkelig nede over det. - Da det er mindre end et år siden at jeg købte computeren brugt (Der er god grund for at jeg ikke snakker med den tidligere kammerat mere)

,MEN - Endelig til spørgsmålet.
- Jeg vil høre om følgende bundkort, processor og køling passer sammen med hinanden, og med det resterende af min hardware (som indebære, DDR3 ram, GTX 1070 grafik, CX500 strøm, evt. andet?)

Bundkort:
MSI Z87-G45 GAMING
Specs: https://www.msi.com/Motherboard/Z87-G45-GAMING/Specification

CPU:
Intel Core i7-4770K
Specs: http://www.pricerunner.dk/pi/40-2896530/CPU/Intel-Core-i7-4770K-3.5GHz-Box-Produkt-Info

CPU-køler:
Noctua NH-D14
Specs (Pricerunner): http://www.pricerunner.dk/pi/184-3499752/Computer-koeling/Noctua-NH-D14-Produkt-Info

Jeg håber at i vil hjælpe mig, og gerne komme med uddybende forklaringer på det ene eller det andet. - I første omgang, vil det fungere ? Kan jeg købe disse ting, for så tager jeg pungen op ad lommen med det samme.
Avatar billede Carnac Forsker
13. december 2017 - 23:13 #1
Jeg ville nok gå efter LGA1151 hvis jeg alligevel skulle skifte både motherboard og CPU.

Og hvorfor i alverden i7-4770k?

Jeg ville nok vælge noget nyere som i7 7700k når du alligevel er oppe i den prisklasse
http://www.pricerunner.dk/pl/40-3711397/CPU/Intel-Core-i7-7700K-4.2GHz-Box-Sammenlign-Priser

Og et mobo som fx dette:
http://www.pricerunner.dk/pl/35-3741955/Bundkort/ASUS-ROG-Strix-Z270I-Gaming-Sammenlign-Priser?q=asus+rog+strix+z270i&ref=redirect&search=asus+rog+strix+z270i

Og evt. vente til januar-udsalget og se om der ikke kommer nogle gode tilbud på dét.

Hvor vidt det er kompatibelt med din RAM må du lave lidt research på.

Grafikkortet ser jeg ikke umiddelbart nogle problemer med.

500w PSU er rigeligt.

Noctuakøleren er jo kendt for at være effektiv. Deres atypiske valg af farver er dog ikke mig. Desuden ville jeg nok vælge en AIO-radiator/vandkøler siden du nu går efter K-CPU. Kræver selvfølgelig at en sådan kan installeres i dit kabinet.
Avatar billede Carnac Forsker
13. december 2017 - 23:20 #3
Hov mente selvfølgelig ikke det lille Z270i mobo, men et af de andre Z270 som fx dette:
http://www.pricerunner.dk/pl/35-3711438/Bundkort/ASUS-ROG-Strix-Z270H-Gaming-Sammenlign-Priser
Avatar billede Zoot Novice
13. december 2017 - 23:25 #4
Mange tak for dine svar Carnac, jeg vil stærkt overveje muligheden. - Jeg har netop kig på nogle af de første ting jeg skrev brugt, så derfor er jeg lidt optaget af dem. - Men hvis du godkender at det passer med de andre ting, så er jeg tilfreds. :)

- Begge de 2 motherboards du har linket til understøtter DDR4 ram, og vel dermed ikke DDR3 ? Hvis jeg har forstået det korrekt. - Hvis muligt, så vil jeg gerne anbefales nogle mobo's der understøtter DDR3 ram, så jeg ikke skal ud og bruge penge på nye ram også. :)

Jeg har desværre ikke mange penge at gøre godt med.
Avatar billede Carnac Forsker
13. december 2017 - 23:29 #5
Nå har lige googlet det, Z270 understøtter desværre ikke DDR3...