Avatar billede ErikHg Ekspert
15. december 2017 - 15:26 Der er 8 kommentarer og
8 løsninger

Skærmen "låser" nogengange -

Jeg har i et par dage oplevet at skærmen ligesom  låser, dvs. både når jeg klikker ind på nettet (IE 11 browser) på Outlook, Word, men også når jeg klikker på visse andre ikoner, så toner proceslinjen rammen samt proceslinjen ned, men ikke skrift osv.
Lige meget hvor jeg klikker, sker der intet. Derefter kan jeg trykke på Alt+Ctrl+Delete, hvor ved Jobliste kommer frem, og klikke på de aktuelle job, herved skrivebordet kommer frem og alt er normalt.
Jeg har kørt Norton Power Eraser, og checkdisk, men uden held

Styresystemet er Windows 7 Ultimate 64-bit.

Processoren er en XEON E5 1630 v3 – 2011 3 sokkel

RAM 32 GB - DDR 4 (8 RAM-blokke á 4GB)

Motherboard: ASRock X99X Killer

Grafikkort: MSI Geforce GTX 770

SSD: Samsung EVO 850 500 GB

Der kan måske være tale om en opdatering der driller?!
Avatar billede poko1 Ekspert
15. december 2017 - 15:42 #1
Jeg havde det også en gang imellem indtil opdateringen 1709 Fall men jeg kunne stadig vælge jobliste fra Proceslinjen og stoppe jobs.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2017 - 15:47 #2
Har du tjekket om hændelser i din logbog?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. december 2017 - 16:21 #3
#2
Hvis jeg skal være ærlig så hjælper det mig ikke ret meget at kikke i logbogen, for jeg aner ikke hvor henne jeg skal lede. Jeg kan sagtens komme ind i logbog, men derefter så knækker filmen......
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2017 - 16:23 #4
Ok. Hvis du går ind i Windows logger og ser under programmer og system. kan du så her se fejl der er logget med et rødt kryds ud ved?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. december 2017 - 18:49 #5
Nu har jeg kikket på Windows logger.
Der hvor der står fejl er der et cirkelrundt felt med et hvidt udråbs i.
Der er fejlmeddelelser adskillige steder, og nogle steder står der "Advarsel" med en gul trekant med sort kant.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. december 2017 - 19:05 #6
Hvad står der under "kilde" der hvor du har det røde cirkelrunde felt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. december 2017 - 21:11 #7
Ved Program-logger står: WMI, Application Error, Search, Outlook, SidebySide, Net Runtime, VSS, ESENT, Application Hang, CAPI2,

Ved System-logger står: LEqdUsb, Service Control Manager, Schannel, Bug-----check, Windows UpdateClient, Disk, EventLog, sdrom, atapi, volsnap, DistributedCOM, Ntfs,

Jeg må indrømme at ovenstående ikke siger mig ret meget.

Windows loggen går fra 15. november hvor Windows 7 blev installeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2017 - 08:55 #8
Ja det kan godt være lidt "langhåret" at kigge på.
Er din pc blevet installeret på ny for ikke så lang tid siden?
Er den 100% opdateret fra WIndows side?
Er du sikker på dine drivere er de nyeste? Tænker specielt her på netkort driver.
Jeg er ikke uenig i at en opdatering kan have ødelagt noget i systemet. Det kan ske hvis komponenter og drivere ikke er i de nyeste versioner.
Du kan måske løse problemet her og nu ved at rulle systemet tilbage, men fejlen vil muligvis komme igen når den henter opdateringer igen.
Prøv evt at rulle tilbage og installer ikke så mange opdateringer ad gangen og lad Windows genstarte ved hver opdatering.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2017 - 10:34 #9
Windows 7 blev installeret 15. november.
Alle Windows-opdateringer er ok. Det samme gælder for hardwaredriverne.
Jeg vil gøre som du foreslår, at rulle systemet tilbage, og så se om det kan afhjælpe problemet!
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2017 - 11:59 #10
Nu har jeg prøvet at rulle systemet tilbage til, før den seneste opdatering - desværre uden held :-(

Jeg kan måske komme problemet til livs ved at starte i fejlsikret tilstand, for måske på den måde at finde synderen, det vil jeg i hvert fald prøve.

Jeg giver i under alle omstændigheder besked, hvad enten det lykkes eller ej,
Det kan jo ende med en formatering, hvilket jeg helst vil undgå.
Før denne formatering vil jeg fjerne SSD´en med Windows, indsætte den i et løst eksternt kabinet og koble SSD´en til min bærbare, og derefter køre ActiveKillDisk, så SSD´en er helt slettet. Det tager jo godt nok adskillige timer, men kan det hjælpe så er det arbejdet værd synes jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2017 - 12:35 #11
Ok. Det vær ærgerligt at det ikke løste dit problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2017 - 12:36 #12
Husk at overfør det du vil passe på inden for overskriver disken.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2017 - 17:06 #13
Alt er overført, billeder, musik, dokumenter, overførsler, videoer :-)
Resten ligger på en anden SSD.
Win 7 er installeret, så nu venter bare arbejdet med installation af diverse programmer.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. december 2017 - 17:37 #14
God fornøjelse med det :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. december 2017 - 19:23 #15
Mange tak :-)
Drivere til motherboard, grafikkort, opdateringer til Win 7 er allerede installeret, samt Office 2010 (dog endnu ikke opdateringer til Office. Nu mangler kun resten ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. december 2017 - 10:29 #16
Har nu efter geninstallering af diverse programmer osv. brugt computeren i nogle dag, uden problemer. Har taget en anden - tilsvarende mus (Logitech Anywhere MX) i brug - jeg tror at der var en eller anden defekt ved den tidligere mus, så problemet ser ud til at være løst.
Takker for alle forslag, og markerer dem som løsninger.