Avatar billede Hans Novice
17. december 2017 - 10:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Windows 10, ved reboot/cold boot åbner den automatisk alle de vinduer som tidligere var åbne

Hej kloge hoveder
Mit problem som er kommet for kort tid siden er, at Windows 10, ved reboot eller blot fra cold boot, åbner den automatisk alle de vinduer som tidligere var åbne. Hvordan slår man det fra igen da det irriterer mig
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 10:39 #1
Hvis du trykker på Windows taste+R og skriver shell:startup kommer du ind i start mappen.
Her kan der være ikoner med de programmer du har valgt skal starte op med Windows.
Er det det du oplever?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 10:49 #2
Man kunne også prøve på skrivebord at oprette et par genveje.
http://www.vislo.dk/opret-shutdown-genstart-laas-computer-genvej-windows-7-8/
Siden her viser for Win 7 og 8 men tror også det virker på 10.

Er problemet sket efter den store opdatering der lige er kommet til Win 10 (Fall Crator update) ?
Man kan hvis muligt rulle tilbage på den forrige build. Det gøres i indstillinger-opdatering og sikkerhed-genopretttelse.
Avatar billede klaudi Ekspert
17. december 2017 - 12:03 #3
Måske "Gendan tidligere mappevinduer ved logon" er aktiveret!

Åbn Stifinder, klik på "Vis" oppe i menulinjen, vælg så "Indstillinger"
I vinduet "Mappeindstillinger" der åbner klikker du på fanen "Vis" og tjekker om der er markering i  "Gendan tidligere mappevinduer ved logon", fjern markering hvis der er!
Avatar billede Hans Novice
17. december 2017 - 13:00 #4
Hej
klaudi, har kontrolleret dit forslag men det er ikke det.

Det er få uger siden jeg opgraderede til Fall Creator Update og om problemet er kommet umiddelbart efter det, er jeg lidt usikker på.
Jeg har også problemet i Chrome browser med at Chrome selv starter fanerne op igen
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 13:03 #5
Hvordan ser din start mappe ud som jeg beskriver i #1?
Avatar billede Hans Novice
17. december 2017 - 13:05 #6
Hej
startmappen er tom
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 13:22 #7
Har du prøvet at lave et par genveje so jeg også har vist?
Hvis Windows ikke får afviklet nedlukning korrekt så vil den starte op som den var før.
Genvejene her tvinger programmer til at lukke ned.
Avatar billede Hans Novice
17. december 2017 - 13:42 #8
Hej 220661

Har prøvet at lave de genveje som du har vist, og så virker det hele som det skal.

Er der nogen måde hvorpå jeg kan kontrollere Windows nedlukning således jeg kan få løst problemet helt, jeg vil nemlig gerne bare kunne lukke/genstarte pc helt traditionelt?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 13:51 #9
Du kan gøre det at du deaktiverer de progtammer der starter sammen med Windows.
Hvis du højreklikker på proceslinien og vælger jobliste og her går i start kunne dy prøve at deaktivere alle programmer minis genven til antivirus hvis du kan se den her.
En anden ting du også kan gøre er i søg at skrive msconfig og gå ind i systemkonfiguration. Her vælger du tjenester og sætter et tjektegn ved at microsoft tjenester skal vises. Du ser nu her hvilke tjenester der ikke er Microsoft relaterede. Prøv også her at fjerne tjektegn ved tjenester minus dit antivireus hvis det står her.
Kan computeren lukke ned nu og starte almindeligt, så er synderen ved en af dem du har deaktiveret. God jagt.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 13:52 #10
Undskyld for slåfejl. De er gratis :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 13:58 #11
Hvis ovennævnte ikke giver et korrekt nedluk er problemet på Windows, og så skal systemet rulles tilbage til da det virkede korrekt.
Personligt havde jeg nok selv valgt at leve med genvejene hvis problemet er Windows relateret. Man kan ikke udelukke at det kan tilrette sig igen ved fremtidige opdateringer.
Avatar billede Hans Novice
17. december 2017 - 14:05 #12
Hej 220661
Via msconfig deaktiverede jeg tjenester en ad gangen indtil det virkede som det skulle.
Tak for hjælpen, jeg skal nok markere dit svar som løsning
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 14:08 #13
Fandt du herved ud af hvilket program der var skurken?
Du kan jo fjerne det og installere igen hvis det er.
Jeg bruger altid Revo Uninstaller Free til at fjerne med da den rydder helt op.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2017 - 14:09 #14
#12 Tak Hans :-)