Avatar billede Signe Novice
19. december 2017 - 09:39 Der er 15 kommentarer

Deleteknapper 'går tilbage' istedet for at slette

Hej

Som beskrevet i emnelinjen, så er min delete-knap blevet lidt mærkelig. Det skete efter jeg prøvede at rense tastaturknapperne (Ups!). Førhen kunne jeg godt slette en fil på computeren bare ved at trykke på den, men nu går den tilbage istedet for at slette.

Og bare lige for at gøre det helt klart, så mener jeg den aflange knap lige ovenover 'enter'-knappen. Ikke den lille knap helt oppe i højre hjørne hvor der rent faktisk står 'delete' på den. Den reagere bare slet ikke.
Avatar billede Slater Ekspert
19. december 2017 - 09:51 #1
Hvilket styresystem?

Hvis det er Windows, så er det helt normalt. Backspace, som den lange hedder, skal gå tilbage i historikken, når du bruger den i en stifinder - ikke slette filer. Det er delete-knappen (den der står "delete" eller "del" på) der sletter filer.
Avatar billede Signe Novice
19. december 2017 - 10:02 #2
Okay, men knappen hvor der rent faktisk står delete på, virker heller ikke. Når jeg fx er inde i overførsler, og vil slette en fil, virker det ikke.
Avatar billede Slater Ekspert
19. december 2017 - 10:12 #3
Kan du højreklikke og trykke slet?
Bare for at finde ud af, om det rent faktisk er tasten der er problemet, eller noget andet.
Avatar billede Signe Novice
19. december 2017 - 10:19 #4
Ja det virker når jeg højreklikker og så trykker slet :) Det er bare selve knappen
Avatar billede Slater Ekspert
19. december 2017 - 10:44 #5
Prøv at gå ind på https://kilolima.dk/keytest.html
Og tryk på delete-knappen derinde. Hvis der ikke sker noget som helst, så prøv at klikke på siden først, for at fokusere den.

Hvis du får "46 delete" frem, når du trykker på delete, er der intet galt med din tast, og så må det være noget i systemet. Virker andre taster derinde, men ikke delete, så ved vi det er tasten selv der er problemet.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. december 2017 - 10:45 #6
Hej Signe.

Er det en bærbar eller en stationær med separat tastatur?
Og hvordan rensede du tasterne?
Avatar billede Signe Novice
19. december 2017 - 11:02 #7
@Slater, linket du sendte virker ikke :) Men det lyder umiddelbart som en god løsning.

@Blød trafikant, Det er en bærbar Lenovo. Jeg rensede tasterne på en lidt dum måde, ved at bruge en renseserviet. Så måske er jeg kommet til at trykke lidt på hårdt på tasterne. Havde heller ikke slukket computeren da det var
Avatar billede Slater Ekspert
19. december 2017 - 11:19 #8
#7: Hvad mener du med virker ikke?
Avatar billede Slater Ekspert
19. december 2017 - 11:22 #9
- Og forresten, renseserviet lyder som en glimrende måde at rense taster på. Den smule fugt i sådan en burde ikke kunne komme ind i elektronikken, og taster kan generelt godt tåle at blive trykket lidt hårdt på. Det skulle ikke være noget problem.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. december 2017 - 11:23 #10
Hvis Slaters forslag viser at der er noget galt med tastaturet, så er jeg mest bange for, at der måske er kommet en anelse væske under backspace-tasten, da du rensede den.

Under knapperne sidder et kredsløb, som bliver påvirket når man trykker på en tast. Hvis der er kommet en bare en lille dråbe derned mellem knappen og kredsløbet, så kan der ske mystiske ting.

Mit bedste bud på en nem løsning er at varmetørre tastaturet.
Sluk først Lenovoen helt og tag batteriet ud.

Prøv med stor forsigtighed at føre varm luft fra en hårtørrer (hvis du har en) hen over tasten. Vigtigt: Luften må ikke være for varm, da det kan ødelægge mere end det gavner, så hold afstand fra hårtørren.
Avatar billede Signe Novice
19. december 2017 - 11:23 #11
Når jeg åbner linket, står der at siden ikke kan vises. Men godt at høre at renseservietter ikke er helt tosset.
Avatar billede Slater Ekspert
19. december 2017 - 11:26 #12
#11: Det er lidt underligt. Jeg ved siden virker. Er du evt på et firmanetværk eller lignende, der kunne finde på at blokere for private sider?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
19. december 2017 - 11:32 #13
@Slater: Siden kan vises hos mig uden problemer.
Avatar billede Signe Novice
19. december 2017 - 12:01 #14
@Slater, Ja jeg er på arbejde lige nu, så må prøve når jeg kommer hjem :)
Avatar billede falster Ekspert
19. december 2017 - 18:44 #15
Hvis det ikke er et hardware-problem, som omtalt ovenfor. Så prøv eventuelt denne:

https://www.sevenforums.com/general-discussion/371822-delete-key-non-responsive-doesnt-delete.html