Avatar billede haki Mester
20. december 2017 - 00:40 Der er 10 kommentarer

Stationær PC er helt død

Hej
Min stationær PC er helt død. Da jeg var i gang med at læse noget på nettet i går, slukkede PC pludselig af sig selv. Og så prøvede jeg at tænde igen efter et par minutter. Men det skete ikke noget. Uanset hvad jeg gør, reagererer PC overhovedet ikke. Intet. Ingen lyd.
Hvad kan det være fejl? Strøm forsyning?
På forhånd tak for hjælp.
Mvh
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2017 - 02:33 #1
defekt strømforsyning
Avatar billede haki Mester
20. december 2017 - 07:42 #2
Er det svært at skifte strømforsyning selv? Ellers hvor kan man købe en original strømforsyning? Kan man bruge en brugt strømforsyning og hvordan kan man finde, hvilken strømforsyning svarer til min PC?

På forhånd tak for hjælp
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2017 - 09:13 #3
Det er som udgangspunkt ikke såååå svært at skifte strømforsyning - men det afhænger selvfølgelig hvordan din pc er sat sammen - det nemmeste ville være at du åbner den, fjerner diverse kabler (husk, hvor de er tilsluttet...evt. lave et par billeder undervejs), fjern skruerne på bagsiden af pcen (som holder strømforsyningen) tage den ud og så ned til noget elektronik-butik - så kan du spørge nogen dér, og se hvad du skal have - den nye skruer du bagefter ind, og sætter kablerne på pladsen igen.
Avatar billede haki Mester
20. december 2017 - 09:36 #4
Jeg har en ekstra strømforsyning fra en "brugt" PC og den virker fint.
Hvordan kan jeg finde ud af, at den svarer til min nuværende PC?
Jeg har ringet til en tekniker og han vil have 500 kr pr. time for at undersøge PC. Det er bare for at undersøge PC.
Derfor er jeg i tvivl om, hvad det er bedst for mig at gøre nu.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. december 2017 - 10:13 #5
Det bedste for dig vil være at finde en nørd i din omgangskreds! Spørg blandt dine venner, om de eventuelt kender en.
se om der er noge der ligner og har samme Watt Data
https://www.google.dk/search?q=atx+str%C3%B8mforsyning&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiN1qC2n5jYAhWiC5oKHZW0CaQQ_AUICigB&biw=1670&bih=831
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. december 2017 - 10:29 #6
Der er en vejledning i dette link:

https://www.youtube.com/watch?v=n_97ZMvA17c

Det er ikke så vanskeligt, men det er altid klogt ikke at overvurdere sine egen evner, så hvis ikke du har mod på at gå i gang med udskiftning, så lad hellere være.
Avatar billede haki Mester
20. december 2017 - 10:34 #7
Tusind tak for Jeres svar og hjælp.

Mvh
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. december 2017 - 11:58 #8
Der er ikke de store muligheder for at sætte kablerne fra strømforsyningen (PSU´en)forkert, da stikkene til grafikkortet, bundkortet og CPU´en er sikret mod fejlmontering.
Som der står i #3, tag evt. nogle billeder af tilslutningerne inden du går i gang.
Avatar billede haki Mester
21. december 2017 - 09:06 #9
@ErikHg, tak forr hjælp. Jeg har skiftet strømforsyning og PC virker fint nu.
Mvh
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. december 2017 - 13:24 #10
Velbekomme. Det var en god julegave at få :-)
God jul herfra.