Avatar billede johnnybp Juniormester
20. december 2017 - 14:57 Der er 4 kommentarer

videoredigering

Jeg mangler en bog eller litteratur, som kan lære mig de begreber der bruges i videoredigering. Jeg optager en del film fra TV i mpg eller ts format, klipper reklamer ud og konverterer til MP4 som giver en acceptabel kvalitet og ikke fylder alverden. Jeg benytter "Handbrake" og andre programmer fra bl. a. AVS .
Mit problem er at der er så mange håndtag at justere på, og jeg aner ikke hvilke jeg skal bruge. for at opnå det ønskede resultat. F.eks  hvordan justerer man billed størrelsen så det fylder skærmen ud? Jeg har fundet ud af at "Handbrake" gør det selv med default opsætning, men jeg kan ikke finde ud af at splitte en fil i handbrake - så derfor bruger jeg andre programmer der kan det. Hvis jeg vidste hvilke parametre jeg skulle justere på, kunne jeg måske lave al opsætning i et program og så undgå flere gennemløb med remultiplexing og kvalitetstab til følge.
Så mit spørgsmål er: Hvilken bog eller lignende skal jeg anskaffere for at lære noget om dette, så jeg kan udnytte mine dyrt købte programmer optimalt (ok- handbrake er gratis).
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. december 2017 - 19:37 #2
Handbrake er et OK program til at konvertere fra MPG. Hvis dine MPG er interlaced kan det være en ide at lave MP4 ikke interlaced (dvs. progressiv). Handbrake laver en hæderlig deinterlacing, langt bedre en den mængde af ubrugelige "konverteringsprogrammer" der finder. PC´er har det bedst med progessivt, TV kan håndtere begge dele. Vær opmærksom på om filmen er anamorphic. Fx. er standard DVD format anamorf idet pixels er en lille smule aflange ved gengivelse. Her er mine egne settings til 720x576 MPG2 interlaced der ønskes lavet til MP4 progresiv.

Konvertering til MP4 med Handbrake
1. Vælg "source" og vælg filer evt.et helt bibliotek.
2. Select "source"
3. Vælg "Destination"
4. Vælg Output Settings = MP4
5. Lav indstillinger, vælg evt. preset,
Picture: Anamorphic = Strict, Filters: Deinterlace = slower, Denoise = NLMeans, Light, Video: Video Codec = H.264, Quality 22
Quality 20-25 (20 er bedst). Brug kun Noise Reduction hvis filmen behøver det.
6. Hvis filmen skal croppes check med preview at cropping er sat rigtigt, der bør croppes i multipel af 4 i. Cropping i Handbrake ændrer filmens størrelse.
7. Vælg "Start"

Du kan søge på "handbrake best settings" så kommer der en del på Google, det afhænger af hvad dit udgangsmateriale er.
Avatar billede johnnybp Juniormester
20. december 2017 - 22:17 #3
Hej - Nielsen. tak for dit svar. Dit illustrerer tydeligt min svage side, for jeg fatter næsten ikke en dyt af hvad du skriver.
f.eks denne linie: "Picture: Anamorphic = Strict, Filters: Deinterlace = slower, Denoise = NLMeans, Light,"
Det jeg savner er er et sted jeg kan slå op og selv finde svarene på hvorfor jeg skal vælge disse settings. Jeg kender cropping fra billedregigering- hvad har det med filmens størrelse at gøre (størrelse = Kb,Mb eller TB)? Det er vel en beskæring af billedet du mener- men hvordan går jeg det større så det fylder hele skærmen (ligesom når man ændrer billed størrelsen på et foto med musens scroll knap)
Eller denne linie " Handbrake laver en hæderlig deinterlacing - hvordan checker jeg deinterlacing (hvad det så end er) på mp4 eller andre filtyper?? Eller "anamorphic" hvad er det
Ja jeg er en novice - men jeg vil godt blive klogere.
MVH
Johnny
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
21. december 2017 - 01:41 #4
Det var bare et forslag til nogle settings i handbrake.

Interlaced kan ikke lige forklares med få ord men der er en del videoer om det på youtube https://www.youtube.com/watch?v=j29b7B6CSNM

cropping = beskæring fx at sorte bjælker skæres fra.

anamorphic = ikke "square pixels" dvs. at billedet fx gengives bredere end man skulle tro ved at kigge på pixelantallet. Hver pixel er lidt aflang, Fx Alm DVD opløsning 720x576. 720/576 = 5/4, men det skal gengives bredere nemlig som 4:3, Nogle gange endnu bredere som 16:9. Hvis man ikke tager højde for det ved konvertering risikerer man at ende med et for smalt billede.

Jeg ved ikke hvad du mener med "hvordan går jeg det større så det fylder hele skærmen" vil du opskalere videoen? det bliver den sjældent bedre af. De fleste afspiller programmer kan gengive video i full screen. Prøv fx. VLC player.
https://www.videolan.org/vlc/index.da.html

her står mere om handbrake
https://handbrake.fr/docs/en/latest/
https://www.youtube.com/watch?v=o1B8U3vO5Nw

Hvis du ikke orker alle handbrakes mystiske settings kan du kigger efter noget enklere fx any dvd converter, resultatet er ikke helt så godt, men OK.