Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 10:33 Der er 56 kommentarer

Er det muligt at genoplive min døde harddisk?

Her for 2-3 uger siden døde min harddisk. Og min lokal disk bliver tømt for data da den ikke har så meget plads. Er det muligt at få min harddisk til at virke igen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. december 2017 - 11:10 #1
Hvis ikke der er meget vigtige filer på harddisken, så vil det aldrig kunne betale sig  at reparere/genoplive den. En harddisk på f.eks 1 TB (1000 GB) kan købes for små priser.

https://www.proshop.dk/Harddisk

Skal det være rigtig godt, så køb en SSD i stedet, den er godt nok dyrere end en harddisk, men også væsentlig hurtigere. Yderligere bliver en SSD heller ikke særlig varm, så problemer med kølingen er nærmest ikke eksisterende ved SDD´er, yderligere er der ingen mekaniske dele i den der bliver slidt, samt er den mere robust over for slag og stød. En SSD er altid på 2.5".

https://www.proshop.dk/SSD

Er der tale om en ekstern harddisk kan man evt. flytte den nye over i det gamle kabinet, men der findes også løse kabinetter til eksterne harddiske.

Som det fremgår er mulighederne mange.

Hvis det er aktuelt at clone harddisken så kan dette gratis-program anvendes:

https://www.backup-utility.com/help/disk-backup.html

Bemærk at indholdet på den gamle disk ikke må fylde mere end dette kan være på den nye.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 11:27 #2
Hvordan død?
Klikker den eller er den bare ikke synlig for systemet?
Er det en intern disk eller extern?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 11:27 #3
Er den synlig i enhedshåndteringen? Og hvis den er hvilken status har den?
Avatar billede 450025 Ekspert
25. december 2017 - 11:31 #4
Kom ut av sykehuset i formiddag å innom her, du treng bare et godt råd du og det gir ErikHg deg, sett inn SSD, du har intet og tape på dette, dyrt nei du har igjen for hver kr du betaler her. Ny cmputer i lang tid med dette fremver.
Arne
Avatar billede eyvind Seniormester
25. december 2017 - 11:34 #5
Der er muligvis en chance for at hive billeder og dokumenter ud.
Hvis du er rigtig heldig kan også hele styresystemet hives ud og lægges på en ny harddisk nogenlunde mage til der der driller.

De hårde  metoder er:
Er ned en fryser et par timer pakket ind i en plast pose.
Give den et par dunk.
Skille den ad og skubbe til armen.

Den bløde metode:
Tilslutte harddisken en anden computer via usb
Bruge bacupprogram eks. AOMEI og lægge det hele over på en anden harddisk.

Hvis det ikke er computeren som driller harddisken men selve harddisken som halter, ville jeg ikke bruge den igen.

Denne live cd kan muligvis starte computeren op, og læse og hente data:
https://www.minitool.com/free-tools.html
Den hentes og brændes som iso fil
evt med dette gratis program:
https://cdburnerxp.se/da/home
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 11:43 #6
Harddisken fulgte med i computeren da jeg købte den. Og efter ca. 1 års tid gik den bare ud. Den vises heller ikke i diskhåndteringen. Og jeg vil helst slippe fra at skulle købe en ny.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 11:44 #7
#5 Hvis man skiller en hdd ad skal det være i et støvfrit område. Du kan se her hvorfor:
http://micronicsindia.com/MediaFiles/2016/7/4/10256/hard-drive-head-gap2.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 11:45 #8
#6 jamen så er der vel garanti på disken?
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 11:55 #9
Det er det vel, men de fortæller at reparations tiden kan vare 2 uger. Det er jeg ikke meget for at vente.
Avatar billede eyvind Seniormester
25. december 2017 - 12:03 #10
Det er altså en ekstra harddisk i computeren, som driller.
1. Er det en stationær eller en bærbar computer.

2. Hvilket mærke og model.................det står på bagsiden.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 12:43 #11
1. Stationær

2. NZXT
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. december 2017 - 13:05 #12
Undskyld, men jeg tror altså at det er fabrikanten af kabinettet du ser på.
Det er indmaden såsom harddisken(e), bundkortet, grafikkortet, CPU´en der i dette tilfælde er interessante.
Kabinettet er blot at betragte som en slags hylster, hvori det hele er samlet.
Det tyder på at der er tale om en computer, der ikke er købt fra en bestemt producent, men er købt færdigbygget hos en forhandler.
Avatar billede eyvind Seniormester
25. december 2017 - 13:15 #13
Luk computeren
Tag strømstikket fra
Tag venstre sidebeklædning af (kan være låst med en eller flere skruer bagpå)
Kontroller at strømstik og tatastikket sidder ordentlig på plads på begge harddiske,
Kig også efter om datastikket sidder ordentligt på bundkortet.
Sæt sideplade på igen.Jeg kender ikke din model og det kan være at både sider og top hænger sammen og skal skydes bagud for at komme af.
Prøv så at starte computeren
Da du har to harddiske bør de hedde sådan i Diskhåndtering:
DISK 0 = C med styresystem
DISK 1 = din usynlige harddisk
CD rom
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 13:17 #14
Jeg købte computeren på en hjemmeside ved navn "Sharkgaming". Hvor jeg fandt en computer jeg godt kunne li' og til passede nogle af delene så den blev ligesom jeg ville have den.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 13:19 #15
Jeg prøver din løsning eyvind.
Avatar billede eyvind Seniormester
25. december 2017 - 13:22 #16
En tilpasset computer, kan godt blive samlet lidt hurtigt så der er mulighed for stik som ikke er helt på plads.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 14:06 #17
Men den virkede fint det første år. Den begyndte bare at forsvinde ud af det blå.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 15:16 #18
Kan du se den i kommandoprompten?
Tryk Windowstasten + R Så skriver du cmd her skriver du diskpart når DISKPART ses skriv list disk og fortæl hvad den viser.
https://ibb.co/nK4wEm
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 15:29 #19
Avatar billede eyvind Seniormester
25. december 2017 - 16:22 #20
Jammen så er den jo tilstede, men når størrelse og fri plads er den samme, gætter jeg på at den registreres som ingenting. Det kan måske rettes op med et lille værktøj.
Er der noget på den harddisk du skal bruge.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 16:25 #21
Det bliver svært at redde data på den men du kan prøve når du  kører videre ved nu at skrive select disk 1
når der så står disk 1 is now the selected disk så skriver du clean
gå derefter i diskhåndtering formater disken Når du er færdig kan du prøve at køre Recuva eller et lignende Program og se om du kan redde noget.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 16:26 #22
i øvrigt kan jeg se at din disk 0 højst sandsynlig er  en SSD
Avatar billede eyvind Seniormester
25. december 2017 - 16:27 #23
Her er det lille værktøj, som måske kan klare det, så den bliver formateret.
https://gparted.org/download.php
lidt nede klik på denne:
Download gparted-live-0.30.0-1-amd64.iso
som klarer både 32 og 64 bit computere,
Det er en isofil som skal brændes
Avatar billede eyvind Seniormester
25. december 2017 - 16:29 #24
OK - følg lige Poko 1 først  #21
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 16:35 #25
Jeg skal ikke redde data fra harddisken, jeg vil bare gerne have den så jeg kan putte filer i den. Min lokaldisk er nemlig helt fyldt op.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 16:43 #26
Min computer er begyndt at slukke når jeg spiller PUBG. Har det noget med der her at gøre? Jeg når at spille i 2-3 minutter og så slukker min pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. december 2017 - 17:00 #27
Det kan måske et spørgsmål om ikke computeren bliver for varm!

Prøv dette gratisprogram der hedder Speccy:

https://www.piriform.com/speccy/download

Der kan samle sin en masse støv i en computer, og det er med til at varmen ikke kan ledes godt nok væk. Der er en støvsugning på sin plads, eller en kompressor.
Ved sidstnævnte skal blæserne holdes fast så ikke de kommer op i for høje omdrejninger der kan ødelægge lejerne.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 17:04 #28
Det skulle ikke undre mig at det er støvet. Jeg har ikke gjort min pc rent i mindst 4 måneder xD. Tak for hjælpen.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 17:41 #29
Du kan jo alligevel køre mit forslag og efter Clean blot formatere dit drev og undlade recuva når du blot vil redde disken.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 17:43 #30
Og så vil jeg tro den går ned PGA. dit C: Drev er fyldt op
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 18:41 #31
Skal nok prøve.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 18:44 #32
Hvordan formaterer jeg disken? Og den der disk 1 er ikke den som er gået i stykker. Fordi den siger at den kun har ca. 2000 MB imens den havde havde 2 TB.
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 18:55 #33
Det er jo nettop den det drejer sig om Du har jo helt sikker ikke en 2GB disk i din Computer vel?
vis mig din diskhåndtering
https://ibb.co/gMbGfR
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 18:59 #34
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 19:01 #35
Når jeg åbner min diskhåndtering kommer der sådan en her besked: https://gyazo.com/abd682ed3e77e8a9d368eb481875c5c5

Og når jeg klikker på "OK" kommer det her: https://gyazo.com/bcf552989ebedc2efebd6673aec1c2fd

Kan det være problemet?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 19:06 #36
Jeg kan se du ikke følger de råd du får jeg husker billedet.
https://gyazo.com/d28f6fd550ad06db88ebfe6578d2c068
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 19:07 #37
Jeg gik ind i kommandoproamt og valgte disk 1 og valgte "clean". Var det ikke det jeg skulle gøre?
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 19:10 #38
Du skal ude til venstre vælge at sætte til online og hvis den er online skal du vælge initialiser disk
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 19:21 #39
ellers kør dette i kommandoprompten er stat diskvalg med din disk altså disk 1
https://ibb.co/e2rJS6
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 19:23 #40
Når jeg prøver at sætte den til online kommer der igen en "Anmodningen kunne ikke udføres"
https://gyazo.com/bcf552989ebedc2efebd6673aec1c2fd
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 19:24 #41
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 19:44 #42
Undskyld har først set den anden besked nu. Når jeg prøver at skrive "attributes disk clear readonly" sker det her: https://gyazo.com/6b9ac597a972e7b448516b6141c8d4b2
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 19:50 #43
Disken ses jo heller ikke mere har du taget stikket ud?
Man kan ikke slette en disk du ikke kan se.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 19:55 #44
Jeg har overhovedet ikke rørt den
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 19:59 #45
Men kan det at hver gang jeg åbner diskhåndtering kommer der noget frem om disk 1 have noget med alt det her at gøre?
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 20:07 #46
Ved godt jeg er irreterende, men ved næsten intet om computere.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 20:34 #47
Hvorfor opretter du et nyt spørgsmål? Tror du det hjælper?
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020976
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 20:37 #48
hopper af tråden her.
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 20:49 #49
Jeg lavede en ny da det er et nyt spørgsmål
Avatar billede Squeezy Juniormester
25. december 2017 - 20:59 #50
Poko1 Jeg har prøvet det du sagde med hensyn til: https://ibb.co/e2rJS6.

Her er hvordan det ser ud hos mig: https://gyazo.com/8a192da3671c416d8d5ee0479d7a74c2
Avatar billede poko1 Ekspert
25. december 2017 - 21:02 #51
Jeg kan så nok råde dig til at investere i en ny.
jeg forlader også tråden
Avatar billede eyvind Seniormester
26. december 2017 - 10:04 #52
Her er det lille værktøj, som måske kan klare det, så den bliver formateret.
https://gparted.org/download.php
lidt nede klik på denne:
Download gparted-live-0.30.0-1-amd64.iso
som klarer både 32 og 64 bit computere,
Den hentes og brændes som iso fil
evt med dette gratis program:
https://cdburnerxp.se/da/home

Når du har gjort dette kan du vende tilbage.
Avatar billede Squeezy Juniormester
27. december 2017 - 00:16 #53
Når jeg har downloadet det der "gparted" hvad gør jeg så?
Avatar billede eyvind Seniormester
27. december 2017 - 13:54 #54
Den hentes og brændes som iso fil
evt med dette gratis program:
https://cdburnerxp.se/da/home

Og så er det en boot cd som kan starte din computer og evt rette din harddisk op.

For at den kan boote skal bios settes til CD/DVD som first boot.

Når du starter computeren kan du se din harddisk ved at vælge med pilen oppe til højre.......................og fortæl så hvad den viser.

Lav intet - bare kiggge.
Avatar billede Squeezy Juniormester
28. december 2017 - 17:21 #55
Hvordan sletter man et opslag herinde?
Avatar billede eyvind Seniormester
28. december 2017 - 19:19 #56
Her er dit spørgsmål:
Er det muligt at genoplive min døde harddisk?
Her er svaret:
JA
Men det kræver dog en indsats og måske, at følge de gode råd. :-)

Ofte tager det et split sekund, at sende en harddisk ud på et sidespor men det kan tage tid at få den tilbage igen.

Ps. Jeg hopper også af spørgsmålet