Avatar billede asmus Juniormester
27. december 2017 - 19:37 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Specifike slots til RAM kort?

Hej
Jeg købte en computer for nogle år siden med en 8GB DIMM 240-pin DDR3 RAMkreds.
Jeg ville bare høre om der er specifikke slots til RAM fks. der er nogle slots der passer til DDR3 og andre til DDR4
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 19:48 #1
Ja sådan er det, specifikke slots til henholdsvis DDR3 og DDR4.
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2017 - 20:18 #2
Der er ikke RAM-slots, som er specifikt til DDR3 eller DDR4. For bundkort gælder generelt, at:

1:  der er grænser for, hvor mange GB der kan placeres i hver af dem.

2:  at RAM-blokkene skal placeres i de rigtige slots afhængig af, hvor mange blokke, bundkortet har plads til. Hvis bundkortet  f.eks. har fire slots, skal en enkelt RAM-blok måske  placeres i f.eks.  A1. Hvis der er to blokke så skal de måske sidde  i  A1 og B1.  Alt det kan man læse om i bundkortets manual.

3:  bundkort som regel kan køre med RAM-typer, som er landsommere end dem, de er bygget til.

4:  man ikke kan blande DDR3 og DDR4 blokke på det samme bundkort.
Avatar billede milter Ekspert
27. december 2017 - 20:43 #3
Tilføjelse til #2.

Jeg skrev noget, som måske kan misforstås.Valby1's svar er nok noget klarere :-)

Det afgørende er, hvilke RAM-typer bundkortet er bygget til. DDR3-blokke kan f.eks. kun bruges på DDR3-bundkort. Mit svar gik mere på, at et bestemt bundkort ikke har understøttelse for f.eks. både DDR3 og DDR4, men at det godt kan understøtte forskellige hastigheder på RAM-blokke af f.eks. DDR3-typen, hvis det er bygget til DDR3 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 08:40 #4
Ja der er normalt flere slots på bundkort, men kun en type som de andre to også skriver. Så har du DDR3 og vil opgradere skal du bruge DDR3 igen.
Har du ikke en manual til dit bundkort, så hent Crusial Scanner der kan sladre om hvad du bruger og hvad du kan putte i computeren:
http://eu.crucial.com/eur/en/systemscanner