Avatar billede ZeBa Ekspert
03. januar 2018 - 02:37 Der er 11 kommentarer og
10 løsninger

WordPress - hjælp til nyt website

Jeg har i et stykke tid haft et site, som bruger theme twenty twelve, så det vil jeg også gerne bruge på et nyt site - men det findes tilsynelanden ikke.
Kan det passe?

Desuden vil jeg gerne have et "bælte" af billeder hen over forsiden, omkring 30px højt, men det kan jeg simpelthen ikke få til at fungere.
Please, er der ikke en, der vil forklare mig, hvordan jeg gør det.
Avatar billede stjans Guru
03. januar 2018 - 07:26 #1
Hej igen

Du kan tilføje temaer under Udseende. Der er flere tusinde gratis og betalingstemaer, så du bør nok finde det, som ligger tættest på, hvordan du vil have at din side ser ud.

Twenty Twelve er standard wordpress tema, så det skal være at finde på alle nye installationer.

Hvis du med bælte mener en slider, så kig evt. p åSmart Slider 3 plugin.

Hvis det er et grid, så kig på essential grids plugin´et
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
03. januar 2018 - 09:12 #2
Twenty Twelve vil være et meget dårligt valg!
Der er en meget god grund til at der udgives et nyt tema, hvert år fra WP teamet, nemlig, at det nye tema udnytter de ting der er ændret i WP, samt tager hensyn til nye browser opdateringer, der i løbet af året har været. Men dermed ikke sagt at twentytwelve ikke bliver opdateret, men du "misser en del nye muligheder".
Men vil du have det, er det her: https://wordpress.org/themes/twentytwelve/
Avatar billede ZeBa Ekspert
03. januar 2018 - 12:31 #3
#2: Hvad mener du så, jeg skal bruge tjl et simpelt site?
Avatar billede ZeBa Ekspert
03. januar 2018 - 12:35 #4
#2: Og kan mangodt skifte tema uden risiko?
Da jeg lavede det første site forsøgte jeg at vælge et tema, som passede mig, men jeg opgav, kunne ikke finde ud af, hvordan de forskellige temaer bestemte, hvordan sitet ville se ud. Så jeg tog bare twenty twelve. Men mener du så, at jeg skal skifte til sixteen - og risikerer jeg så, at hele lortet bryder sammen?
Avatar billede ZeBa Ekspert
03. januar 2018 - 12:37 #5
#1: Jeg aner ikke, om jeg vil have en slider eller en grid. Jeg vil bare gerne have et billede hen over siden, og det lavede jeg på mit første site uden slider og grid - kan bare ikke huske hvordan.
Avatar billede stjans Guru
03. januar 2018 - 12:59 #6
Du kan godt skifte tema. Der skal måske rettes lidt, men ellers vil det nye virke "out-of-the-box".

Hvis det bare er et billede, du vil indsætte, kan du - når du redigerer siden - vælge at "tilføje medier" 'øverst i dialogboksen på side-redigeringen.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
04. januar 2018 - 04:42 #7
Twenty seventeen https://wordpress.org/themes/twentyseventeen/ vil jeg foreslå.

Derefter installerer et childtheme "Dynamic Seventeen" https://wordpress.org/themes/dynamic-seventeen/ så tror jeg du har hvad du ønsker dig ;-)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
04. januar 2018 - 04:45 #8
In your admin dashboard, go to Appearance -> Themes and click the 'Add New' button.
    Type in Twenty Seventeen in the search form and press the 'Enter' key on your keyboard.
    Click on the 'Activate' button to use your new theme right away.
    Go to https://codex.wordpress.org/Twenty_Seventeen for a guide on how to customize this theme.
    Navigate to Appearance > Customize in your admin panel and customize to taste.

Og efterfølgende:

    In your admin dashboard, go to Appearance -> Themes and click the 'Add New' button.
    Type in Dynamic Seventeen in the search form and press the 'Enter' key on your keyboard.
    Click on the 'Activate' button to use your new theme right away.
    Go to https://codex.wordpress.org/Twenty_Seventeen for a guide on how to customize this theme.
    Navigate to Appearance > Customize in your admin panel and customize to taste.
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. januar 2018 - 03:27 #9
Her kan det godt lade sig gøre at anbringe et billede på tværs af skærmen: http://nielsgraverholt.dk/

Her kan det ikke lade sig gøre: http://forbydskyts.dk/ (billedet er en lille del af et på 1500x300px: http://forbydskyts.dk/

Men her kan det godt lade sig gøre: http://forbydskyts.dk/?forum=titel
Avatar billede stjans Guru
05. januar 2018 - 07:14 #10
Jeg tror du vil vinde meget ved at arbejde med en builder. Her kan du arbejde i front-end - og det virker mere som plug-and-play end almindelig wordpress.

Her kan du også indsætte full-size elementer, såsom billeder.
Avatar billede ZeBa Ekspert
05. januar 2018 - 14:00 #11
Hvad er en builder?
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 09:20 #12
En builder er et plugin der gør det muligt for dig at bygge siden op - ligesom man sætter byggeklodser ovenpå hinanden.

Det er langt nemmere for ikke-eksperter at få billeder, tekst, blogindlæg m.v. sat pænt or ordentligt op.
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. januar 2018 - 13:13 #13
Det lyder som sådan noget,, jeg har brug for :)
Men skal jeg så slet ikke have et tema?
Avatar billede Jakobf Juniormester
19. marts 2018 - 11:58 #14
En pagebuidler er et fantastisk værktøj.. Jeg havde selv en del udfordringer med at vælge tema i starten, for det kom til at se sjovt ud på mange forskellig måder, afhængigt af, hvilket tema jeg valgte.

Men jeg fandt til sidst DIVI, som er et tema, der har en inkluderet page builder. Der kan man endda gøre nogle elementer for "globale", så de altid går igen på de sider, man gerne vil have, og altså dermed er opdateret.

Du kan evt. se https://brugt-it.dk hvis du vil se en reference, hvor det er ret simpelt sat op.
Avatar billede stjans Guru
21. marts 2018 - 07:37 #15
Bruger også Divi på cirka 20 websites og det kan absolut anbefales.

Jo - en builder lægger sig på en måde ovenpå temaet, så du kan anvende drop-and-drag - i stedet for at arbejde på en helt blank hvis side.

Hermed kan du flytte elementer, såsom tekstbokse, billeder, video m.v. - og style siderne meget nemmere.
Avatar billede stjans Guru
21. marts 2018 - 07:38 #16
... Så du skal have et tema også (sorry, det glemte jeg :-) ), medmindre du bruger et tema med en builder indbygget, såsom Divi.
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. marts 2018 - 11:52 #17
Men kan jeg godt skifte tema uden at noget går galt?
Avatar billede stjans Guru
21. marts 2018 - 16:23 #18
Ja og nej :-)

Meget af indholdet forbliver, men menuer og enkelte sider skal nok lige sættes op igen.

Det tager dog sjældent ret lang tid, førend du er flyvende med nyt tema.

Man kan se det nye tema i "pre-view/forhåndsvis" - altså hvordan det vil se ud "live", førend du vælger at aktivere det.
Avatar billede Jakobf Juniormester
21. marts 2018 - 16:33 #19
Det er også en god idé lige at lave en backup af din side, inden du skifter tema. bare lige for at være på den sikre side.
Avatar billede ZeBa Ekspert
21. marts 2018 - 17:16 #20
Men hvordan laver jeg en backup. Har set forskellige opskrifter, så jeg er blevet usikker.
Avatar billede stjans Guru
21. marts 2018 - 18:28 #21
Hent et plugin - det er det nemmeste. Nogle lægger backup i dropbox - andre kan du hente ned som filer.

Du kan også kopiere  via FTP; husk så også databaserne :-)