Avatar billede asmus Juniormester
03. januar 2018 - 18:59 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Grafikkort køler virker ikke

Hej
Mit grafikkort (AMD radeon r9 270) har virket fint i snart 4 år.
Men her for nylig har jeg fået installeret nyt RAM og lige siden har min computer  begyndt at slukke tilfældigt. Jeg har via Speccy fundet ud af at problemet ikke ligger i min nye RAM blok, men i grafikkortet. Inde på Speccy menuen siger den at mit graffikort har en temperatur på 67 grader. De 67 grade blev ved med at stige indtil 107 grader og så slukkede min pc.

Jeg gætter på at dette er en sikkerheds ting hvor den slukker hvis min GPU (grafikkort) bliver alt for varm. Jeg fandt ud ad at grafikkortets køler fan slet ikke virker.
Jeg ved ikke om det var fordi da jeg installerede mit nye RAM at jeg kom til at ridse GPU'ens print da RAM'ne sidder lige op d GPU'ens print.

Er der en måde at fixe dette problem eller skal jeg sende den til reparation eller skal jeg simpelt hen bare købe et nyt grafikkort.

Håber i kan hjælpe
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2018 - 19:16 #1
Har din ridse skåret printbanen over eller er det kun overflade lakken der er ødelagt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2018 - 19:17 #2
Måske et dumt spørgsmål, men har du prøvet at blæse grafikkortkøleren igennem med noget trykluft? Der kan samle sin store mængder støv i køleribberene, og dette virker som en hel dyne. 107 grader er alt for meget. Det er egentlig utroligt at GPU´en ikke allerede er stået af.
Der er noget beskyttelseslak på printet, så sandsynligheden er nok ret lille for at det er dette er er skyld i temperaturstigningen.
Du kan købe trykluft på dåse, men husk at holde på blæseren så ikke denne kommer op i for høje omdrejning da det kan ødelægge lejerne.

https://www.engsig.dk/trykluft-400ml?gclid=EAIaIQobChMIgYzMv7O82AIVHS0ZCh0uSAJjEAAYASAAEgKmi_D_BwE
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2018 - 19:18 #3
Upload evt et billede hertil:
https://da.imgbb.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2018 - 19:21 #4
tjek at den kan dreje frit rundt. Kan den ikke det har du måske fået presset noget snavs ind i den da du rensede den. Forstod i forrige tråd at du havde renset computeren da du var derinde.
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. januar 2018 - 19:23 #5
#1
Er printbanen skåret over kan det måske - kun måske -lade sig gøre at reparere den, med sølvlak, som man kan bruge til at reparere varmetrådene på en el-bagrude med.
Jeg har selv prøvet dette med succes.

https://dk.rs-online.com/web/p/products/1437554/?grossPrice=Y&cm_mmc=DK-PLA-DS3A-_-google-_-PLA_DK_DK_Limand_T%C3%A6tningsmidler_Og_Tape-_-Kl%C3%A6bemidler_Og_Lim-_-PRODUCT+GROUP&matchtype=&gclid=EAIaIQobChMIjNay47S82AIVwkMYCh12qAzpEAYYASABEgL96vD_BwE&gclsrc=aw.ds
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2018 - 19:27 #6
#5 Ja eller skrabe beskyttelsen væk  med en skalpel og lodde en lille ledning mellem de to steder hvor printbane er defekt. Det har jeg også set virke. Er printpladen flækket en smule er ledningen at foretrække. Sølvlak har jeg ikke erfaring med :-)
Avatar billede Carnac Forsker
03. januar 2018 - 20:23 #7
Må være en skotte der har været så snedig at sælge luft på dåse.
Avatar billede asmus Juniormester
03. januar 2018 - 20:49 #8
Tak for hjælpen