Avatar billede Annemette Juniormester
04. januar 2018 - 16:00 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

PDF-filer indsat i Word

Hejsa.
Jeg har lavet en bog, hvor der indgår både fotos og tekst. Det er gået op for mig, at fotokvaliteten forringes, hvis jeg indsætter billederne direkte i Word.
Derfor vil jeg høre, om der er en behjælpelig person, der ved, både hvilken PDF, der egner sig bedst til fotos samt især hvorledes jeg fletter dem ind i Word? Billederne skal nemlig sættes ind på mange forskellige sider i bogen.
Worddokumentet skal også laves i PDF tilsidst i den sammenhængende bogform.
På forhånd tusind tak for hjælpen :)
Avatar billede finb Ekspert
04. januar 2018 - 16:18 #1
Du kunne lave alt word om til pdf
og siden lime sammen med de andre
pdf-filer
Avatar billede Annemette Juniormester
04. januar 2018 - 16:21 #2
Tak Finb :) Det overvejede jeg også, men jeg var ikke klar over, om det kan lade sig gøre. Er der en enkel måde at håndtere det på?
Avatar billede falster Ekspert
04. januar 2018 - 17:41 #3
Der er mange muligheder.

Hvis du vil konvertere billedsider direkte udenom Word - eller til konvertering af Word-dokumenter - kan PDFCreator anbefales som en gratis mulighed:

http://www.pdfforge.org/pdfcreator

Prøv dig frem med Profiler - Konverter - Billedkomprimering og se, om du kan opnå en tilfredsstillende løsning.

Til at sammensætte forskellige pdf-filer, som finb foreslår, kan f.eks. anvendes den gratis PDFtk (PDFToolkit):

https://www.pdflabs.com/tools/pdftk-the-pdf-toolkit/
Avatar billede milter Ekspert
04. januar 2018 - 21:13 #4
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. januar 2018 - 21:41 #5
Avatar billede falster Ekspert
04. januar 2018 - 22:04 #6
Hvis du mener, at dine billeder/illustrationer i original har høj nok kvalitet og at det er Word, der forringer den, ad. milter i #4, kan du gå i Word - Filer - Indstillinger - Avanceret - Billedstørrelse og -kvalitet (lidt nede) og sætte flueben i "Komprimer ikke billeder i filen".

Derefter kan du prøve at gemme som pdf med Word. (Eller f.eks. PDFCreator, som jeg forslog i #3).
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
05. januar 2018 - 09:49 #7
#6 falster
Tak for brugbar information. Da jeg brugte Word, vidste jeg ikke, at man kunne påvirke graden af billedkompression. Jeg kunne kun konstatere, at den forringede billederne.
I dag bruger jeg LibreOffice. Den komprimerer kun, hvis man klikker på billedet og aktiverer yderligere kompression. Det vidste jeg heller ikke, før jeg læste dit indlæg.
Avatar billede Annemette Juniormester
05. januar 2018 - 11:02 #8
Det var sørme dejligt at åbne min pc og læse de mange gode råd! Mine fotos er i høj opløsning, så nu har jeg nogle gode muligheder at arbejde videre med. Tusind tak til jer alle for virkelig fin hjælp:) God weekend
Avatar billede finb Ekspert
06. januar 2018 - 10:36 #9
Hvem giver du "point" ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
07. januar 2018 - 19:38 #10
#9 Der er ikke længere noget pointsystem, så glem du bare den snak. :-)