Avatar billede Mikael Ekspert
08. januar 2018 - 09:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lille partition ( system-reserveret ) 100 MB uset 24.58 MB ???

Jeg falder over, at ud af mine 3 bærbare, så er det kun den ene, som har nævnte partition på harddisken. (plus selvfølgelig en C: partition)
Den som har den lille partition køre Win 7 sp1 ULTIMATE. 32 bit.

De 2 andre har KUN een partition ( C: med win ) Og ingen "system-reserveret" De 2 køre Win 7 sp 1 Home premium og pro. 32 bit

Fælles for alle 3 bærbare er, at Win er næsten nyinstalleret. Og alle på helt "rene/tomme" harddiske,  formateret og overskrevet med "nuller" med MiniTool, INDEN nyinstallationen af Win 7.

Er der en forklaring på, hvorfor kun den ene bærbare har den system-reserveret partition, og de 2 andre ikke har ???
Er bare nysgerrig, da alle 3 fungere perfekt ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. januar 2018 - 09:54 #1
Hvis du har bedt den ene om at blive formateret under installationen, så sætter win plads af til en genoprettelsespartition.
Hvis du ikke formaterer under installation, så er den der ikke.
Optimalt, så burde du have en genoprettelsespartition på dem alle.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
08. januar 2018 - 10:24 #2
Den skjulte partition "Reserveret til systemet" på 100 mb er ikke en genoprettelsespartition. Den indeholder startfilerne til Windows.
Formålet er, at du kan kryptere disken uden at kryptere selve startfilerne.

Som claes57 skriver, så oprettes den kun, hvis det er Windows-installationen, som formaterer disken. Hvis du ved installation peger på en i forvejen formateret disk, oprettes den ikke.

Det samme gælder den egentlige genoprettelsespartition.
Avatar billede Mikael Ekspert
08. januar 2018 - 10:28 #3
# 1

Tja ??? En genoprettelses partition er der ikke på nogen af dem.

Hvad jeg valgte under installationen husker jeg ikke. Men er rimelig sikker på, at jeg valgte, at formatere dem alle.. Ud fra den betragtning, at alle HD var totalt "tomme" og uden nogen form for formatering/ partitioner inden installationen.

Alle 3 HD var som nævnt slettet/overskrevet med MiniTool. (Altså fysisk udtaget og slettet via USB forbindelse, på en anden computer)

Alle installationer foregik via et USB stik.
Avatar billede Mikael Ekspert
08. januar 2018 - 10:50 #4
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2018 - 11:38 #5
Jeg er enig med #2, men med den tilføjelse, at for Windows 7, er Bitlocker kun en del af Ultimate og Enterprise. Home og pro edition havde ikke bitlocker indlejret, og derfor har den selvfølgelig heller ikke oprettet boot-partitionen til bitlocker...
Avatar billede Mikael Ekspert
08. januar 2018 - 11:54 #6
#5 Se det kunne sagtens være forskellen. Den ene er netop en ULTIMATE til den voldsomme pris af 23 kr INKL licens.

Hvor Home og Pro kostede hele 119 og 149 kr inkl. licens. ;)