Avatar billede Boejden Seniormester
09. januar 2018 - 16:44 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Optimeringsprogrammer - hvad duer??

Bruger CCleaner til daglig rengøring.
Der kommer en del reklamer for vidunderprogrammer, der kan løse alt muligt og gøre en VW til en Porche - næsten.
Er der nogle erfaringer?? hvad med Speedcat, Er der nogle anbefalelsesværdige programmer??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2018 - 16:57 #1
CCleaner er et af de bedre på markedet... - så med baggrund i det, kan jeg spørge retur:

Har du nogensinde oplevet hastighedsforbedringer ved at køre CCleaner?

Jeg har _aldrig_ oplevet nogen programmer der kunne "optimere" en PC for noget som helst, andet end defragmenterings programmer (dengang man ikke kørte SSD disk).
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2018 - 16:57 #2
ccleaner er ok. Og så kør malwarebytes og adwcleaner (også ejet af malwarebytes)
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/
de kan bruges gratis af private.
Herudover, så lav en ren installation af windows med dine mest brugte programmer på - derefter lav et image, og hvis/når windows sander til, så kør image ind (du har vel data på anden partition for at lette sikekrhedskopieringen).
Og alt andet (udover backup) er spild af tid og penge.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2018 - 17:16 #3
for at få den hurtigste windows, skal du minimere din profil.
users/dig - i din brugers mappe, skal du slette alle urelevante filer. det forøger boot/logon hastigheden
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2018 - 17:39 #4
Bruger også Privazer til rengøring på computeren ud + de samme programmer som Claes57 linker til :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 17:49 #5
Jeg har gennem mange år udelukkende brugt den gratis version af CCleaner ca. en gang om måneden til oprydning/optimering. Det, plus regelmæssige check af, hvilke programmer der starter sammen med Windows, holdt min gamle XP Pro kørende gennem næsten ti år med en startoptid på omkring et minut.
Avatar billede Boejden Seniormester
10. januar 2018 - 15:27 #6
kære venner, tak for de gode forslag - må  konstatere at I er flere med et brugbart svar :-)
Og sidwave - kan du ikke uddybe din forklaring - det trænger ikke rigtigt ind :-(
Til Claes: "Herudover, så lav en ren installation af windows med dine mest brugte programmer på - derefter lav et image, og hvis/når windows sander til, så kør image ind (du har vel data på anden partition for at lette sikekrhedskopieringen)." Det er desværre en del år siden jeg havde min storhedstid - dengang med en 8088 maskine med grøn skærm til 32.000 kroner!!(og frem til 80386-maskinerne)  Savner virkeligt et kursus i win med videre, herunder en forklaring på de godt 100 programmer som kører ved opstart - hvor ser/lærer jeg at sortere i dem og fjerne alt det ragelse der er kommet til. Betegnelserne siger i de fleste tilfælde intet.
er det kun unge på IT-uddannelserne der får lært det ?
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2018 - 16:14 #7
Hvilket styresystem bruger du?

I Windows 10 skal du finde "Joblisten", derefter menuen "Start", hvor alle de programmer, der starter med Windows, vises. Der er en vejledning på engelsk herunder:

https://www.howtogeek.com/162446/how-to-manage-startup-applications-in-windows-8/

Som der også står i vejledningen, så kan du højreklikke på hvert program, og så får du bl.a.  muligheden "Søg online". Den søgning giver dig links, hvor du kan finde ud af, hvad der gemmer sig bag et bestemt program. Herunder er endnu et godt link:

https://www.howtogeek.com/173347/beginner-geek-everything-you-need-to-know-about-disabling-startup-programs-on-windows/
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2018 - 16:22 #8
Og så fandt jeg en ret omfattende, alfabetisk liste over startprogrammer:

http://www.pacs-portal.co.uk/startup_search.php?by=O
Avatar billede Boejden Seniormester
10. januar 2018 - 16:42 #9
hej milter,

:-( et eks. :  C:\Program Files (x86)\CyberLink\Power2Go8  VirtualDrive

er det noget jeg SKAL have eller hvad?? det er der jo ingen forklaring på - og bruger jeg sådan noget VirtualDrive?? aner det ikke.

der er 80 processer igang og 86 windowsprogrammer og 10 apps - de sidste har jeg styr på (bortset fra, at jeg synes Firefox er begyndt at svine med hukommelsen!!) så jeg bliver ikke klogere af de tilgængelige oplysninger :-(

hvor kan jeg se en anvendelighedsoversigt :-)  over f.eks.
øv, man kan ikke kopiere lister ind her :-(  over nogle af de programmer der starter op
Avatar billede claes57 Ekspert
10. januar 2018 - 16:57 #10
Jeg foretrækker opdelt harddisk, så data ligger for sig, da man så kan vælge at køre en ny windows ind uden at det piller ved ens data. Så opdel med typisk 100gb til C: og resten til data-drev (du skal bruge et tredieparts-program til at opdele, da du ændrer på C:, og det vil windows ikke selv)
Image - jeg bruger freeware Macrium Reflect https://www.macrium.com/reflectfree  (husk i det at lave din nødstart-usb-dongle) - det laver en 1:1 kopi af din harddisk så du kan vende tilbage til kendt og testet opsætning - når win sander til, så er det kun C: drevet, der skal reetableres - hvis harddisk er død/udskiftet så er det hele opsætningen. Jeg har et par eksterne diske (Reflect pakker data, så der kan være flere sæt på hver) og tager et image af hele pc ca hver måned. Ældste image bliver liggende fast, næstældste slettes, og der laves et nyt image.

Flyt data til d:\
onedrive:
højreklik på onedrive i systembakken, vælg indstillinger, fanebladet konto, klik på 'fjern tilknytning fra denne computer'
i stifinder finder du c:\brugere\[dit brugernavn] og højreklikker på onedrive, egenskaber, placering og du kan flytte den til fx d:\cloud\onedrive
højreklik på onedrive i systembakken, vælg indstillinger, fanebladet konto, og tilknyt denne computer igen

dropbox:
højreklik på dropbox i systembakken, vælg præferencer, fanebladet konto, klik på 'flyt...' og flyt den til fx d:\cloud  - bemærk, at \dropbox automatisk sættes til

google drev:
Klik på Google Drev ikonet i systembakken
Klik på de tre prikker øverst til højre, Præferencer, fanebladet Konto
Klik på Fjern tilknytning af konto
Klik på Afbryd forbindelsen (dine filer og dokumenter vil blive liggende i mappen)
Klik på Google Drive ikonet igen
Login på din konto, følg de næste trin indtil du kommer til et billede med knappen Indstillinger for synkronisering
Klik på Rediger ud for Mappeplacering
Opret en ny mappe fx d:\cloud\googledrev
Klik på Start synkronisering

tjek, at dine filer nu er samlet på d:\cloud og at systemikoner melder, at der er synkroniseret, og du kan herefter rydde op på c:\brugere\[dit brugernavn] hvor \onedrive, \dropbox og \google drev kan slettes.

data i øvrigt: højreklik på fx \dokumenter (\billeder, \musik, \videoer) vælg egenskaber, placering, og flyt dem til en af dine online-mapper i d:\cloud\... så har du automatisk backup af alle data fremover.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2018 - 17:40 #11
De unge på it-uddannelserne lærer ikke ret meget om det her...

Jeg kunne godt tænke mig at høre om dit mål - er det et ønske om at slank-trimme din PC, eller har du et réelt problem med den? - de nævnte løsninger peger i flere forskellige retninger, men er det fordi du vil all-in på at få en "slank" installation, kommer du ikke uden om en komplet reinstallation, og så løbe igennem de enkelte Windows komponenter, som Milter foreslår ovenfor.

Tror du ofte du vil skulle reinstallere Windows, er Claes57´s konstruktion også værd at vælge - men er bedst hvis du laver et image af din installation og vælger at gendanne dette med mellemrum. Foretrækker du en "ren" nyinstallation, ville jeg holde mig til Windows standard opsætning, da der ellers er for mange ting der skal trimmes efterfølgende.

Har du aktuelle problemer, er vi mere ude i fejlsøgning. Her kan ad-ware cleanerne muligvis hjælpe...
Avatar billede Boejden Seniormester
12. januar 2018 - 17:49 #12
hej Ole, næhh jeg synes bare det går lidt trægt og af Firefox sviner med hukommelsen sååååååå det taaager tid.
Og så fordi jeg kan se de der par hundrede programmer, som jeg ikke aner hvad laver - og hvem der har puttet dem i!

Og til Claes; altså som jeg skrev var min storhedstid indtil 80386-maskinerne og inden vi begyndte på alt det der netværk :-( og blot blev bruger.

så det tager nok lidt tid, inden der kommer et rimeligt svar på din/den stillede opgave :-)
Jeg går ud fra, at det der onedrive blot er mit eget d: og der imagen bliver lagt ... men du skriver også cloud/onedrive... øhh, jeg er ikke ude på en sky men kun hjemme!
Og jeg bruger ikke googledrev .. igen, jeg er ikke med, sorry
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2018 - 18:35 #13
er du på win10, og har internet? I systembakken (bund,højre) er en 'hvid sky' - sæt cursor over den. Skriver den noget med OneDrive, så højreklik og vælg 'Vis Online'
Så kan du se, hvad der ligger i skyen. Alt andet er ikke der men kun på din egen maskine (som du så selv skal have backup af)

Så tager vi den derfra - hvad du bruger afhænger også af din internetforbindelse.
Avatar billede Boejden Seniormester
12. januar 2018 - 18:58 #14
win 10, trådløs router med 17/37 eller 30/65 afh. af om det er 2,5 eller 5mhz - varierer hvad der er bedst - med kabel 900/900 (men det er inde i den anden ende :-)
der er ingen små skyer :-)  (men heller ingen måneskin i dag :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. januar 2018 - 20:03 #15
Med den hastighed, så burde du bruge OneDrive, og ad den vej automatisk få sikkerhedskopieret dine dokumenter og billeder løbende.
https://www.dropbox.com/s/kpjblsauo2r0t3e/image070.png?dl=0 det er ikon til venstre, så du skal se efter. Eventuelt har du en 'tophat' ^ til venstre for gruppen af ikoner i bund/højre. Klik på den, og se efter sky.

Er OneDrive kørende (og det vil den normalt være i win10), så kan du flytte dine dokumenter og billeder dertil (det er et fedt på pc, men laver så også en backup i skyen). Vend tilbage hvis du finder ikon eller ej.
Avatar billede Boejden Seniormester
13. januar 2018 - 12:37 #16
ups, havde valgt forkert teknologi at måle på (syntes også det var elendige måletal) - de rigtige er 100/115 :-)

Der arbejdes ellers på sagen!!

men hvad betyder "an opt out for this company." - betyder det at firmaet er valgt til eller er det vagt fra?? udtrykket kan ikke oversættes :-(

Dropbox: er det betryggende, at overlade revl og krat af ens digitale liv til - ja til hvem??
" giver du os adgang til eksempelvis dine filer, indhold, beskeder, kontakter osv."
og videre: " får adgang til, opbevarer og scanner dine ting.  denne tilladelse omfatter også  tilknyttede selskaber og tredjeparter, som vi samarbejder med" - altså helt ud i det blå for tid og evighed - totalt uden nogen form for kontrol og deres anvendelse af data.
"Vi gennemgår din adfærd og dit indhold....." altså en slags selvbestaltede politifolk og censur, lig Facebook og Google er ved at udvikle sig til - er DET betryggende? et par selskaber der har styr på al kommunikation på jorden? Og som sletter det de ikke kan lide - som DE (ukendte!!) ikke kan lide.
Jeg kan da blive ganske paranoid af at læse deres betingelser  (det er bl.a. derfor jeg ikke har en Samsung telefon - jeg HAR læst deres betingelser, for at anvende telefonen - den er slet ikke min! ALT på den tilhører Samsung!)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. januar 2018 - 13:31 #17
jeg ville oversætte "an opt out for this company" til en udvej for firmaet - dvs de kan løbe fra aftalen hvis det går helt galt. Fx dropbox kan ikke reetablere dine filer til pc hvis internettet er nede, og så er det ikke deres problem længere.

Men ellers - så må du selv sørge for sikkerhedskopiering af dine data.