Avatar billede clausbach1 Juniormester
09. januar 2018 - 22:07 Der er 7 kommentarer

Kan ikke bruge tabulatortast i HTML baseret tabel

Jeg har ikke de store forudsætninger for at rode med HTML, men har til opgave at vedligeholde nogle dokumenter i et fagsystem, som fungere som HTML skabeloner. Det vil sige at jeg via et værktøj der hedder DocumentTemplateEngine kan redigere i dokumenterne - jeg er på et niveau, hvor jeg kan lægge en ny række i en tabel og få et link til at fungere m.m.

Brugerne af fagsystemet ser dokumentet via en editor (i Microsoft CRM), hvor de så skal udfylde oplysninger i dokumenterne. Dokumenterne er bygget op af en lang række små tabeller. Og her kommer problemet. Normalt vil man i tabeller hoppe videre til næste celle ved at bruge tabulator tasten, men her fungere tasten på den måde at hopper videre til næste tabel og samtidig markerer hele tabellen - den hopper altså ikke ind i første celle.

Jeg håber at der måske er en mulighed for at man kan overstyre funktionen af tabulator tasten i HTML skabelonen, eller at der er en genvejstast man kan bruge i stedet for tabulator tasten ?

Tabellerne ser for mig ret simple ud, så jeg tænker ikke at det er kodningen der er noget galt med. Her er et eksempel:

<div style="page-break-inside:avoid; page-break-before:always;" >
<h2>Bilag A:</h2>

<table class="visualborder" width="100%" >
  <tr><td colspan="2" ><h3>Borgeren</h3></td></tr>
  <tr><td width="20%" >Navn</td><td>&nbsp;</td></tr>
  <tr><td width="20%" >Adresse</td><td>&nbsp;</td></tr>
  <tr><td width="20%" >Tlf.</td><td>&nbsp;</td></tr>
  <tr><td width="20%" >Mail</td><td>&nbsp;</td></tr>
  <tr><td width="20%" >Fødselsdato</td><td>&nbsp;</td></tr>
  <tr><td width="20%" >Køn</td><td>&nbsp;</td></tr>
</table>
</div>

Håber nogen kan hjælpe
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2018 - 22:51 #1
Normalt vil der i den kode du har der heller ikke være noget meningsfyldt at tab'e sig igennem - hvis der var fx links eller formularfelter ville det være noget andet da det er elementer man kan gøre noget aktivt ved.

Du kan evt prøve at kigge på attributten tabindex og hjælper den ikke noget kan det være at du skal ud i et "hack" med at benytte form-felter til at lægge dine værdier ind i.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2018 - 23:56 #2
han er inde på det rigtige.
du kan ikke tabbe det der. du skal have felter
Avatar billede clausbach1 Juniormester
10. januar 2018 - 22:19 #3
Tak for råd. Desværre fungere tabindex ikke uden form/input og felterne fungere ikke i den editor hvor brugeren skal udfylde dokumentet. Felterne er der, men de er "døde" - der kan ikke tastes i dem.

Men det er relevant at bruge tab til at komme igennem indtastningen - der er omkring 100 felter fordelt på mange tabeller der skal udfyldes, og skal man positionere sig med musen bliver det alt for tungt.
Avatar billede keysersoze Guru
11. januar 2018 - 20:55 #4
Sorry, men der er flere ting jeg ikke helt forstår - hvis felterne er døde og man ikke kan taste i dem hvordan giver det så mening at man kan "komme igennem indtastningen" og er der noget der konverterer din statiske tabel til en tabel med (døde) formularfelter?
Avatar billede clausbach1 Juniormester
11. januar 2018 - 21:37 #5
Ja, det må du sgu nok spørge om. Jeg forstår det heller ikke. Men måske jeg heller ikke forklarer det korrekt.

Jeg har det her dokument med de mange små tabeller. Bare for at gøre det helt simpelt, så lægger jeg følgende stump kode ind før tabellerne, så der er ikke nogen tabeller involveret i min test. Resultatet er at felterne vises fint, men er "døde" - resten af dokumentet med tabeller funger som det plejer.

<form action="test" method="get">
  First name: <input type="text" name="fname"><br>
  Last name: <input type="text" name="lname"><br>
  </form>

Men som sagt så roder jeg i blinde, for jeg har ikke rigtig nogen forudsætninger for at forstå hvad der sker. Jeg ved f.eks. ikke om den editor som brugeren får præsenteret dokumentet i kan være forhindringen - at man ganske enkelt ikke kan bruge form funktionalitet der.
Avatar billede keysersoze Guru
12. januar 2018 - 00:08 #6
Pas - ud over at tabindex burde fungere i ovenstående input-felter tror jeg at det kræver lidt større indblik i hvad det reelt set er du arbejder med og jeg kender kun meget lidt til MS CRM og slet ikke til DocumentTemplateEngine.
Avatar billede clausbach1 Juniormester
12. januar 2018 - 08:46 #7
Jeg er nok nødt til at have penge op af lommen og få leverandøren til at hjælpe.

Men tak fordi du gad bruge tid på det.