Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2018 - 16:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Underlig besked fra CCleaner

Jeg ville rense databasen. Neden stående besked poppede op:
_____________________________________________________________

Applikationen C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe anføres på: {4FA1E846-3E8C-41A8-B26D-7330CE8A1D87} kunne ikke lokaliseres. Disse referencer bliver ofte tilbage efter afinstallation af software.

Løsning: Slet registreringsdatabase værdi.
____________________________________________________________

Der står noget med Google Chrome.

Jeg mener - men er ikke sikker - at jeg fik installeret Google Chrome, som nogle producenter er så "flinke" at medtage, og hvis man i skyndingen ikke er opmærksom på dette bliver Google Chrome installeret. Her er der nemlig som i så mange andre tilfælde tale om aktivt fravalg i stedet for aktivt tilvalg.

Måske kan noget på eksperten forklare hvad jeg gør i dette tilfælde.
Styresystemet er Windows 7, og browseren er IE11.

På forhånd tak.
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2018 - 16:51 #1
Hvis du åbner registreringsdatabasen, vil du sikkert finde efterladenskaber af den uønskede Chromeinstallation. Led efter "chrome.exe" i Regedit > Rediger > Søg

Her kan du så slette nøglen med Chrome Exe, men husk at lave en backup før du klikker "Slet".

https://www.lifewire.com/how-to-add-change-delete-registry-keys-values-2625145
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2018 - 17:34 #2
...Start lige med at se om Google Chrome findes i tilføj/fjern programmer, og slet den der (evt. via CCleaner, der også kan vise og afinstallere programmer).

Kan det tænkes at du bruger Google Chrome? - den opdateres løbende og automatisk. Det er derfor ikke usandsynligt at der ligger nogle få efterladenskaber fra en tidligere udgave.

Uanset hvad, bør man altid forsøge at fjerne programmerne via de "autoriserede" kanaler.
Er Chrome ikke installeret, kan du bare vælge at slette værdien som CCleaner foreslår...
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2018 - 19:01 #3
Hvis man fjerner programmer udelukkende med tilføj/fjern programmer indbygget i Windows så forekommer rester (i mere eller m indre grad) næsten altid.
Derfor bruger jeg selv Revo Uninstaller til at fjerne de programmer jeg ikke skal bruge mere. Den bruger først den normale afinstallations proces og rydder herefter op i filer og register. Det fungerer fint synes jeg.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2018 - 19:07 #4
#2
Problemet er løst takket være Milters hjælp :-) Google Chrome var ikke med i tilføj/fjernprogrammer.
Jeg har aldrig brugt Google Chrome, så det er kommet ind pga. jeg har været uopmærksom ved installation af et andet program. Så vidt jeg husker var det Adobe Reader eller Adobe Flash, hvor det kiksede og blev installeret, for straks efter at blive afinstalleret igen, da jeg opdagede fejlen. Alligevel har der altså ligget nogle rester i registreringsdatabasen.

Jeg takker for hjælpen :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2018 - 19:29 #5
#3
Jeg har også Revo Uninstaller installeret men har ikke set den omtalte meddelelse i CCleaner før ind i dag.
Jeg er ikke så meget for at pille i reg.databasen, da resultatet jo i værste fald kan ende med at en total formatering vil være nødvendig, geninstallering af Windows samt en geninstallation af diverse programmer.

Faktisk er det eneste jeg giver mig af med er nedenstående operation:
__________________________________________________________________

    Tæm brugerkontokontrollen
Windows Vistas brugerkontokontrol laver så mange advarsler, at mange mennesker bare slår den fra. Men gør du det, så mister du også vigtige funktioner, såsom IEs bestyrtede tilstand. Hvis du virkelig ikke kan leve med brugerkontokontrollen, så prøv at slå advarsler fra for administratorer. Du vil ikke mere få besvær, men brugerkontokontrollen vil køre i baggrunden, og du kan stadig få dens andre funktioner. For at gøre dette, sæt »HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System\ConsentPrompBehavior-Admin« til 0.
Du kan gendanne den normale brugerkontokontrolopførsel ved at sætte den til 2.

__________________________________________________________________

Man skal jo ikke overvurdere sine egne evner - det kan give problemer. Jeg taler af erfaring.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2018 - 19:36 #6
Ked af du har været uheldig med din pc.
Hvis du ikke her brugt CCleaner eller Revo til at fjerne Crome da du gjorde det, vil du jo næste gang du scanner med CCleaner få beskeden hvis der ikke er ryddet godt nok op efter afinstallation :-)

CCleaner eller Revo har aldrig lagt nogle af mine computere ned når jeg har brugt de indstillinger som de kommer i.
Jeg har tiltro til begge programmer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2018 - 20:10 #7
Du skal ikke være ked af det!
Jeg vil ikke ligefrem sige at pc´en "er lagt ned". Sagen er nu ordnet og alting kører som det skal.
Det er ikke i forbindelse med det aktuelle problem der nu er løst, at jeg "har overvurderet mine egen evner". Der har tidligere været nogle "små uheld". Men så længe man kan nøjes med en formatering, geninstallation af Windows og installation af diverse programmer så går det nok. Jeg har to SSD´er på en på 250 GB og en 500 GB i maskinen. Førstnævnte med Windows og sidstnævnte med billed- musik- og video- samt dokumentfiler. Af sidstnævnte har jeg yderligere en ekstern HDD for en sikkerheds skyld.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2018 - 20:12 #8
Godt med backup hvis uheldet er ude :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2018 - 21:24 #9
Ja det er nogen gange godt både at bruge seler og livrem på samme tid :-)
Avatar billede milter Ekspert
10. januar 2018 - 22:05 #10
#4.

Velbekom :-)