Avatar billede Peter BJ Juniormester
11. januar 2018 - 21:33 Der er 7 kommentarer

Ny CPU køler = højere temp?

Jeg har lige skiftet min stock-køler til en CM 212 Evo. (Intel core i5 4690).
Før lå jeg på 63°, når den blev presset (4K rendering i Vegas Pro 14).
Nu ligger den omkring 78° når jeg renderer?

Med den gamle køler OC'ede den til 4309mhz, Den OC'er nu til 4487mhz,
Men er det "nok" til at den bliver 15° varmere?

Jeg er lidt nervøs for om Evo'en er monteret korrekt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2018 - 11:42 #1
Jeg synes at temperaturen virker for høj.
63 C er også lige i overkanten, men 78 C er for meget.
Jeg havde selv en gang en CPU og der var temperaturen helt oppe på 91 C. Der gik ikke mange øjeblikke fra start til maskinen automatisk lukke ned. Der viste det sig at køleren var skæv, og måtte udskiftes.
PS. CPU´en var ikke overcloked og er det heller ikke i dag.
Der er tale om en Intel Xeon 3.7 GHz E% 1630 v3
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2018 - 17:19 #2
En lille rettelse: Det skal står Xeon 3.7 GHz E5 1630 v3 - det var en tastefejl!
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2018 - 17:50 #3
Hvordan har du monteret?
Har du renset både cpu og ny køler af med isopropylalkohol (eller tilsvarende) inden du smurte kølepasta på?
Hvor meget pasta er kommet på?
For meget pasta isolerer og hæver temperaturen
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2018 - 18:32 #4
Hvis det skulle vise sig af køleren er skæv - hvad det forhåbentlig ikke gør - så er her et link til et firma der handler med specielt komponenter til køling af computere:

https://www.coolerkit.dk/shop/frontpage.html

Jeg har selv handlet der flere gange, og er meget tilfreds :-)
Avatar billede Peter BJ Juniormester
12. januar 2018 - 18:49 #5
Køler og CPU blev renset grundigt, og jeg har kommet den medfølgende pasta på. En lille klat i midten, på størrelse med en halv ært.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. januar 2018 - 18:52 #6
#5 Ok.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. januar 2018 - 19:47 #7
Det kan være umådelig svært, at få kølerens flade der vender mod CPU´en til at ligge helt til. Som jeg skrev i #1, har jeg været ude for en skæv køler. Det er væsentlig billigere at købe en ny CPU-køler, end det er at skulle købe en ny CPU fordi den brænder af. I det tilfælde er man alligevel nødt til at købe en nye køler.
Det kan blive rigtig dyre lærepenge.