Avatar billede Olav Balle Praktikant
15. januar 2018 - 01:47 Der er 6 kommentarer

LAN afhængig af Internet

Hej.
På arbejdsplads med ca. 15 PC-er har vi en CISCO Firewall/VPN samt et Internet modem i Bridge mode.
Når internet fungerer - så fungerer alting.
Men vi har et par gange haft udfald på Internet.
Og samtidig hermed så kollapser LAN nettet. PC-er kan ikke finde serveren - vi kan ikke printe - vi kan intet internt.
Server: Server 2003.
PC-er: Win 7 - Win 10.
Nogen gode ideer? Noget vi bør undersøge?
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2018 - 05:42 #1
det skyldes at den mangler en DNS server på jeres LAN.
det er den som tildeler maskinerne et IP nr. det hedder en gateway.

du bør derfor have en domæne controller (DNS) på jeres LAN.
Avatar billede Olav Balle Praktikant
15. januar 2018 - 18:36 #2
Hej -
Tak for svar!
Men serveren fungerer som DNS server.
Og maskinerne har et IP nr.
CISCO boxen har en fixed IP - gateway til internettet.
Men det interne LAN burde da fungere uafhængigt af hvad der sker på ydersiden af vores CISCO box?
Når Internet forbindelsen er på plads, fungerer alt som det skal. Og gæster på besøg får tildelt en IP, så de kan komme på internettet - men ikke på vores interne net.
Serveren fordeler fint IP-er - men man får kun adgang stabilt når Internet linjen fungerer.
Avatar billede wjens Guru
16. januar 2018 - 10:26 #3
Et gæt. Er I en del af et andet lokalnet i den anden ende af jeres modem? - du skriver at det er i bridge mode, plus at I vist har DHCP service placeret i den anden ende.

Hvis ja, kunne problemet være at I ikke har lokal WINS service, for det kunne en 2003 server godt være afhængig af.
Avatar billede Olav Balle Praktikant
17. januar 2018 - 19:38 #4
Hej wjens -
Nej - netværket har blot en server - der også kører wins (har lige kigget efter - jeg har aldrig tænkt over wins før).
Og så en Cisco firewall - og herefter et modem der kører Bridge. Bridge for at have en fast IP, og for udefra via VPN at kunne få adgang via CISCO boxen.
Men normalt i alm arbejdstid er der ingen udefra der er koblet på.
Når den eksterne Internet linje afbryder, bryder det interne LAN sammen. Enkelte PC-er kan fortsat fungere lidt - men det udvikler sig, og efter 30 min kan ingen noget som helst på LAN.
Hvad skal jeg kigge efter for at komme nærmere?
Vil det hjælpe at anvende faste IP-er i stedet for dynamiske?
Avatar billede wjens Guru
17. januar 2018 - 23:14 #5
Fast IP til servere, printere og lignende er godt, men det må ikke være nødvendigt til PC'er. Der må være noget non-standard i din opsætning. Jeg er på udebane nu.

Din DNS sidder ikke i default gateway, men du har vel checket at alle enheder får den DNS adresse korrekt med ud? Og hvor sidder DHCP?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. januar 2018 - 22:53 #6
Hvis du tildeler IP# via DHCP, så tjek at det er serveren, der har denne opgave og at det er slået fra på jeres Cisco firewall.

Med det sagt, så skal der jo også meldes en DNS via DHCP, og her skal det være jeres server, der peges på. Det lyder lidt til at det er firewall'en lige nu.