Avatar billede ab58 Novice
17. januar 2018 - 00:46 Der er 13 kommentarer

Kan ikke opgradere PC fra M.2 NVMe 250GB til en anden M.2 NVMe 1TB

Er der en ekspert der kan hjælpe mig med at installere Windows 10 på mit M.2 - NVMe? Kloning eller ren installation... det der er nemmest!

- Bundkort: Asus X99-E WS/USB 3.1
- M.2 drev: Samsung 960 EVO NVMe 1TB (kan ikke få til at virke)
- M.2 drev: Samsung 950 PRO NVMe 250 GB (virker)

- 960 EVO blev klonet fra C drev = 950 PRO. Kloning er udført af andre.
- 960 EVO virker (starter/booter) på en anden PC (ifølge dem der har lavet kloning) men ikke på min! (DET ER PROBLEMET)

Windows 10 viser ikke 960 EVO M.2 drevet under:
- "This pc"
- "Computer Management > Disk Management"

Windows 10 viser dog 960 EVO drevet under:
- Computer Management > Device manager > Disc drives
- Computer Management > Device manager > Storage controllers

Kan derfor hverken slette, formatere, klone eller lave partitioner på M.2.

I Bios, som jeg har opdateret til nyeste version, kan jeg se M.2 drevet, men var ikke i stand til at installere Windows 10 på den via en UEFI usb. Når jeg starter Windows installationen i Bios, kan jeg ikke se M.2 drevet hvor Windows 10 skal installeres.

PS. Har opdateret 960 EVO med det nyeste firmware.

På forhånd tak.
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. januar 2018 - 08:00 #1
Har du prøvet at fjerne 950 ?

Begge disk har sikkert samme ID
kan du  via bootmenu vælge den  ?
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2018 - 08:53 #2
Hos mig er det så godt som umuligt på min ASUS at installere et EFI styresystem på Disk 0 når PC. Har 2 Harddiske monteret. Hvis man prøver får man melding om at fjerne den ene.
Men kan dog godt klone fra en HDD Til en anden HDD.
Jeg bruger
https://www.backup-utility.com/download.html
Clone:
https://ibb.co/jxeANR
Avatar billede ab58 Novice
17. januar 2018 - 08:59 #3
Ja, jeg har prøvet at fjerne 950 og alle sata tilslutninger.
Kan desværre ikke se M.2 nævnt i bootmenu nogensteder selv efter bios opdatering.
Den eneste måde jeg kan se 960 EVO drev i bios/UEFI er ved at klikke på default settings i "EZ mode", men efter W10 installation starter fra UEFI usb, og jeg skal vælge drevet hvor W10 skal installeres kan jeg ikke 960 EVO drevet.
Er villig til at ren-installere W10, som C: drev på 960 EVO direkte fra BIOS/UEFI uden at bruge 950 PRO drev, som har W10 + programmer og lidt data... Men hvordan?
PS. Har fulgt instruktionerne fra følgende links uden held:
1) http://midlifegamers.co.uk/viewtopic.php?t=2702
2) http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3322818/asus-x99-aii-motherboard-detect-samsung-960-evo.html
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2018 - 09:06 #4
Prøv at tage et screen shot og læg det herind.
https://ibb.co/dDj22R
Avatar billede ab58 Novice
17. januar 2018 - 14:24 #5
Billeder?

Denne pc:
https://ibb.co/gGedbm

Device Manager:
https://ibb.co/dGiJ96

960 EVO M.2 kan heller ikke ses her:
https://ibb.co/b1PVNR

UEFI - BIOS:
https://ibb.co/cOpEhR

Installation fra USB:
https://ibb.co/nmn0NR

Windows 10 installeres:
https://ibb.co/gWNjhR

Her går jeg i stå:
https://ibb.co/kHzmwm
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2018 - 17:36 #6
Prøv at køre WindowsPowerShell
Tryk på Windowstasten+X. Vælg (Admin)

https://ibb.co/cywNmm
1. Skriv diskpart
efter der står DISKPART skriver du
DISKPART list disk
fortæl nu om den kan ses hvis ja får du en vejledning
Avatar billede ab58 Novice
17. januar 2018 - 18:04 #7
Her er den poko1:
https://ibb.co/dvmphR
Hvad viser den?
Avatar billede ab58 Novice
17. januar 2018 - 18:14 #8
Sorry!
Her er den:
https://ibb.co/gxmmwm
Ser ikke godt ud :-/
En ven fortæller mig at 960 EVO M.2 kan være snavset/ridset på kontakterne.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2018 - 18:18 #9
Du skal kun skrive list disk efter DISKPART
Så der kun står DISKPART>list disk
Avatar billede poko1 Ekspert
17. januar 2018 - 18:23 #10
Nej det lader til at det kun er den elektroniske del der virker. Surt!
Avatar billede ab58 Novice
17. januar 2018 - 18:35 #11
Har lige opdaget en email fra Samsung support:
De beder mig om et screenshot af Disk Management og et foto af etiketten på 960 EVO M.2 disken. Lad os nu se!
Avatar billede ab58 Novice
18. januar 2018 - 14:15 #12
Har lige sendt en RMA sag til Samsung. Modtager DHL fragtseddel snart. Når Samsung har fået M.2 disken, formaterer de den (af sikkerhedsgrunde) og undersøger om den fejler noget. Hvis ikke får jeg den retur.
Avatar billede ab58 Novice
19. januar 2018 - 13:58 #13
Svar fra Samsung Support:

Dear customer,

Unfortunately, in one of your requests, serial no. S3ETNX0J606783T is a US model, which means we cannot service this model on our side.

MZ-V6E1T0BW     1     S3ETNX0J606783T

We only support European models, so please contact your distributor for further assistance.

We are very sorry for this and hope you have a nice day.


Best regards,

Aneta Skiba
Samsung Support Center
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester