Avatar billede nemlig Professor
17. januar 2018 - 15:16 Der er 4 kommentarer

Lightroom, NAS og backup

Hejsa.
Jeg benytter Adobe Lightroom og importerer mine fotos til min NAS.
På min NAS kører jeg HyperBackup, så alle fotos er sikret.
Men i Ligthroom gemmes der også en arbejdsfil, som indeholder de ændringer der er lavet på de forskellige fotos mm. Lightroom tillader ikke, at disse arbejdsfiler gemmes på NAS, men skal gemmes på et lokalt drev.

Arbejdsfilerne vil jeg også gerne sikre og gerne automatisk.

Løsningen kunne være, at jeg hver dag, automatisk gemmer en sikkerhedskopi af den mappe på lokaldrevet, hvor arbejdsfilerne ligger. Destinationen er på NAS, og NAS er sikret via HyperBackup til ekstern tjeneste.

Findes der et backup-program, der automatisk kopiere en mappe på et lokaldrev til en mappe på NAS. Og det skal gerne ske hver dag, når PC'eren er tændt.

Andre erfaringer modtages meget gerne :)
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 16:02 #1
det kan windows backup klare, med scheduling
Avatar billede bdf Mester
17. januar 2018 - 16:06 #2
Allway Sync
Avatar billede nemlig Professor
17. januar 2018 - 21:59 #3
#1 Hmmm, bruger Windows 10, men kan ikke finde Windows Backup. Jeg kan derimod finde "Sikkerhedskopiering", men kan kun vælge drev. Mine Ligthroom-filer ligger i mappen F:\Lightroom\
F-drevet er en partition og kan ikke vælges. Den vises slet ikke.

#2 Har lige installeret og leget lidt med det. Men det er lidt langhåret med de mange opsætningsmuligheder.
Jeg har valgt mappen, der skal sikkerhedskopieres og destinationsmappen på min NAS og derefter knappen [Syncronize]. Nu er den i gang med at kopiere......
Men jeg vil gerne have den til at gøre det automatisk fremadrettet. Jeg har derfor åbnet indstillingerne og valgt punktet "Automatic syncronization" og sat et flueben i checkboksen "When computer is idle (5 min)",
Bør det så køre automatisk eller skal jeg gøre andet?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
18. januar 2018 - 07:24 #4
Hvilken type NAS anvender du?

Ved med eksempelvis Synology kan man sætte cloud server op og så installere cloud clienten dertil på din PC. Den kan sættes til at pege på din lokalmappe hvor Arbejdsfilerne ligger og anden mappe på NAS. Så de er spejlet. Det du opretter/ændre/sletter bliver gemt begge steder. Og tænker så du kan backup den mappe på din NAS server.