Avatar billede meiland Mester
19. januar 2018 - 14:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vis største løbenummer i formular

Hej eksperter !!

Jeg sidder med en db som skal bruges til at styre tegningsnummerering.
Tegningsnummeret består i princippet af 2 dele - et sagsnummer XXXXXX og et fortløbende løbenummer YYY, altså  XXXXXXYYY
Men sagsnummeret stykkes sammen af 3 grupper - aabbcc.
For enhver kombination af sagsnummeret starter løbenummeret ved 001
Jeg kunne godt tænke mig af jeg i formularen "Opret nyt tegn-nr" fik vist det største løbenummer, der er brugt, med det sagsnummer jeg har "valgt" ?

Jeg har en ide om at jeg skal bruge nogle felter - tegnnr, sagsnummer og løbenummer.
Er der nogle som har gode forslag til hvordan jeg kommer videre?
Avatar billede terry Ekspert
19. januar 2018 - 14:27 #1
You can use the dmax function to do this

https://www.techonthenet.com/access/functions/domain/dmax.php
Avatar billede fdata Forsker
19. januar 2018 - 19:48 #2
Du får lige en bid kode at lege med  ;O)

Sub Test_Find_Største_Løbenummer()
  Debug.Print Find_Største_Løbenummer("aabbcc")
End Sub

Function Find_Største_Løbenummer(Sagsnummer As String) As String
  Dim Lbnr As Variant

  Lbnr = DMax("Løbenummer", "Tabel3", "Left(Løbenummer,6)='" & Sagsnummer & "'")
  If IsNull(Lbnr) Then
    Find_Største_Løbenummer = "???"
  Else
    Find_Største_Løbenummer = Right(Lbnr, 3)
  End If
End Function
Avatar billede meiland Mester
23. januar 2018 - 23:17 #3
Hej.
Tak for jeres kommentarer.

Jeg har prøvet at få tilpasset en dmax til min db, men jeg er ikke kommet i mål.
Den fejler på dmax, og jeg tror, at det er den sidste parameter, der driller mig

Jeg har vedhæftet et link til databasen
https://www.dropbox.com/s/raqxvsnv7ztcndn/Tegningsdb.accdb?dl=0
Avatar billede terry Ekspert
24. januar 2018 - 10:24 #4
Løbenummer is a text value so you need to put it in''

findværdi = "Sags_Id= '" & Me.sags_ID & "'"

Alos, I'm guessing that you need to add 1 to the current max value and as that is also text you need to format it as text after adding 1

Format(lmax + 1, "000")
Avatar billede meiland Mester
24. januar 2018 - 20:01 #5
Hej Terry.

Tak for hjælpen - så lykkedes det.

og også tak til dig fdata.
Avatar billede terry Ekspert
25. januar 2018 - 10:13 #6
selv tak ;-)