Avatar billede mike2620 Novice
24. januar 2018 - 11:02 Der er 10 kommentarer

Hvad sker der fra man starter pc op, til den når windows eller andet styresystem

Hej jeg håber det er den rigtige kategori.

Jeg er igang med en opgave, men synes ikke jeg selv kan finde informationerne som jeg skal bruge. Kom gerne med link/artikler

Hvad sker der fra når man trykker på power on, og til windows eller andet styresystem er blevet indlæst? altså hele forløbet
Jeg skal fremlægge i 10-15 minutter
Jeg håber i kan hjælpe.

Venlig hilsen
Mike
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2018 - 11:08 #1
så kan starter en pc kommer pc logo (motherboard)
derfter søger pc efter en disk af boote fra
Avatar billede mike2620 Novice
24. januar 2018 - 11:21 #2
Jeg ved det er noget med bios, og bios adresser, og boot valg osv. Men der må være noget godt stof på nettet, som man kan bruge,
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2018 - 11:32 #3
du skal nok installere en ny bios
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 11:43 #4
Jeg får lidt på fornemmelsen, du har misforstået spørgsmålet, Rasmus. Det giver ingen mening at sige, han skal installere ny bios.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2018 - 11:45 #5
kan du ikke reset bios ?
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 11:46 #6
Du har misforstået spørgsmålet, Rasmus.
Avatar billede mike2620 Novice
24. januar 2018 - 11:46 #7
ja jeg tror også Rasmus har misforstået, hvad jeg spørger ind til.
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 11:48 #8
Men med mindre fremlæggelsen skal være meget teknisk, kan jeg ikke helt forstå, hvordan man skal kunne brede det ud over et kvarter.
Processen er rimelig simpel fra et funktionelt synspunkt, og udmærket beskrevet bl.a. her: https://computer.howstuffworks.com/pc3.htm og https://www.webopedia.com/DidYouKnow/Hardware_Software/BootProcess.asp
Dog værd at nævne at BIOS er lidt af en fejlbenævnelse disse dage, da næsten alle computere i stedet har en UEFI. Den gør rimelig meget det samme, bare mere moderne, men det er teknisk set ikke en BIOS.
Avatar billede mike2620 Novice
24. januar 2018 - 11:50 #9
Tak, nej jeg tror jeg skal komme ind på tekniske udtryk, og ned i små detaljer, skal laves med billedere i powerpoint
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2018 - 13:16 #10
du kan selv lave et billede af hvad din pc laver ved toolet "WAT og WPT"...Windows Assessment Toolkit og Windows Performance Toolkit
begge er en del af Windows adk (hentes her: https://developer.microsoft.com/da-dk/windows/hardware/windows-assessment-deployment-kit)
og her er en hurtigt gennemgang af en begge tools:
https://www.youtube.com/watch?v=tQBoURkle2w
eller her:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/test/wpt/windows-performance-analyzer