Avatar billede Patrick Praktikant
24. januar 2018 - 14:53 Der er 17 kommentarer

Hvornår opstod kristendommen?

Er der nogle som ved hvornår kristendommen opstod, altså både det nye og gamle testamente?
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 15:09 #1
Kristendom var jo ikke kristendom før det ny testamente. Kristendom defineres af troen på Jesus og hans genopstandelse, modsat jødedommen der bare havde det gamle testamente.
Kristendom kan derfor ikke have eksisteret før Jesus' formodede død i omkring år 34. Hvis man tror på sagnene, var Jesus' følgere de første kristne, og kristendommen opstod dermed præcis samtidig med hans opstandelse. Men der er ingen beviser på at noget af det er sket som beskrevet i Biblen.
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 15:40 #3
#2: Wikipedia-artiklen er da ret enig:

"Efter Jesu død og opstandelse begyndte en skare af udvalgte disciple forkyndelsen af den kristne lære, dette anses traditionelt for at have startet i pinsens år 29 og anses derfor som den kristnes kirkes fødsel."

Det eneste der er lidt anderledes er årstallet, og det kun ud fra den traditionelle opfattelse, at Jesus er født i år 0, hvilket vi nu ved ikke er tilfældet, hvis han nogensinde eksisterede.

Den første artikel er noget vås.

"Kristendommen opstod ved Jesu fødsel, fordi det der skete dengang var, at Gud, som har skabt alle ting, valgte at blive født som et menneske"

Det er jo ikke sandt. Kristendommen er troen på at Jesus var en god, det var ikke bare at Gud efter sigende gjorde noget. Derfor kan kristendommen først eksistere når folk begynder at tro på det. Desuden er den generelle definition på kristendom stadig troen på Jesus og hans genopstandelse, ikke bare på at han levede. Men det kan måske diskuteres.
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 15:40 #4
Hov, jeg italicerede den forkerte paragraf. Håber det kan tydes.
24. januar 2018 - 15:41 #5
Prøv at læse lidt om Kirkemødet (synoden) i NIkæa i 318 evt .  Der kan du få en masse at vise om dit spørgsmål.
(evt = efter vor tidsregning og ev = eventuelt )

Kristian
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 17:07 #6
Mht. Jesus´ fødselsdag forekommer det mig meget mærkeligt at han har fødselsdag 24. december når år først starter 1. januar, det førstkommende år.
Altså blev han født otte dag for tidligt....... ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
24. januar 2018 - 17:38 #7
Otte dag for tidligt.. det går nok, hvis det er rigtigt at man ikke kan fastslå hans fødselsdag nærmere end +/- 8 år.
24. januar 2018 - 17:59 #8
HEJ (igen);

Til ErikHG (#6).

Der er et par videnskabmænd (England og USA), som uafhængigt af hinanden har påvist at Jesus's fødselsdag IKKE kan have været den 24.december.

Og at det blev fastlåst at Hans fødselsdag er den 24. dec., år 0  på samme synode (Nikæa 318 evt ).

Se ev lidt på den tidlige skolastik (som omfatter de første kirkefædre:  Augustin, Benedikt  (husker selvfølgelige ikke resten, men der var 4 styk) ) , og senskolastikken (omkring 900 - 1100 i dk ) med Bisp Absalon, Kong Valdemar mv...

En ting, som faktisk osse undrer mig er, at han i afbildninger (2 Mose bud: Du må ikke gøre dig falske billeder !) ALTID fremstår som en HVID MAND, og ikke som en gyldenfarvet aramæer, hvilket han FAKTISK var !  Men Romerkirken har altid  været tilstede som en stærk magtfaktor  (osse i Nikæa !).......

KR
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2018 - 18:32 #9
#6 + 7.

Måske er det ikke så underligt endda :-)

Ingen af de lærde/kristne, som forsøgte at fastslå datoen for Jesu fødsel, mente, at årets første dag skulle beregnes ud fra hans fødsels- eller undfangelsesdag. Da man først begyndte at interessere sig for den slags, havde den julianske kalender været i brug siden 45 BCE/BC/, og ingen af dem følte nogen grund til at ændre det, ikke engang den katolske kirke, som senere indførte den gregorianske kalender :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 19:09 #10
Der har da vist være rod i CPR-registret dengang. Eller måske var det hackere der var på spil ;-)
24. januar 2018 - 20:58 #11
ErikHG  (#10)

BINGO !

KR
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 21:25 #12
Det kan måske også have skyldtes "år 0 syndromet", ikke at forveksle med det udeblevne år 2000 syndrom, der ellers nærmest ville betyde Jordens undergang, i følge de "kloge".
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2018 - 21:56 #13
Hvis vi holder os til det oprindelige spørgsmål, så er det væsentligste vel, at ingen kan give en nøjagtig dato for kristendommens oprindelse, og at den ikke eksisterede før Jesu fødsel.

Ordlyden i spørgsmålet tyder på, at han/hun har et par store huller i sin historie- religionsforståelse, og vi bør vel hjælpe med at udfylde det tomrum, hvis hans/hendes lærere endnu ikke har formået det. Når ingen kristne tilsyneladende lægger så stor vægt på den nøjagtige fødselsdato, så bør vi andre vel heller ikke gøre det til et problem. :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 23:02 #14
#13
Jeg gør det ikke til et problem! Det er ikke andet end en gang vås, og derfor er jeg for længst meldt ud af Folkekirken, da jeg ikke gider at støtte den.
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2018 - 17:29 #15
Nice try, Lina J, men det firma, du reklamerer for, risikerer at komme i bad standing her på eksperten med et indlæg som det :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2018 - 19:17 #16
Spørgsmålet er også, hvad er Kristendom?
For vikingerne var han en sejrrig krigsgud, og selv sagde Jesus:
“Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred, men sværd. Jeg er kommet for at sætte splid mellem en mand og hans far, en datter og hendes mor, en svigerdatter og hendes svigermor, og en mand får sine husfolk til fjender. Den, der elsker far eller mor mere end mig, er mig ikke værd, og den, der elsker søn eller datter mere end mig, er mig ikke værd.”

Citat af Jesus Kristus ifølge Bibelen. Det Nye Testamente. Mathæusevangeliet kapitel 10, vers 34 – 37.
Og linket i #2 er morsomt:
"Kristendommen opstod ved Jesu fødsel, fordi det der skete dengang var, at Gud, som har skabt alle ting, valgte at blive født som et menneske. Og det er hele kristendommens pointe, at Gud selv valgte at blive et menneske som en af os"
Så Jesus er sin egen "søn"
Avatar billede milter Ekspert
20. februar 2018 - 19:40 #17
Tak, det styrker min tiltro til computerworld.dk, at det indlæg og link blev fjernet så hurtigt :-)