26. januar 2018 - 22:45 Der er 13 kommentarer

Kølepasta - hvornår skiftes det?

Jeg har lige købt en ny CPU + køler. Jeg montere det hele men kan så se at jeg får mere ud af at vende køleren.
Jeg spænder den forsigtigt af, uden noget drypper osv, vender den 180 grader og montere den så igen. Er det nødvendigt for mig at rengøre og skifte pastaen når den er HELT ny.. den er kun lige monteret, afmonteret for så at blive monteret igen?

Helt ny, tak for hjælpen på forhånd.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2018 - 23:08 #1
Vende ventilatoren Tja! det har der været megen diskussion om. Min blæser ind mod køleribberne.
Men kølepastaen, den skal jo ligge i et meget tyndt,jævnt lag, så jeg ville selv gøre det om, fordi det er så vigtigt, at det ligger rigtigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2018 - 23:31 #2
Enig i #1 med at lave arbejdet om med pasta. Du kan ikke være sikker på at den slutter helt tæt. Er der luftbobler/uens tykkelse på pasta under køler, er det ikke optimalt.
27. januar 2018 - 00:21 #3
Jeg mente dreje den med uret, ikke omvendt :)
Årh pis! Jeg kunne ikke lige se logikken i at ligge nyt på da det jo var tyndt, men det med lufthuller var faktisk selv en af mine bekymringer, jeg troede ikke det gjorde SÅ meget :/ damn.. jeg må se om jeg kan købe lidt pasta et sted! :/ der skal vel MEGET LIDT på?
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. januar 2018 - 00:37 #4
For at opnå bedst mulig termisk kontakt , plejer jeg at rokke lidt med kølepladen for at gnide pastaen til bedste kontakt - inden kølepladen 'fikseres'.
Hvis du har været forudseende og aflæst temperatur fx efter ½ times drift, før 'operationen', kan du jo  gentage aflæsning nu og se om du har opnået at sænke CPU'ens temperatur. ( En kølig brise er altid godt for elektronik ).
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2018 - 00:38 #5
Jo tyndere lag der slutter helt tæt er den optimale tykkelse for overførsel af varme fra hardware til køler.
For tykt lag vil isolere for varmen og give en højere temperatur.
Har set flere måder at gøre det på. vigtigt er det at overflader er fedtfrie.
Har set nogle "spartle" pasta ud så det kun lige dækker i et tyndt lag.
Man kan bruge et pladtik kort eller en plast spartel. Den skal bare være ren.
Påfør pasta på den del der er størst for at være sikker på at begge dele er dækket helt.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2018 - 00:41 #6
En kølig brise er altid godt for elektronik.
Enig.
Se temp på min cpu her ved idle:
https://ibb.co/d6xkmw
27. januar 2018 - 01:04 #7
Hvis jeg lige må spørge dumt her, Jeg har fundet nogle sprøjter med paste på pricerunner.. er det vigtigt hvad mærke man køber? og hvor meget tror i jeg skal bruge? tænkte at 1g var nok, der skal jo ultra lidt på..
Skal jeg bare lave en meget lille klat i midten, efter at have rengjort overfladen godt, og så presse den ned så det fordeler sig selv?
Avatar billede nopsen Ekspert
27. januar 2018 - 01:06 #8
Avatar billede Jhja Seniormester
27. januar 2018 - 14:00 #9
For et par uger siden monterede jeg en ny Coolermaster Hyper TX3i og brugte den medfølgende lille sprøjte med kølepasta til at fordele pastaen ud over cpu'en og jeg smurte også lidt selve køleren og fordelte udover fladen med sprøjtespidsen. Cpu'en er en Intel i7 2700k, temperatur under spil er nu 45 grader mod 95 grader før.
Den høje temperatur var pga den originale pasta var blevet gammel fik jeg fortalt.
Avatar billede Jhja Seniormester
27. januar 2018 - 14:04 #10
220661, har du din pc i køleskabet?
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. januar 2018 - 16:57 #11
>220661:  ? https://ibb.co/d6xkmw ?
Temperatur 5-6 gr. ? Hvilket kølesystem bruger du ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2018 - 17:01 #12
Jeg bruger en stor blæserkøler 120 mm. Temp. på bundkort er 38 grader på bundkort og 31 grader på ssd drev
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. januar 2018 - 22:03 #13
OK, tak for svar, men jeg forstår stadig  ikke hvor de 5-6 grader kommer fra.