Avatar billede fileto Seniormester
27. januar 2018 - 16:51 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Usb står af når jeg bruger mintstick til at lave immage med isofil

Hej
Jeg er igang med at lave en boot usb med Linux mint.
Til dette har jeg downloadet en iso fil med Mint 18
Men når jeg bruger mintstick til at lave et immage, så sker der det at den først går i gang, men så forsvinder usb-ikonet fra skrivebordet og så får jeg fejl fra mintstick med kun 2 procent af processen færdig.

Det skulle være rimelig nemt med mintstick (jeg har mint 17.1) Jeg har læst at man ikke behøver at formatere først da dette klares i processen. Kan det være det usbstick jeg benytter? (overvejer at bytte det) Kan det have noget at gøre med at usbsticket måske er usb 3 og porten usb 2. Jeg har læst at dette ikke skulle betyde noget for andet en hastigheden så længe sticket passer i porten. Men måske har jeg fået købt et defekt usb-stick.

Er der nogen der kan hjælpe lidt på vej?
Avatar billede falster Ekspert
27. januar 2018 - 17:05 #1
For at komme lidt nærmere, om det skulle være usb-nøglen, der er problemet, så prøv lige med Etcher her:

https://etcher.io/
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2018 - 17:19 #2
Hvis du vil boote fra en Iso skal det gøres fra et DVD drev.
Ellers skal du lægge den på en USB stick med f.eks. "Rufus"
https://rufus.akeo.ie/
USB 2/3 er uden betydning.

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1021565
Avatar billede jk45 Forsker
27. januar 2018 - 19:21 #3
#2 https://unix.stackexchange.com/questions/172476/what-is-mintstick-py-and-how-to-install-it

Mintstik kan tæt på det samme som rufus.
Ikonet skal forsvinde ellers kan mintstick ikke opnå ret til at formaterer den.
At den stopper kunne meget nemt tyde på et defekt usb stick
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2018 - 19:45 #4
Jeg kender ikke mintstick, så jeg hopper af spørgsmålet.
Har selv lagt Linux Mint på USB med Rufus.
Avatar billede falster Ekspert
28. januar 2018 - 00:06 #5
Mine (sparsomme) erfaringer med Linux har været, at det er en god ide, at anvende det program til distributionen, som dens hjemmeside anbefaler/linker til.

For Mint er det etcher, jf. #1.
Avatar billede falster Ekspert
28. januar 2018 - 00:09 #6
"... det program til oprettelse af boot-usb med distributionen, som dens hjemmeside ..." gør måske ovennævnte lidt tydeligere.
Avatar billede fileto Seniormester
28. januar 2018 - 00:59 #7
Jeg tror jeg satser på løsningen med mintstick. Så jeg siger tak til jk45 men også tak til alle for de gode forslag.
Avatar billede fileto Seniormester
28. januar 2018 - 01:05 #8
Jeg har i øvrigt et tillægsspørgsmål. Er det korrekt forstået at man ikke behøver at formatere usbsticket før man bruger mintstick eller tilsvarende?
Avatar billede jk45 Forsker
28. januar 2018 - 06:57 #9
Det er helt korrekt det ordner programmet selv :)
Avatar billede fileto Seniormester
29. januar 2018 - 16:45 #10
Jeg har byttet mit usb stick og det lykkedes at lave bottbar usb. Dog vistes progresbaren slet ikke så jeg var lidt mismodig i starten men minstick virker altså med et ordentligt usbstick :-)