Avatar billede andreaswendelbo Praktikant
30. januar 2018 - 05:40 Der er 11 kommentarer

Valg af computer

Hejsa,

Foerst og fremmest har jeg meget lidt forstand paa computere... Jeg ved ikke, hvad der kendetegner en hurtig og langsom pc.. Derfor jeg soeger hjaelp her.

Paa mit arbejde, har vi pt. utrolig langsomme og gamle computere som haemmer effektiviteten/produktiviteten. Har derfor faaet til arbejde at finde ud af, hvad de nye computere, vi skal koebe, skal have (i form af ram, hukommelse osv...).

En aarsag til de nuvaerende computere arbejder langsomt, er at vores server+dropbox fylder meget. Serveren bruger omtrent 300 GBog Dropbox 150 GB.

Vi skal kunne bruge forholdsvist tunge Excel ark - nu er computeren langsom, fryser af og til osv.

Der er ingen praeferencer ift. maerke, men den skal koere Windows. Er der nogen der kan hjaelpe med en god computer til dette? Stationaer eller laptop er ligemeget.
Beklager det blev lidt vagt og ikke saa meget at gaa efter.

Paa forhaand tak.
Avatar billede KimK Novice
30. januar 2018 - 06:51 #1
Du skriver den nye Server skal kører Windows, og stationær eller laptop er lige meget så nu er jeg lidt lost snakker du om en server maskine skal du nok ikke satse på en laptop fordi det er den slet ikke velegnet til, men du skriver også at du er blevet sat til at finde ud af hvad i skal købe af computere, så en lille forklaring hvis muligt, ellers giver jeg lige mit bud Laptop som server NEJ, jeg tror heller ikke du mente det, som bruger PC er det klart Laptops du skal satse på der bliver lidt omkring opsætning og licenser, Serveren skal være dit hus en monster klods med med plads til hotswap og den skal larme, okay måske var det sådan for meget længe siden heldigvis skriver vi nu 2018, men hvor mange computer drejer det sig om?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2018 - 07:12 #2
Jeg tror også du skal finde en anden måde at forklare jeres behov på.

Til "kontorbrug" og alm. Excel, er det ikke så meget PC´en som miljøet der skal være i fokus. Dropbox/server har ingen indflydelse på hastigheden på PC´en - det er jeres netværkshastighed, internt (LAN) såvel som internetforbindelse der er flaskehalsen her.
Excel i store ark kan ydermere undermineres af, at de fleste kører office i 32bit udgaven, hvor Excel samlet for alle åbne ark, ikke kan allokere mere end ca. 2GB RAM. Et skift til 64bit udgaven vil løse "frys" problemer i mange tilfælde.

Til kontorbrug - de fleste virksomheder kører i dag laptops, fordi det giver brugerne mulighed for at tage deres PC med til møder, og at arbejde hjemmefra. Her er bærbare PC´ere i "erhvervs" klassen rigeligt. Her snakker vi Lenovo Thinkpad X270, T470, Fujitsu Lifebook U727/747/757 el. lignende klasse (Beklager - kan ikke huske HP og Dell modellerne i tilsvarende klasse), d.v.s. IKKE de helt billige maskiner fra Bilka :-)

Du kommer også til at overveje, om maskinen skal have DVD drev, eller om det er nok at have et eksternt liggende til deling.

Jeg ville foretrække en intel i5 processor til kontorarbejde (i7 er hurtigere, men ikke nødvendig). Og så bør de have mindst 8GB Ram, foretrukkent 16GB. Endelig skal de have SSD Disk - størrelsen afhænger af hvor meget data der skal ligge lokalt på maskinen, men mindst 256GB.
Et konkret bud kunne være https://www.dustin.dk/product/5011011451/lifebook-u747 eller https://www.dustin.dk/product/5011020676/thinkpad-t470 - men overvej RAM og diskstørrelse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2018 - 07:17 #3
Et tillæg - skal det være en bærbar, skal man selvfølgelig have en docking station med, hvis det skal være let at "lande" og bruge eksterne enheder (Skærm, tastetur, mus, netvær, strøm). Det er trods alt også en merudgift der skal regnes med. Man kan både få en traditionel dock man sætter PC´en i, men Fujitsu maskinen understøtter også USB-C dock, hvor den både lades op og sender data over et enkelt USB-C stik. Det gør Lenovos modelserie ikke.
Avatar billede andreaswendelbo Praktikant
30. januar 2018 - 08:13 #4
Super svar - tak!!
Vidste ikke, det kun var stationaere som kobles til serveren. Ikke det felt, jeg er staerkest paa....

Ole, du skriver, at Dropbox ingen indflydelse paa computerens hastighed har. Det er vel ikke helt korrekt, da det er filer downloadet paa computeren, som ogsaa er tilgaengelige offline (vi bruger ikke dropbox.com) - eller tager jeg fejl?

Kender I til nogle stabile stationaere computere? Eneste behov er som tidligere naevnt at arbejde i tunge Excel ark og have meget plads paa harddisken.

Der er tale om 10 computere til info.

Paa forhaand tak!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. januar 2018 - 10:45 #5
Dropbox har ingen eller minimal indflydelse. Filer der ligger på din PC udgør jo ingen belastning, lige så lidt som en pude på bagsædet af din bil har indflydelse på bilens hastighed/acceleration.
Men der kan være noget hvis det er mange store filer, der ofte ændres i - for så vil den jo hele tiden stå og synkronisere filerne ud til hovedlageret på dropbox.com (selv om I ikke bruger web-side versionen, er det stadig her jeres filer ligger...), og så er vi tilbage ved netværkshastigheden... - det er ikke PC´en der er flaskehals. .

Vi skal lige lure, hvad "meget plads på harddisken" dækker over. Nogen synes at 50GB lagerplads er vildt meget, mens jeg selv har behov for over 10TB...

Hvad stationære angår, så er det næsten lettest at vælge herfra: https://www.dustin.dk/group/hardware/computere-tablets/stationare-computere/stationare-til-virksomheder/?installedsize=16&manufacturer=dell+fujitsu+hp+lenovo&harddrivetype=ssd - jeg har valgt 16GB RAM, vælger du 8, er der en del flere maskiner at vælge imellem.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
30. januar 2018 - 11:50 #6
Har i overvejet om den løsning med dropbox stadig er holdbar når det er så store filer der synkroniseres?
Flaskehalsen ligger i jeres internet hastighed da der synkroniseres op og ned konstant med så store filer. Måske driften af excel filerne skulle ligge på det lokale netværk hvor man jo har en markant større hastighed på op og ned af filerne hvis man især anvender netkabel til PC'er.
Avatar billede andreaswendelbo Praktikant
31. januar 2018 - 03:22 #7
Igen, super svar og tak for hjaelpen begge to!

Ole,
Endnu en kommentar ang. Dropbox: Filer paa min pc udgoer vel en stor del? Downloaded 180 GB dropbox filer til min MacBook Pro, som gjorde den ekstremt langsom (selv naar jeg ikke synkronisere/naar jeg er offline). Efter at have slettet Dropbox filerne til den, fungerer den som ny.
Dropbox er jo ogsaa tilgaengeligt offline, saa netvaerkshastigheden har vel ikke meget at goere med computerhastigheden her.
Tak for linket!!

Rune,
Tak for hjaelpen! Regner med vi flytter stoerre filer til serveren. Eneste issue er, at de ikke er tilgaengelige fra distancen, eller hvis nettet er nede (bor i Vietnam, saa det sker desvaerre ofte).

Beklager hvis jeg er meget tung at forklare til. Er som naevnt ret nybegynder til alt indenfor dette emne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. januar 2018 - 07:42 #8
Der er kun én situation jeg kan komme på, hvor dropbox filer kan påvirke ydeevnen på en PC/MAC. Det er hvis harddisken bliver fyldt op. Så er vi tilbage i bilen, der nu er proppet op med puder, både bagsædet, bagagerummet, førersæderne, under kobling/speeder, o.s.v. - og der står stadig en og prøver at proppe flere puder ind af vinduet... ;-)

Hvis PC´ens harddisk fyldes op, har operativsystemet ikke plads til de midlertidige filer det skal bruge for at køre. Særlig slemt er det, hvis det er en SSD-disk, for denne kan ikke tåle for mange læse/skrive operationer i en datacelle, og hvis der ikke er anden plads end et lille bitte område, vil læse/skrive operationer naturligt intensiveres på den smule plads der er tilbage. I sidste ende vil harddisken helt holde op med at virke, så det lyder heldigvis ikke som om du har været helt derude.

Men er der så fyldt op, så "chaufføren" dårligt kan bevæge sig, så bliver maskinen langsom.

Det er altså ikke filerne i sig selv, men det at harddisken bliver fyldt, der gør din PC langsom.
Avatar billede KimK Novice
03. februar 2018 - 11:11 #9
Jeg har ikke så meget at tilføje Ole har fuldstændig ret, dog må jeg lige høre hvorfor skifter i ikke dropbox ud med noget andet, jeg er ikke 100 sikker men mener Ubuntu har lignede storage service, og jeg ville nok vælge at holde alt online/internt fordi der er ingen grund til at du ligger og henter 180GB og ved fyraften uploader den tunge fil, få en hurtigere internet forbindelse eller som Rune skrev hav filerne lokalt nu kender jeg jo ikke jeres behov så i sidste ende er det op til dig men Rune har helt sikkert fat i nået og Ole har fuldstændig ret 50Gb nej vel jeg har selv brug for 15TB bruger selvfø'lgelig ssd til mit os men programmer ligger på en anden hdd netop på grund af den "slitage" du udsætter din SSD for ved konstant at skrive til den og hvis du henter 180GB konstant så dør dit ssd meget hurtig,  og jeg ville personlig vælge 16GB Ram ikke 8GB men igen som Ole skriver mindre ram flere valg muligheder
Avatar billede KimK Novice
03. februar 2018 - 11:30 #10
Tjekket alternativer til DB pcloud så interessant ud men ville nok blive hos DB personligt
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2018 - 21:05 #11
Hvis man som virksomhed ønsker "ubegrænset", "Billigt" cloud storage, tilbyder Synonlogy NAS´en en "CloudStation" service.
Den har jeg sat op på min egen, så jeg har cloud service a´la dropbox for den ældre generation i familien - de bruger den så som online-backup.
Pladsen er kun begrænset af raid-størrelsen på de diske jeg har siddende i.

Men en server eller NAS kræver alt andet lige at man sætter sig ordentlig ind i hvordan den fungerer... - det er ikke noget man bare lige gør. Har man teknisk nysgerrighed, er det ikke noget problem. Interesserer man sig ikke for teknik, skal man købe en Office 365 løsning med indbygget OneDrive lagerplads - det kan det samme, samtidig med at man får nogle samarbejdsløsninger med.