Avatar billede bragger Juniormester
30. januar 2018 - 10:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HDD fremstår som RAW og kan ikke læses

Hejsa

Det er en klassiker - og ja, jeg fjernede en USB HDD ved bare at slukke for strømmen....

Den registreres i Enhedshåndtering som:
RAW, I orden, Primær partition og 2794,39GB

I EASUS partition Recovery står den som:
NTFS, 2,73TB, "Film og koncerter" - altså helt som den fremstod oprindeligt i Windows (7 Home Premium, 64bit)

Jeg kan ikke lave en recovery på partitionen, da den siger, at partitionen er OK.
Kan det ændre på noget at slette og gen-indsætte partitionen? Eller risikerer jeg at miste chancen for datarecovery?
Eller kan jeg kun lave data-recovery?
Prøvede det engang og fik alt ud som: File001, File002....., hvilket overhovedet ikke duer her, da mine TV film-optagelser har mellem 10-20 mts-filer pr film, og hvis de ikke alle har samme navn, har jeg ingen chance for at sætte dem sammen igen. (Og disken er vel 2/3 fyldt!)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2018 - 10:20 #1
Hvis du fjerner/genopretter partitionen, vil du overskrive den eventuelle mulighed, du har for at hente noget ud af dit Partiition Table.

Nu har jeg ikke erfaring med Easus, men hvad er årsagen til at den ikke vil lade dig lave en recovery - er det fordi den antager at den allerede er intakt?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2018 - 10:44 #2
Det går måske ingen forskel, men du kan da prøve MiniTool  (under Wizard)
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede bragger Juniormester
30. januar 2018 - 17:59 #3
Samme resultat med MiniTool - den vil ikke reparere, fordi partitionen er intakt.
Kørte File Scavenger, som fandt samtlige filer med det samme (2 sekunder!), men her skal jeg købe licensen for 55$, så jeg har sat EASEUS Data Recovery i gang med at finde filerne frem. Det tager cirka 8 timer. Her efter skulle jeg kunne "fiske" dem ud og over på en anden HDD.
Men det havde dælme været lettere, hvis jeg bare skulle genoprette en partition eller genetablere filtabellen. Men er der nogen der ved, om det overhovedet kan lade sig gøre, når Win7 læser disken som RAW? Jeg har nu hørt, at det ikke kan lade sig gøre overhovedet. Også selvom ex. EASEUS fint kan se filer, NTFS formateringen etc. etc. Jeg hører, at når først disken viser RAW, er der kun en langsommelig Data Recovery som løsning.
Anyone?
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2018 - 20:24 #4
easeus påstår ellers at kunne konvertere RAW til NTFS.
https://www.easeus.com/resource/convert-raw-ntfs.htm

Du skal formodentlig formatere den RAW disk.
Hvis du sletter alle partitioner kan du konvertere disken til GPT. Så er den ikke afhængig af en enkelt partitionstabel. Det er en fordel selv om det måske ikke er
problemet her i dette tilfælde.
Avatar billede bragger Juniormester
30. januar 2018 - 21:47 #5
Nej, de siger "red dine data og så formater.."
Step 2. Convert RAW to NTFS - Format RAW Partition to NTFS

After following these steps, you can successfully recover all your files from the RAW disk. And then you can reformat or format RAW disk to NTFS without worrying about data loss problem.

Men der er en interessant mulighed fra MS i dit link og det prøver jeg når jeg har sikret mig alle filer er flyttet over på en ny disk. Det kunne da være fedt til "næste gang"  ;-)  Hvis det kunne være så enkelt, som der står:

>>>Microsoft solution: Convert RAW to NTFS by cmd command <<<
Change RAW hard disk/partition file system to NTFS

This method is majorly offered by Microsft to convert hard disk or partition from RAW to NTFS by running cmd command. If you have any important data, do remember to restore them firstly.

1. Open Command Prompt > Click Run as administrator;
You may need to type your password or provide confirmation for this method.
2. Type:convert X(driver letter): /fs:ntfs and hit Enter;
3. Type: M(the mane of the partition or disk you want to convert to NTFS) and press Enter;
After this all you need is to wait patiently, the partition will be converted from RAW to NTFS automatically then.
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2018 - 22:03 #6
Fin ide. Så kan vi alle lære noget.
Avatar billede bragger Juniormester
16. februar 2018 - 16:30 #7
Well, slutningen på historien var, at jeg ikke fik Microsofts løsning til at spille - altså ud over at de ville re-formatere min HDD for at ændre fra RAW til NTFS. Det var jo ikke meningen, da jeg så ville miste mine data, så jeg brugte Data Recovery og efter en uges tid var de lige så fint lagt over på en ny HDD med mapper, filnavne etc.
Langsommeligt, men dejligt - og nu er de så løst.

Tak for indspark til alle!

:-D
Bragger