Avatar billede Signe Juniormester
02. februar 2018 - 15:46 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Macbook pro går i stå under opstart

Hej med jer,

min mac vil pludselig ud af det blå ikke starte. Den spiller fint startlyd, lader mig indtaste adgangskode og begynder opstart, hvor den grå bjælke kører under mit navn. Godt to tredjedele inde stopper den så. Eller kører helt ud, hvis jeg venter længe nok - hvorpå der så ikke sker mere. Jeg kan ikke rigtig få startet den i fejlsikret tilstand (med shift), der kommer jeg kun frem til en skærm med tre valgmuligheder omkring adgangskode, som ikke er relevant. Eller også kan jeg vælge den ene disk, maskinen har, at starte fra igen. Herefter er problemet det samme.

Jeg har for et par dage siden opdateret High Sierra fra 13.2 til 13.3, den kørte ellers fint før. Jeg har ikke mere iCloudplads, hvilken den også hele tiden brokkede sig over efter opdateringen. Hænger det sammen, og hvordan løser jeg det?

På forhånd tak.
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2018 - 16:39 #1
Manglende plads i iCloud burde ikke have nogen indflydelse. Det er ret nemt at udvide fra de gratis 5 GB til 50 GB for 7 kr/mdr. Log på din iCloud med dit Apple ID og kodeord, så kan du opgradere med et kreditkort/Dankort.

Har du sikkerhedskopi af dine data i enten Timemachine eller en ekstern harddisk kunne du overveje en reinstallation fra nettet. Følg anvisningen på Apples hjemmeside. Du har vel licenskoder for evt. ikke Apple programmer? Programmer købt i App Store installeres bare igen.

Kom tilbage hvis du ønsker mere hjælp.
Avatar billede Signe Juniormester
02. februar 2018 - 16:53 #2
Jeg kan slet ikke komme på nettet, eftersom maskinen ikke starter... det er den maskine, jeg har. Kan det skyldes OS opdateringen?
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2018 - 17:20 #3
Under opstart skal du holde Alt-Cmd-R nede som angivet på denne side. Den vil så koble på nettet og installere ny MacOS.
Undervejs kan du slette disken og så mister du alt. Derfor er sikkerhedskopi af filer, samt oplysninger om evt licensnøgler for 3. partsprogrammer vigtigt!!!

https://support.apple.com/da-dk/HT204904
Avatar billede Signe Juniormester
02. februar 2018 - 17:32 #4
Jeg har forstået, at du mener, det er den eneste løsning. Jeg synes dog stadig, jeg mangler svar på mine spørgsmål. Har du et bud? Der er ikke inst en masse på den, eftersom den fandme (ja, undskyld - er meget træt af Apple!) lige er reinst for nogle mdr siden. Så er naturligvis gnaven. Den er jo ubrugeligt, hvis den bliver ved med det ;)
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2018 - 17:39 #5
Jeg har oplevet en tilsvarende situation på min iMac for et års tid siden. Gentagne opstarter løste problemet for mig 😀

Hvor gammel er din MBP? Hvilken model?
Avatar billede Signe Juniormester
02. februar 2018 - 17:43 #6
2012, mener jeg? Gammelt skidt :D Min store ipad er lge så gammel, den kører bare..
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2018 - 18:23 #7
Min iMac er fra 2010, men opgraderet med ssd disk. Alder er ikke noget problem (er selv fra 1949 😜)

Prøv at genstarte et par gange. Lav en hardware test under start. Når du igen får gang i den, så foretag en geninstallation fra AppStore af MacOS.
Avatar billede Signe Juniormester
02. februar 2018 - 18:33 #8
Du snakker 😃 Aner intet om mac, how to do????
Avatar billede INK Ekspert
02. februar 2018 - 19:01 #9
Hvis du læser linket i #3, har du opskriften på gendannelse af MacOS.

Du foretager en hardwarediagnose ved at trykke D under start af Mac.

Se denne side for mere

https://support.apple.com/da-dk/HT201255

Jeg kan nok ikke hjælpe mere uden at have Mac'en foran mig 😱
Avatar billede Signe Juniormester
02. februar 2018 - 19:35 #10
Nej, det er noget kringlet over nettet. Jeg vil forsøge mig med noget af det og se, om den besinder sig :) Tak for din hjælp! 👍
Avatar billede Signe Juniormester
03. februar 2018 - 10:35 #11
Har nu kørt hardwaretest, ingen fejl fundet. Kørt diagnose over nettet og reinst OS. Den går stadig i stå under opstart herefter, og jeg har ikke fået muligheden at slette diske undervejs....  WHY?
Avatar billede Signe Juniormester
03. februar 2018 - 11:01 #12
Jeg har en aktiv sata apple hdd på 500 GB og en passiv Macintosh HD. Går ud fra, det er sata'en, der skal slettes? Den siger dog, der er 500 GB kapacitet. Betyder det ikke, den er tom?
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2018 - 12:55 #13
Under reinstallation fik du et vindue op ref. link i #3. Her kan du først vælge disk utility og slette disken. Samtidigt formateres den.
Derefter installeres MacOS.

Kapaciteten er 500 GB, men den er ikke nødvendigvis tom.
Avatar billede Signe Juniormester
03. februar 2018 - 16:45 #14
Jeez... så er disken slettet, os reinst. Tager timer at reetablere... tak, ink.
Avatar billede INK Ekspert
03. februar 2018 - 16:53 #15
Velbekomme !