Avatar billede micwar Mester
09. februar 2018 - 10:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

find farvekode

Hej
Jeg har en UserForm men en baggrundsfarve som ser sådan ud &H00ECC8AC&
Jeg skal indsætte et billedet hvor baggrunden skal være den samme, men kan ikke omsætte farvekoden til RGB eller HEX kode så det bliver det samme som i UserFormen.

Håber i kan hjælpe med hvordan jeg løser det.
Avatar billede falster Ekspert
09. februar 2018 - 10:27 #1
Kan du måle farven i UserForm med en colorpicker, der leverer resultatet i bl.a. RGB. (Der er mange på nettet.)
Avatar billede micwar Mester
09. februar 2018 - 10:38 #2
Nej den funktion er ikke der ikke desværre.
Avatar billede falster Ekspert
09. februar 2018 - 10:54 #3
Så vidt jeg kan se, er der metoder til at anvende RGB i BackColor for userform og alle farver på skærmen kan vel måles.

Men muligvis har jeg misforstået dig, så prøv at beskrive problemet lidt nærmere med den kode, som volder problemer.
Avatar billede falster Ekspert
09. februar 2018 - 10:58 #4
Avatar billede micwar Mester
09. februar 2018 - 11:16 #5
Hvis man laver en UserForm i Excel og vælger &H00ECC8AC& i BackColor så får du en farve som jeg har valgt.
Jeg har brug for at finde Farve koden i RGB eller noget andet så når jeg vil indsætte noget som f.eks. er lavet i Paint kan jeg lave den samme baggrund som i UserFormen.

Håber det er til at forstå.
Avatar billede falster Ekspert
09. februar 2018 - 11:51 #6
OK. Med et værktøj, som jeg linker til i #4, får jeg for denne (lyseblå?) farve:

ACC8EC (HTML)
172,200,236 (RGB)

Prøv selv. Du får brug for sådan en lille dims, når du arbejder med farver :-)
Avatar billede martens Guru
09. februar 2018 - 11:51 #7
Farven hedder i RGB : 172 , 200 , 236

mvh martens
Avatar billede micwar Mester
09. februar 2018 - 12:38 #8
Tak Falster
Og Martens hvordan fandt du det?
Mere hvis man ikke kan installere det lille program (arbejdes computer)
Avatar billede bak Seniormester
09. februar 2018 - 12:42 #9
Function getRGB2(Hexcolor) As String
    Dim C As Long
    Dim R As Long
    Dim G As Long
    Dim B As Long

    C = CLng(Mid(Hexcolor, 1, Len(Hexcolor) - 1))
    R = C Mod 256
    G = C \ 256 Mod 256
    B = C \ 65536 Mod 256
    getRGB2 = "R=" & R & ", G=" & G & ", B=" & B
End Function

Sub TestColor()
    Dim s
    s = getRGB2("&H00ECC8AC&")
    Debug.Print s
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
09. februar 2018 - 13:05 #10
Hvis du vil læse det direkte fra formen:

Function getRGB3(color) As String
    Dim C As Long
    Dim R As Long
    Dim G As Long
    Dim B As Long

    C = color
    R = C Mod 256
    G = C \ 256 Mod 256
    B = C \ 65536 Mod 256
    getRGB3 = "RGB(" & R & "," & G & "," & B & ")"
End Function

Sub TestColor()
    Dim s
    s = getRGB3(UserForm1.BackColor)
    Debug.Print s
End Sub
Avatar billede falster Ekspert
09. februar 2018 - 13:57 #11
Fin kode ovenfor :-)

Blot for at sige, at Color Selector ikke behøver installation. Det afvikles fra hvilken mappe som helst.
Avatar billede micwar Mester
09. februar 2018 - 14:10 #12
Skal lige regne koden ud, er det en nu userform man laver med den kode i?