Avatar billede kkims Mester
10. februar 2018 - 12:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vedr. Batteri opladning

Lenovo Thinkpad T440 Win 10 pro 64 bit

Hej alle
Eksperter.

OK. Til understående Spg har jeg igennem tiden fået forskellige svar!
Så en gang for alle...!
- Når jeg bruger min Laptop/bærbare PC. Er det bedst for batteriet at køre det helt ned, før genopladning. Eller er det bedst at køre med strømforsyningen tilsuttet altid?

Mvh
Kim
Avatar billede finb Ekspert
10. februar 2018 - 12:36 #1
Det er vist bedst at oplade, når lade-led'en lyser/blinker.
Hvis 220v kører altid, lever dit batteri kort.
Avatar billede Uvanga Ekspert
10. februar 2018 - 12:40 #2
Som hovedregel er det bedst at holde batteriet opladet, altså så vidt muligt altid tilsluttet 220v. Tidligere sagde man at batteriet blev "dovent" hvis det ikke blev afladet, men med dagens Lithium batterier er det ikke noget problem.
Avatar billede Slater Ekspert
10. februar 2018 - 13:32 #3
Ikke kun er det ikke noget problem at sjatlade, det er faktisk bedst for de batterier.

Ni-Cad batterier har bedst af at blive tømt helt før de oplades. Ni-Cad bruges i små batterier, såsom almindelige AA og AAA-batterier du køber i supermarkedet.

Li-Ion batterier har bedst af aldrig at komme under 50% opladning, og har ikke noget problem med at blive sjatladet eller stå i opladeren hele tiden. Denne type batteri findes i din mobiltelefon, laptop, osv.
Avatar billede kkims Mester
10. februar 2018 - 13:34 #4
Hej
FInB og Uvanga

Hjælp :-)

Det er jo 2 forskellige svar. Med mindre at Uvanga`s metode er for Lithium batterier og
FinB`s metode er for IKKE lithium batterier.

Jeg ønsker bare at mit batteri lever så længe som muligt. Hvad gør vi ?
MVH
KIM
Avatar billede Slater Ekspert
10. februar 2018 - 13:41 #5
#4 - i dette tilfælde, hvor du spørger til din laptop, har Uvanga ret.

Din laptops lader er desuden smart nok til ikke at sende strøm ind hele tiden. Den lader batteriet aflade til måske 98% før den starter igen og fylder det op til 100%. Men det er simpelthen for at holde varmeudviklingen nede, da høj temperatur skader Li-Ion batterier.
Avatar billede kkims Mester
10. februar 2018 - 14:31 #6
Tak til jer alle.
Jeg har markeret Uvanga`s indlæg som løsning. Håber det er OK
Sidst jeg var her, delte man points. Er der nogen indvendinger
så skriv.
Jeg ønsker alle en fortsat god lørdag
Mvh
Kim