Avatar billede exabb Seniormester
11. februar 2018 - 14:12 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

SSD clone og resize

Efter cloning af 128 Gb SSD til en 240 Gb kan jeg ikke få resized C: partitionen med den ekstra plads. Jeg har prøvet som uallokeret og som partitioneret/formatteret men da området ikke ligger umiddelbart "op ad" C: kan det tilsyneladende ikke lade sig gøre. Har I en god ide?
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2018 - 14:36 #1
Avatar billede exabb Seniormester
11. februar 2018 - 14:50 #2
Sorry jeg glemte screenshot før:
https://imgur.com/mnA3oW8
Avatar billede exabb Seniormester
11. februar 2018 - 18:32 #3
Nu har jeg prøvet med Minitool og easeUS, men det virker ikke.
Er der ikke nogen der er løbet ind i det her problem før og har en løsning?
Avatar billede poko1 Ekspert
11. februar 2018 - 23:22 #4
Du kan slette disse partitioner med CMD Kør som administrator
Dette er en vejledning i hvordan du gør husk blot at du skal selecte De rigtige partitioner.og dette er kun et eksempel.
https://ibb.co/eBAPum
Avatar billede exabb Seniormester
11. februar 2018 - 23:43 #5
Lidt mere info er nok på sin plads
Jeg købte en splinterny Lenovo desktop PC for et par dage siden. Den kom med en 128 Gb SDD som blev klonet over på en 240 Gb jeg havde i forvejen før PC´en blev taget i brug
Alt virker perfekt men de mange partitioner kommer fra Lenovo bl. a. recovery osv så de skal ikke slettes
Mit problem er kun at jeg gerne vil kunne udnytte den ekstra tomme plads på den store SDD ved at udvide C:
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2018 - 08:15 #6
Hent AOMEI Den kan både slette flytte partitioner formatere og meget andet
http://download.cnet.com/AOMEI-Partition-Assistant-Standard-Edition/3000-2248_4-75118871.html
Jeg selv bruger ikke disse genoprettelses partitioner jeg vil hellere have en clean install Der følger for meget Junk programmer med på Fabriks Pc’er
Et eksempel her!
https://ibb.co/buB8Fn
Avatar billede Mikael Ekspert
12. februar 2018 - 09:48 #7
Mærkeligt hvis Mini Tool ikke skal kunne klare det ??

Du husker vel at trykke "Apply" oppe i venstre hjørne, når du har markeret og flyttet "skyderen" på drev C, efter at valgt "Move/Resize Patition" ???

Her virker det perfekt ??
Avatar billede Mikael Ekspert
12. februar 2018 - 10:00 #8
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. februar 2018 - 11:01 #9
Nu er det ikke nemt at se noget på dine screenshots, men du er nødt til at flytte de partitioner der ligger mellem dit C-drev og den ledige plads. Den ledige plads skal ligge umiddelbart i forlængelse af det drev du vil udvide.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. februar 2018 - 11:48 #10
#9.. Tja måske har du ret ??

Men jeg ville prøve "Extend Paratition" i Mini Tool, frem for "Move/Resize"
( Jeg har IKKE testet funktionen, men det ser ud til, at Mini Tool selv finder den "tomme" plads på harddisken ???)

Altså marker C/ og vælg "Extend Paratition". Vælg hvor meget C skal være på. Klik OK og vælg "Apply" ???

https://i.imgur.com/Qj6QrF7.png
Avatar billede exabb Seniormester
12. februar 2018 - 12:03 #11
Tak til Jer alle,
som #9 skriver er man selvfølgelig nødt til at flytte partitionerne så den ledige plads ligger nabo til C: drevet for at det kan det lade sig gøre. Jeg brugte AOMEI som poko1 foreslog.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. februar 2018 - 12:09 #12
#11 Næ det var så ikke nødvendigt først at "flytte" med " Extend" ;)

Jeg har lige testet "Extend", hvor jeg har "indsat" et drev G/ekstra mellem C og den ledige plads.
Extend giver så mulighed for at vælge hvor C skal "stjæle" plads fra.
Sgu da smart ;)
https://i.imgur.com/W8tbZRu.png
Avatar billede exabb Seniormester
12. februar 2018 - 12:26 #13
Tak Mikael,
der er så åbenbart flere måder at gøre det på og det må være mig der har overset Extend muligheden i første omgang.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2018 - 12:28 #14
Det var så godt at du valgte de andre som brugbar svar LOL.
Avatar billede exabb Seniormester
12. februar 2018 - 12:33 #15
Sorry poko1 :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. februar 2018 - 12:40 #16
#13 ;) Tja, jeg kendte så heller ikke den "Extend" i Mini Tool.

Men super at der er flere "løsninger" og at dit blev løst.
Det er vel det vigtigste ?? ;)
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. februar 2018 - 16:33 #17
#16

Den funktion kendte jeg ikke. Men hvad gør Extend? Er det bare en automatisering, så de mellemliggende partitioner bliver flyttet, inden den valgte skaleres?
Avatar billede Mikael Ekspert
13. februar 2018 - 08:56 #18
#17  Næ tilsyneladende bliver INGEN partitioner flyttet.

I min test ( se billedet ) vil jeg bruge Extend til at udvide C/ med 50 GB.
Og så får jeg valget mellem, at stjæle de 50 GB 2 steder fra, hvor der er ledig plads til det.
Altså er der automatisk registeret, at BÅDE G/ med 61 GB ledig/ikke udnyttet plads OG den ikke formateret plads med 100 GB, kan levere de 50 ekstra GB til C/
https://i.imgur.com/W8tbZRu.png