Avatar billede Aa.P. Novice
12. februar 2018 - 20:23 Der er 20 kommentarer

Windows starter ikke

Har en gl HP Pavillon dv7, som fik blå skærm. Jeg indlæste HP Backup and Recovery Manager fra cd rom uden problemer - valgte at gendanne til fabriksindstillinger.
PC starter, men kommer ikke videre fra "Start windows normalt" og de andre muligheder. Uanset hvilken tilstand jeg vælger at starte i, sker der ikke noget.
Jeg har testet med F tasterne. Ser ikke nogen problemer.
Mon nogen kan hjælpe, tak?
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. februar 2018 - 21:07 #2
Du skriver tilstand. Der kommer jeg til at tænke på "fejlsikret tilstand".
Det er oftest F8 tasten der skal aktiveres - gentagne gange - under start.
Jeg lover ikke noget, men det er værd at forsøge.
Det er nogle gange man skulle tro, at en computer har sin egen mening, og kommer i drillehumør.
Avatar billede Aa.P. Novice
12. februar 2018 - 21:09 #3
Tak for tippet - det vil jeg prøve. - Ja, jeg mener BSOD. - Glemte at skrive, at jeg har Windows Vista, men den er sikkert omtalt i ivennævnte.
Avatar billede Aa.P. Novice
12. februar 2018 - 21:09 #4
Undskyld, der skulle jo stå "ovennævnte" til sidst.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2018 - 21:10 #5
Du kan lave en helt frisk installation med windows. Hent en Iso fil og læg den på en USB-stick med f.eks "Rufus" . Så kan du boote på den og installere.
https://www.google.dk/search?q=microsoft+windows+7+download+iso&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gws_rd=cr&dcr=0&ei=LvOBWp6WCYelsAHrr6_ABQ

Rufus: https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede Aa.P. Novice
12. februar 2018 - 21:45 #6
Tak, Valby1 - Det lyder meget rigtigt i mine ører. Jeg kan jo netop ikke komme videre fra "Windows-fejlgenoprettelse" - uanset hvordan jeg prøver at starte Windows. Nu må jeg prøve, om jeg kan finde ud af dette.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2018 - 21:56 #7
Ok, men hvis du finder mit forslag besværligt, kan du jo også gøre det, at du overskriver Disken eller partitionen 1 gang med med Killdisk fee, så den er ren, og  derefter prøver igen med din Installations DVD.
http://www.killdisk.com/
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2018 - 21:58 #8
Killdisk free skulle der stå. Ak ja de slåfejl :-(
Avatar billede Aa.P. Novice
12. februar 2018 - 23:23 #9
Det lyder umiddelbart lettere. Hvis jeg kan finde installations DVD'en, prøver jeg det først. Tusind tak for de 2 forslag.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. februar 2018 - 23:46 #10
#7
Jeg har selv brugt ActiveKillDisk free, og det virker. Jeg har gjort det med både harddiske og SSD, så det er en rigtig god idé at foretage denne handling, før man geninstallerer Windows.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 00:27 #11
Ja mange er ikke klar over, at når man bare sletter, eller endda formaterer, kan der blandt det "ragelse" som bliver tilbage (0g det viser recovery programmer at der gør)
kan være noget som laver koks i en ny installation af Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2018 - 08:55 #12
Windows er slem til at genbruge gammel data, hvis denne ikke fjernes helt. Har oplevet det en del gange specielt med programmer man installerer. Får men ikke fjernet alt fra programmet helt, kan man risikere at det ikke fungerer hvis man geninstallerer. Kan godt se at problemet kan være det samme med geninstallering. Så Killdisk en enkelt gang kan jeg tilslutte mig.

Når det så er sagt, så kan der være flere grunde til blå skærm. Korrupt system er en af synderne, men hardware der fejler kan være den anden. Så jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der står som fejl i den blå skærm?
Avatar billede Aa.P. Novice
13. februar 2018 - 10:09 #13
Hej 220661!
Nu får jeg ikke blå skærm mere, men der stod nøjagtigt dét, som ErikHG sendte url til: pcerror/fixit o.s.v.
Så vidt jeg har fundet ud af til nu, ligger Windows Vista der fortsat. Men "noget" blokerer for, at jeg kan åbne - uanset hvilken tilstand jeg forsøger med. Den prøver, men kommer tilbage med tekst: "hvis strømmen har været afbrudt, start igen (med de forskellige muligheder) - eller reparer med diskette. - Som sagt valgte jeg at tilbageføre til fabrikstilstand, men så kan jeg altså ikke åbne Windows. Det kunne jeg før, når ellers pc virkede. - Jeg har brugt F tasterne til at forsøge forskelligt. På et tidspunkt så jeg en tekst med noget om, at pc er i "safe mode", men den forsvandt så hurtigt, at jeg ikke nåede at læse det hele. - Må prøve at finde den igen.
Nu er jeg i gang med at køre Primary Hard Disk Self Test, memory test. Det tager mere end 1 time, kan jeg se.
Jeg har ikke fundet Windows Vista installations diskette, desværre, kun reparation. Og jeg tror ikke, jeg kan bruge usb stik til overførsel med Rufus. Pc'en er nemlig ikke på internettet nu, og da jeg ikke kan komme videre, kan jeg ikke oprette forbindelse.
Jeg vil så gerne have maskinen i gang igen, men da jeg har en anden pc, er jeg ikke meget for at sende den gamle til reparatør. Tror ikke, det kan betale sig.
Jeg fortæller senere resultatet af test af hard disken.
Tak for alle gode forslag. Om ikke andet, lærer jeg meget af dette.
Avatar billede Aa.P. Novice
13. februar 2018 - 10:12 #14
PS:Jeg glemte at fortælle, at problemet opstod, engang jeg var i udlandet, så jeg tror, jeg fik noget "skrammel" ind dengang. Så ærgerligt.
Avatar billede Aa.P. Novice
13. februar 2018 - 10:28 #15
PPS: Nu kommer jeg i tanker om, hvorfor jeg droppede denne pc:
Efter problemet i udlandet, fik jeg den "repareret" dèr, men derefter fik jeg besked om, at jeg nu havde en ulovlig version af Windows, og "blå skærm" (periodisk) kom ret hurtigt igen. Jeg prøvede mange gange at indtaste min nøgle, men fik besked om, at den ikke fandtes. Kan reparatøren have stjålet min nøgle? - Og kan dét være problemet???
Jeg troede i min naivitet, at jeg kunne løse problemet med gendannelse til fabriksindstillinger, men sådan gik det altså ikke.
Avatar billede Aa.P. Novice
13. februar 2018 - 10:37 #16
Et spørgsmål ang. Kill Disk Free:
Kan jeg downloade den på anden pc, lægge den på usb og overføre den til den "syge" pc - uden at skade min nye pc??? - Som I ser, er jeg ikke ekspert, så jeg er nødt til at spørge.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2018 - 11:04 #17
#15
Jeg tror ikke at resultatet vil blive en blå skærm (BSOD) ved indtastning af en forkert nøgle. Der sker bare det at installationen ikke accepteres.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2018 - 11:11 #18
#15 Står din nøgle ikke i bunden af computeren?

Hvis ikke du har den originale nøgle på skrift, ser jeg dit forsøg på at få den til at køre med Vista som dødfødt.

Har du ikke en nøgle og du evt kun bruger denne pc til surf og mail, kunne et gratis system være et alternativ.
Linux Mint måske.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 13:08 #19
Du kan ikke alene, uden risiko,  downloade Killdisk fra en anden PC, du kan også lave den USB, jeg foreslog i #5, fra en anden PC. Det gør ingen forskel hvor du har den fra.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 13:09 #20
Ps. Jeg er enig med #18, hvis du ikke har nøglen.