Avatar billede hci Novice
13. februar 2018 - 17:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

DVD DREV

Optiarc DVD RW AD-5240S ATA Device, er stoppet med at virke, Enhedsstatus siger: Windows kan ikke starte denne hardwareenhed, fordi enhedens konfigurations oplysninger (i registreringsdatabasen) er mangelfuld eller beskadiget. (Kode 19 ),
Jeg har opdateret driveren, men fejlen er der stadig, jeg kører Windows 10
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2018 - 18:49 #1
typisk kan du også få brug for at opdatere drivere til chipset på motherboard - Intel har fx lavet en serie mindre dygtige opdateringer pga hul i deres kode, og det kan du spole tilbage ved at vælge drivere fra før 2018 - se under support til dit bundkort.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. februar 2018 - 18:51 #2
(Intel har fx fået stoppet usb3 porten på min asus - den fik jeg tilbage ved at genindlæse chipset-driver fra asus' support-side)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2018 - 19:12 #3
Har du prøvet i enhedshåndteringen at fjerne drevet, for herefter at genstarte computeren. Windows bør her gen installere drevet.
Mere om problemet her:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-hardware/dvdcd-drive-error-code-19/0c142338-f9fb-4e3c-9135-5d3a12d867bc?auth=1
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2018 - 19:20 #4
Prøv i registeret her under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
se om der er upper og lower filtre, og om dvd drev er beskrevet korrekt. Se video her:
https://www.youtube.com/watch?v=LKS0hXrMAwk
Avatar billede hci Novice
13. februar 2018 - 21:58 #5
220661, det virkede, men det er op af bakke, drevet vil kun læse installations diske, ikke diske med billeder eller video ?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2018 - 22:56 #6
De diske du ikke kan se er det diske som drevet selv har oprettet?
Er det rw diske du har problemer med?
Avatar billede hci Novice
13. februar 2018 - 23:30 #7
det er diske jeg har overført billeder til på samme drev, nu er tiden jo relativ, men mener det er ca 14 dage siden hvor der ikke var problemer med at se dem ?skulle så kører en af dem i dag, hvor drevet ikke virkede, men det problem er jo med din hjælp klaret.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2018 - 23:35 #8
Ja det lyder lidt mystisk, når det er synligt og virker med andre fil typer. Har ikke selv oplevet noget lignende. Ved ikke om der er flere optiske læsere i sådan et drev, hvor måske en læser ikke virker rigtigt mere.
Jeg har for mange år siden haft problemer med et drev der ikke kunne håndtere forskellige disk mærker. En opgradering på firmwaren til drevet løste problemet for mig i dette tilfælde.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2018 - 23:41 #10
http://www.firmwarehq.com/Optiarc/AD-5240S/files.html
Ser ud til den nyeste version er 1.03 og fra 2009 så det er et gammelt drev.
Drevet kan måske også være beskidt indvendigt på laser. Der findes en cd til at rense laser hoveder:
https://www.av-cables.dk/medie-rens/rensesaet-til-cd-linser-20-ml.html?gclid=EAIaIQobChMI_-jRgfuj2QIVCmcZCh26EA4-EAkYBCABEgLKkPD_BwE
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2018 - 05:09 #11
drev der ikke vil læse hjemmebrændte diske er meget almindeligt.
de kan ikke tåle nikotin.
et nyt drev koster 200 kr...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2018 - 06:51 #12
Ja jeg er enig. Det kan ikke betyale sig at bruge for meget krudt på sådan et drev :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2018 - 06:52 #13
betyale= betale
Avatar billede hci Novice
14. februar 2018 - 09:37 #14
Tak for jeres kommentarer, har overvejet at købe nyt, så det bliver løsningen, så må jeg se om det virker
Avatar billede Mikael Ekspert
14. februar 2018 - 11:33 #15
Er helt enig.. Mange problemer løses nemt med et externt usb dvd drev.

Bruger selv et ganske billigt på forskellige computere ( PC/bærbare )
Og som ekstra gevinst, medfølger der ofte fin software til brænding m.m.
Eksemple:
https://www.avxperten.dk/ekstern-dvd-drev/