Avatar billede DonData Praktikant
14. februar 2018 - 23:30 Der er 5 kommentarer

Karriereskift - helt urealistisk?

Hej Computerworld

Jeg har i længere tid overvejet om det kan lade sig gøre, at skifte til en mere it-relaterete karriere. Jeg har en universitetsuddannelse fra et it-forretningsteknisk studie, og er nok tættest på en UX’er hvis jeg skal sætte en rolle på mig selv.

Kunne godt tænke mig at have programmering eller udvikling som en mere fast del af min hverdag, men det virker urealistisk herfra hvor jeg sidder.

Her er nogle af de tanker der holder mig tilbage:

- Jeg kan ikke tage mere formel uddannelse, og tvivler på, at jeg indenfor et eller to år kan nå at udvikle mig nok til at være attraktiv for arbejdsmarkedet på egen hånd.
- Jeg er konstant usikker på, om det ville være smartest for mig at forfølge nogle af de front-end rettede kompetencer jeg har nu (begår mig nogenlunde i HTML og CSS, og har leget med JS/jQuery etc.), eller om jeg skulle fokusere på noget data-rettet (python/R). I denne forbindelse mangler jeg dog en del matematisk og statistisk forståelse, hvilket igen kan være svært at oparbejde på egen hånd, således at en arbejdsgiver kan tage det seriøst
- Hvordan får jeg bygget en portfolio? Det virker håbløst at lave nogle mere eller mindre tilfældige apps. Måske skulle man finde nogle online case-competitions eller lign?
- Har Codecamps overhovedet nogen værdi herhjemme? Hvis jeg fx tog på Spiced Academy i Berlin, ville nogle overhovedet så se dette som et plus herhjemme?

Kort og godt handler det om, hvorvidt man i DK kan starte fra begynder/let-øvet, og arbejde sig ind i en rolle som juniorudvikler på et par år, eller om markedet udelukkende er interesseret i folk med længere videregående uddannelser fra it-tekniske studieretninget (datalog etc)?

Håber nogle har lidt input her. Den gode gamle “alt kan lade sig gøre for den der bærer viljen i hjertet” er lidt for optimistisk og intetsigende for mig, så håber på nogle konkrete vurderinger af nogle af mine dillemaer etc. Jeg er i starten af 30’erne hvis dette har nogen betydning for eventuelle svar.

Vh
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2018 - 00:19 #1
prøv at kigge på jobannoncer: er der overhovedet noget du kan bestride ?
Avatar billede DonData Praktikant
15. februar 2018 - 00:33 #2
Nej, ikke indenfor denne kategori endnu. Ideen var også at, jeg skulle bruge de næste mange måneder eller måske et par år på skiftet. Spørgsmålet er bare hvilken sti der ville give mest mening.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2018 - 01:35 #3
IT jobmarkedet foretraekker bachelorer og kandidater til udviklings job, men de ansaetter ogsaa folk med kortere/ingen uddannelse - det er de nemlig noedt til da der uddannes meget faa bacehlorer og kandidater i Danmark (indenfor IT) men rigtigt mange med kortere uddannelser.

Jeg tror ikke at diverse kurser vil kunne hjaelpe dig - de er alt for korte til at give noget i din situation.

Mit raad vil vaere:
- sats paa noget hvor du har noget kontekst aka web frontend
- ASP.NET (med C#) og PHP var oplagt
- serioest selvstudie
- 12-24 maaneder
- brug dine kontakter i din nuvaerende rolle til at skaffe dig det foerste job, hvis de kender dig som en god UX mand og du siger at du gerne vil proeve at lave server side ogsaa, saa tror jeg at de vil give dig chancen
- efter foerste job, saa har du jo (lidt) erfaring og kan finde det naeste job
Avatar billede Arbejdemedbolig Praktikant
15. februar 2018 - 08:31 #4
Hvis du har mulighed for det, kan du også tage nogle kurser, som du kan sætte ind i dit CV. Det kan også hjælpe dig godt på vej, da jeg før har haft held med at tage kurser, som har givet mig jobs inden for et område, som jeg ikke havde en uddannelse inden for.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. februar 2018 - 20:37 #5
Hmmm... med IT forretningsteknisk og UX, så ville jeg umiddelbart tænke i retning af projektledelse? Branchen råber lige nu på PM'er med praktisk erfaring på de områder, de skal drive projekterne.
Er selv gået fra MANGE år i infrastruktur til ledelse og projektledelse over de sidste ca. 8 år, det har bestemt været indsatsen værd. Den rigtige arbejdsgiver vil også være interesseret i at bygge videre på værkstøjskassen, f.eks. med IPMA.