Avatar billede ErikHg Ekspert
18. februar 2018 - 16:20 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Besked ved opstart: Ingen DVD-drev fundet

Jeg fik i dag en mærkelig besked, i form af et vindue der poppede på skrivebordet lige efter start. Beskeden var der ingen optiske drev var fundet, og at jeg skulle købe et.
Der sidder to optiske drev i maskinen, begge CD/DVD/BD drev, så det undrer mig meget. Det ene er et LG og det andet et Pioneer.
Maskinen er en selvbygget stationær med Windows 7 64-bit Ultimate. Jeg tog siden af kabinettet, og rodede lidt ved både strømkablerne og SATA-kablerne til de to drev. Der var tydeligvis ingen løse kabler. Det er tidligere sket, at enten det ene eller begge to optiske drev ikke har kunnet "ses" af Windows.
Efter genstart kunne begge drev igen "ses" af Windows, da jeg gik ind i Computer og Åbn.
Sker det at denne besked skulle komme igen vil jeg forsøge at tage et screenshot af vinduet.
Er der noget på eksperten der har en forklaring på dette sære fænomen, vil det glæde mig. På forhånd tak.
Avatar billede mort1 Ekspert
18. februar 2018 - 16:34 #1
Jeg har haft tilsvarende problem, og tilsvarende løsning - Det bekræfter mig blot i, at Windows ind imellem "lever sig eget liv"
Avatar billede milter Ekspert
18. februar 2018 - 16:41 #2
Du har formentligt et eller flere brænderprogrammer installeret. Hvilke bruger du?  I linket herunder kan du bl.a. læse følgende:
"Installing software that can burn discs, some music software, and some DVD authoring/decryption software can cause these types of problems."

https://support.hp.com/hk-en/document/c03370738
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. februar 2018 - 16:51 #3
Jeg har Nero 12 og Magix Audio Cleaning Lab 17. Så det kan godt være, at det er der problemet opstår, men det er ikke ret ofte beskeden kommer.
Når det trods alt ikke er værre så går det nok.