Avatar billede JungleBoogie Praktikant
19. februar 2018 - 16:28 Der er 5 kommentarer

WiFi netværk blokerer for domæne forbindelse via LAN

Hej Derude :)

Jeg har et spørgsmål som omhandler 2 samtidige forbindelser via henholdsvis LAN og WLAN.

Jeg har hidtil brugt det således:
LAN netværk er mit domæne netværk. WLAN er et externt netværk som jeg bruger som et lokalt breaktout til brug for mine virtuelle maskiner, som ikke skal være på Domænet.
Som WLAN har jeg hidtil brugt en Zyxel Mobil bredbånds router: https://www.zyxel.com/dk/da/products_services/LTE-Portable-Router-WAH7706/

Det har virket fint i noget tid efterhånden. Det har været muligt at være forbundet til domæne netværket og bruge WiFi via mine virtuelle maskiner.

Dog er WiFi dækningen ikke imponerende på sådan en Zyxel bandit, hvorfor jeg har indkøbt denne i stedet: https://www.asus.com/dk/Networking/4G-AC68U/

Men, efter at jeg har forbundet til dette nye netværk bliver min forbindelse til domæne netværket blokeret. Altså jeg kan ikke tilgå vores filserver eller sende og modtage mails i vores mail klient. I Network & Sharing Center bliver mit domæne netværk pludselig til netværk 2, ukendt netværk.

Er de nogen som har en ide til hvad årsagen kan være, og om det er muligt at ændre på?

Takker for jeres assistance ;)
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2018 - 16:52 #1
Har du set efter, om de faktisk befinder sig i samme IP område? f.eks. 192.168.xxx.1
Avatar billede JungleBoogie Praktikant
19. februar 2018 - 16:59 #2
Hej ebea,

Nej, de er i helt forskellige IP områder. Det var iøvrigt også tilfældet for den 'gamle' router.
Avatar billede ebea Ekspert
19. februar 2018 - 18:18 #3
#2 - Du skriver jo i dit første indlæg, at Lan og WiFi var på samme (Zyxel) Router, og dermed har de jo også været på samme IP adresse system!
Men hvis jeg forstår dig korrekt, så er din nye Router koblet ind på dette netværk. Og derfor mit spørgsmål om de var på samme Netværk, da det kunne være årsagen til, at der ses 2 netværk nu.
Avatar billede JungleBoogie Praktikant
23. februar 2018 - 16:06 #4
@ebea, Det er ikke sådan det skulle forståes ;)

På mit kontor har jeg en kablet (LAN) forbindelse til vores domæne netværk.
Derudover har jeg forbundet WLAN til et netværk som ikke er en del af vores domæne netværk. (Til brug for et internet 'breakout' som jeg skal bruge til forskellige VPN forbindelser)

Det som undrer mig er at det virkede på ét trådløst netværk(Zyxel), men ikke på det nye (ASUS).
Avatar billede JungleBoogie Praktikant
26. februar 2018 - 14:34 #5
Er der nogen som har en ide om årsagen?