Avatar billede MacMadsen Novice
21. februar 2018 - 22:46 Der er 5 kommentarer

Lær JavaScript

Hej eksperter,

Jeg har i mange år gerne ville lære JavaScript. Jeg har været igennem min portion af online video kurser, og jeg har sågar været på et 3-dages kursus, dedikeret til JavaScript, og fortsat der hjemme med at få mit hoved til at gribe om sproget.

Jeg sidder i et job hvor jeg har rigelig mulighed for at udvikle ting i JavaScript. Min udfordring er dog at jeg ikke syntes at jeg kan få det til at fungere logisk i mit hoved. Jeg aner nærmest ikke hvor jeg skal starte, med selv helt basic JavaScript koder. Jeg er med på at man arbejder med functions, arrays osv., men i mit hoved kan jeg slet ikke sidde for mig selv og sige, “her skal jeg bruge denne, for at komme frem til dette output”. Får nærmest en blokade, og ender med at Google rundt, uden helt at finde ud af hvordan jeg gør.

Jeg er jævnt træt af at skrive “Hello World”, men samtidig tænker jeg at jeg må starte helt fra scratch, hver gang det griber fat i mig, for at forstå sproget.

Jeg arbejder flydende i HTML/CSS, og ville så gerne knytte JavaScript på. Men efter mange år, begynder jeg at tvivle på om jeg nogensinde knækker koden, og bliver skarp til det. Er det bare så logisk, at det blir ulogisk for mig, eller er der bare nogle der aldrig får lært der her. Min passion er til stede, og i virkeligheden tror jeg at det bedste jeg kunne bruge var en 1:1 undervisning over en periode. Men vil dette fungere, og kan man købe sig til dette nogle steder?

Når jeg ser på et stykke JavaScript kode, kan jeg som regel godt descikere  den, og se hvad der sker. Men jeg ville aldrig selv kunne skrive den kode. For hvor starter man, og hvornår bruger man diverse metoder.

Håber i kan gøre mig klogere på dette, og eventuelt henvise til metoder som i tror vil kunne hjælpe mig på vej.

Vh
Martin
21. februar 2018 - 23:37 #1
HEJ,

På W3Schools.com er der en JavaScript sektion.  Ikke nødvendigvis den bedste læremetode, men den er metodisk, har masse af eksempler og du har mulighed for at rette i eksemplerne.

Jeg har en fornemmelse af, at du du behøver er kommenterede eksempler.  Her (på W3schools) behøver du således ikke at dissikere koden, da den allerede er forklaret.  Jeg tror, at når du har fået grundprincipperne ind (igen) kan du se logikken og dermed begynde at bruge JS i dine koder.

KRistian
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2018 - 11:06 #2
Har du den grundlæggende forståelse af objektmodellen (OOP)?
Det vil i min optik være der, du starter, da brugen af indholdet af objekterne vil være en naturlig følge af anvendelsen af objekterne.
Avatar billede protona Novice
22. februar 2018 - 12:50 #3
Hej Martin

Jeg vil også helt klart anbefale JavaScript sektionen på https://www.w3schools.com/js/default.asp

Den gav mig ret hurtigt en grundlæggende forståelse.

Du kan evt. også prøve denne side: https://www.lynda.com/JavaScript-training-tutorials/244-0.html
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2018 - 20:04 #4
Programmering bestaar faktisk af 2 trin:

problem -> logisk loesning
logisk loesning -> kode

Hvis dit problem er det sidste trin saa skal du:
* terpe JavaScript syntax
* terpe JavaScript objekter og funktioner
* laese en masse JavaScript kode (gerne med kommentarer!)
* skrive en masse JavaScript kode

Men hvis dit problem er det foerste trin saa er det mere vanskeligt. Og de fire punkter ovenfor vil overhovedet ikke hjaelpe. Og udfra din beskrivelse saa kunne det godt vaere problemet.

Foerst vil jeg postulere at det ikke er alle som har evne til at blive gode til at oversaette fra problem til en logisk/algoritmisk loesning. Det er lidt ligesom sang og musik - nogen mennesker er bare ikke musikalske.

Hvis du skal igang med det, saa vil jeg anbefale dig at starte med nogle boeger omkring datastrukturer og algoritmer. Ikke fordi det  noedvendigvis vil vaere de datastrukturer og algoritmer som du skal anvende men fordi at det vil traene den form for tankegang.

Bemaerk at den slags godt kan vaere tungt stof. Langt tungere end w3schools tutorials.
Avatar billede showsource Seniormester
24. februar 2018 - 10:37 #5