Avatar billede martin_moth Mester
23. februar 2018 - 08:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

DS212+, en af 2 diske brudt ned. Kan jeg udskifte den med en vilkårlig anden?

Hej

Jeg har en NAS, Synology DS212+, der alene bruges til at gemme indhold gennem de sidste 15 år fra kamera og diverse dokumenter.

Der sidder 2 x 2000 GB diske i. Den ene melder konstant fejl, skal formateres osv. Det er jeg træt af og vil udskifte den med en der virker.

Skal den nye diske være identisk med den der sidder i i forvejen, eller kan jeg bare købe en anden 2000 GB disk og sætte i?

Disk info: Seagate ST2000DL003-9vt1 (siddet i NAS siden marts 2012)

Pft
23. februar 2018 - 09:39 #1
Den nye skal være mindst lige så stor som den mindste disk i RAID'et, eller større.

2 forskellige diske der er opgivet til samme størrelse kan være forskellige, de kan have forskellig skrive geometri, og det kan give en forskel på f.eks 100 mb.

https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair

Læs også denne, den kan være interessant for dig:
https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_expand_replace_disk

Jeg har aldrig pillet i en Synology, men har general vide og erfaring med RAID.
Hvis ovenstående links giver flere spørgsmål, Vil jeg gerne svare ud fra generel viden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. februar 2018 - 10:11 #2
Som erfaren med Synology Raid vil jeg bare lige bekræfte ovenstående. En identisk eller større disk kan bruges. En mindre vil ikke kunne lade sig gøre.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. februar 2018 - 10:37 #3
Vil anbefale dig at købe 2 nye identiske nye diske. For en sikkerheds skyld ville jeg også tage en backup af data inden den defekte disk skiftes. Når den første er skiftet og RAID igen er i sync ville jeg planlægge også at skifte den fungerende gamle disk.
Avatar billede martin_moth Mester
23. februar 2018 - 11:39 #4
Hej

Tak for svar. Jeg skifter begge. Nu ligger al data på den ene tilbageværende funktionelle. Kan jeg mon så bare sætte en ny i, hvorefter denne spejles (raid1), og derefter udskifte den gamle fungerende?

Eller hvordan - helt lavpraktisk - får jeg skiftet de 2 gamle, hvoraf den ene er defekt, med 2 nye, uden tab af data?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. februar 2018 - 11:57 #5
Vil stadig anbefale dig at tage ekstern backup først.
Brug vejledningen i øverste link #1 fra rogerrabbit og udskift den defekte disk. Når du så har udført "repair" og dit SHR er RAID1 igen er ok gentager du processen med disk nr. 2. Hvis alt går fint har du dine data på 2 nye diske uden tab af data.
Avatar billede martin_moth Mester
04. marts 2018 - 20:36 #6
Tjek

Skal nok følge #1. Deri står blandt andet at det anbefales at tages backup, ligesom du skriver. Mit spørgsmål er hvordan man lige gør det? Jeg har ikke lige et medie med 2000 GB jeg kan flytte over på. Tips?

Mvh M
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. marts 2018 - 08:16 #7
Du er nødt til at have en USB-disk på 2TB at tage backup på, monteret direkte på NAS´en og kopieret direkte via FileStation - ellers vil det tage meget langt tid.

Første alternativ er at du finder en PC med så meget ledig plads, og kopierer data ud på den over netværket.

Andet Alternativet er at kopiere data ud på eks. OneDrive eller Dropbox, hvis du har så meget plads til rådighed på sådan et lager.

Men alternativerne bliver altså langsommere og langsommere :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. marts 2018 - 08:17 #8
..Og så et PS - kender du en der også har en NAS, vil du også kunne sætte backup op mellem de to, ved at nørde dig lidt frem (og tilpasse åbne porte i router m.m.) - men det tager altså rigtig langt tid at sende over internettet... - afhængig af din internetforbindelse.
05. marts 2018 - 09:11 #9
Ja, man skal altid have backup, og helst offsite.

RAID sikre dig kun mod diskfejl.

Brand, tyveri, hijacking mv.
Har du ikke en backup, et andet sted der virker, har du mistet dine data.
Avatar billede martin_moth Mester
07. marts 2018 - 11:15 #10
Synes at jeg engang så sådan en "kasse" med usb-stik i enden som man satte en HD i og så havde man dermed en usb disk.

Jeg får jo en 2 TB disk i overskud (skifter begge diske i NAS) og vil derfor gerne have mulighed for at bruge den ene virksomme som ekstern backup.

Kender nogen til sådan en kasse?
Avatar billede martin_moth Mester
07. marts 2018 - 11:50 #11
Det må være noget a la denne

Case closed
Avatar billede martin_moth Mester
07. marts 2018 - 11:50 #12
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2018 - 13:41 #13
Ja, der findes masser af HDD kabinetter. Du skal blot sørge for at det passer til størrelsen (3½") og evt. interface (SATA). Det bør alle kabinetter der er under 10 år til 3½" gøre :-)

Men husk nu at der var en grund til at du tog den gamle disk ud - du bør formattere den fuldstændig, og så køre en chkdsk n: /f /r for at tjekke den helt igennem... - der er en lille risiko for at disken er "træt"... - og så bør du ikke bruge den som USB disk heller... - så vil den kun blive dårligere og dårligere.
09. marts 2018 - 08:45 #14
@Ole i #13, så vidt jeg forstår, vil Martin skifte begge diske til 4TB, og så bruge den "gode" 2TB i fremtiden.

@Martin mht. backup.
Her er et foreslag:
Da du alligevel vil skifte begge og købe en ekstern box.
Køb det hele på samme tid.

Sæt 1 4TB i den eksterne box.
Kopier alt ud.
Skift den dårlige disk.
Rebuild spejlet med 1 stk 4TB disk.
Når spejlet er OK
Skifte den gode 2 TB disk (Off-line (Er der hotswap i sådan en kasse?))
Sæt 2 TB den eksterne kasse, og kopier alt ud.
Slet data på den 4TB der sad i den exsterne kasse.
Sæt den nu tomme 4 TB i NAS'en og spejl op.
Når spejlet er oppe kan du udvide dit logiske drev.

Så burde du være sikker under udskiftningen.
Husk at teste din backup undervejs, men også løbende i fremtiden.

Den med at bruge en ekstern kasse til backup, kræver disciplin. Og jeg gør det selv.

Det er ikke så voldsomt som det lyder, det er livrem og seler.

Inden du smider den defekte ud kan du jo lige give den en tur med et sanitizer program, hvad du nu kan finde på nettet.