Avatar billede Ernst Andersen Praktikant
24. februar 2018 - 11:08 Der er 10 kommentarer

Installere win 10

Jeg forsøger at lave en ren installation af win 10 på min ældre Dell.
Maskinen har en ssd og køre win vista.
Jeg har downloadet win 10 disk image til usb. Pc booter fint fra usb men straks efter kopiering af filer springer opstartprocessen over i boot fra ssd. Dvs at vista indlæses.
Hvad gør jeg forkert?
På forhånd tak.
Ernst Andersen
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2018 - 11:46 #1
du skal jo formattere C: drevet forfra, og partitionere, inden du installerer
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2018 - 11:55 #2
Den er sat til at boote fra harddisken i stedet for dit installations medie. Hvis du med det samme når du starter pc trykker på F12 kommer du så til boot menu hvor du kan vælge installations medie?
Hvis ikke dette virker, skal du i bios og ændre boot rækkefølge
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. februar 2018 - 11:55 #3
Her er forhåbentlig lidt hjælp:

https://www.youtube.com/watch?v=SKbR6XT7fcA

Bare følg anvisningerne i videoen.
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2018 - 12:48 #4
Du skriver ældre  DELL der er flere mulige veje til Boot!
•Efter du har tændt din computer, Vent på DELL loget bliver vist og tryk derefter F2 indtil du rammer BIOS.

•Ældre version af Dell computere, så skal CTRL+ALT+ENTER anvendes.

•DELL bærbar: brug Fn+ESC eller FN+F1 for at komme i BIOS.
Avatar billede Ernst Andersen Praktikant
24. februar 2018 - 12:57 #5
Tak for jeres svar til mig.
Jeg har, selvfølgelig, ændret boot rækkefølge i bios, således at boot fra usb er 1. prioritet.
Og det virker også fint, men som sagt efter der er kopiret nogle file, som der står på skærmen, "springer" boot til start af win vista, som er det operativsystem som pt er installeret på ssd.
Avatar billede Ernst Andersen Praktikant
24. februar 2018 - 13:02 #6
Og til Sidewave.
Er det nødvendigt at formatere hd inden man installere nyt operativsystem??
Vil windows installationen ikke formatere drevet i proceessen?.
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2018 - 13:36 #7
Det jeg mente er at han skal vælge at partitionere og formattere, i win10 install programmet. formattere, for at slette win vista :)
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2018 - 13:43 #8
Det er kun nødvendig at formatere hvis det er en nyere UEFI / EFI PC:  Og du ikke vil have en mappe der hedder Windows.Old  Du kan også formatere der hvor du vælger hvor du vil placere Windows. Er du sikker på at dit USB Stik er i orden?
https://ibb.co/mgRnTH
Avatar billede poko1 Ekspert
24. februar 2018 - 13:57 #9
Når du kommer så vidt kan du slette og formatere dine Partitioner.
https://ibb.co/gktFhc
Avatar billede Ernst Andersen Praktikant
24. februar 2018 - 15:21 #10
Hej Poko1
Min usb ser ud som din, bortset fra at jeg ikke har x64 og x86. Jeg har istedet sources og support.
Som sagt booter pc`en fint på usb, men efter et lille minuts tid loader den win vista fra hd.