Avatar billede Mainbrain Juniormester
25. februar 2018 - 23:58 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Aktiv excel knap (makro) script copy/paste til bestemt cursor lokation

Hej,
Inden jeg "bryder løs" da vil jeg lige indformere om at jeg intet kender til Visual Basic. og jeg sikkert har kastet mig ud i et projekt hvor jeg ikke kan bunde... men, Hvo intet vover, intet vinder! ;)

Jeg ved ikke om overskriften er forståelig, men det jeg søger er koden til en knap der gør at indholdet fra bestemte celler kopieres til den sidst markeret celle lokation, dvs. at celle A1 til A9 kopieres til F1 cellen, HVIS dette er den sidst markeret celle inden knappen trykkes... hvis derimod at celle P3 eller en hvilken som helst anden celle er den sidste der er markeret, da er det der at indholdet kopieres til.

Det jeg er kommet frem til indtil nu, og som fungerer fint lige bortset fra at det altid vil kopiere til en bestemt lokation (F1) er:

Sub CopyPaste()
'
' CopyPaste Makro
'

    Range("A1:A9").Select
    Selection.Copy
    Range("F1").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
End Sub

Jeg er klar over at det er koden "Range("F1").Select" der skal ændres, evt. med op til flere linier, men jeg kan ikke lige finde ud af hvordan jeg ændrer det til at være cellen jeg sidst placerede/klikkede på at den vælger at indsætte i?
Håber at dette er forståeligt og gir mening?!

Håber at der et par excel experter der kan hjælpe her, da jeg efterhånden har søgt nettet tyndt uden held.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
26. februar 2018 - 00:01 #1
Extra info:

Jeg glemte at informere om at det er Excel 2010
Avatar billede store-morten Ekspert
26. februar 2018 - 00:09 #2
Prøv:
Sub CopyPaste()

' CopyPaste Makro

    Range("A1:A9").Copy
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
End Sub
Avatar billede Mainbrain Juniormester
26. februar 2018 - 00:23 #3
@store-morten
SUPER!
MANGE tak store-morten.
Jeg har lige afprøvet din løsning og det ser ud til at virke efter hensigten.
Det kunne være dejligt at være mere hård i VB, men internettet er en jungle og hvor skulle man lige starte for rent faktisk også at få noget ud af det? Well... dejligt at der findes steder som dette man da kan spørge!
Igen, mange tak!
Avatar billede store-morten Ekspert
26. februar 2018 - 00:27 #4
Velbekomme.
Der er mange muligheder med vba:
Sub CopyPaste2()
'
' CopyPaste Makro
'
TilCelle = ActiveCell.Address
'
    Range("A1:A9").Select
    Selection.Copy
    Range(TilCelle).Activate
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
End Sub