Avatar billede Svend Sandbæk Juniormester
26. februar 2018 - 13:17 Der er 14 kommentarer

Seagate Slim Backup Plus 2 TB ekstern harddisk

Hej. Jeg har en Seagate Slim Backup Plus 2 TB ekstern harddisk, som jeg bruger til backup af mine fotos. Problemet er at den kører konstant, både når pc'en slumrer og når den er helt slukket. En diode lyser konstant, og den eneste måde at slukke den på er at hive usb-stikket ud. Hvad gør jeg???
Avatar billede INK Ekspert
26. februar 2018 - 13:23 #1
Er det kun dioden, der er tændt, eller kan du føle/høre at harddisken rent faktisk roterer hele tiden?
Avatar billede Svend Sandbæk Juniormester
26. februar 2018 - 13:38 #2
Den kører hele tiden og ja, jeg kan høre den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2018 - 13:39 #3
Hvis det er til backup, vil jeg sige: Hiv USB-stikket ud.

Ikke for at "spare strøm", men for at forhindre din backup i at blive korrupt.

Hvis dit drev er tilsluttet, og du får besøg af en af de ikke helt ualmindelige kryptop-lockere, vil din backup også være krypteret, hvis drevet er tilsluttet.

...Men det er selvfølgelig et strategisk valg - har du det bedst med at din backup er tilgængelig hele tiden, og er inforstået med risikoen, så skal du bare fortsætte ;-)

Du kan gå i enhedshåndteringen, og gå i egenskaber for enheden - under avanceret vil der typisk være en mulighed for at vælge, om enheden må gå i dvale eller ej...

Og til sidst det mest åbenlyse - nu er det ikke sådan at du har sluttet den til det USB-stik der kan bruges til "offline ladning" (typisk gult stik, på de lidt ældre computere). Det er en funktion der gør, at du kan lade enheder op via porten, selv om computeren er slukket - og når der hele tiden leveres strøm på porten, vil disken naturligvis også få strøm.
I de fleste computeres BIOS har du mulighed for at slå denne funktion fra.
Avatar billede Svend Sandbæk Juniormester
26. februar 2018 - 13:55 #4
Pc'en er ny, og disken er bare tilsluttet med usb, som jeg har gjort før med gamle diske fra brugte pc'er. Den der avancerede indstillinger kan jeg ikke finde, og jeg har ikke kunnet finde funktionen gå i dvale eller sluk??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2018 - 14:54 #5
Har din PC et navn? - modelnummer? - så kan det ske man kan finde en vejledning...
Avatar billede Svend Sandbæk Juniormester
26. februar 2018 - 16:03 #6
Det er en HP Omen 2PL11EA#UUW.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2018 - 20:09 #7
Først og fremmest ser det ud til at USB ladning når PC´en er slukket er tilgængelig på ALLE USB porte på din model

Til gengæld ser det ud til at det kan sættes direkte i Windows - en engelsk vejledning til Win7 findes her: https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Software-and-How-To-Questions/USB-ports-have-power-when-PC-is-Shutdown-AC-power-connected/td-p/1537797

I windows 10 er det letteste at trykke på windows knappen, og skrive strømstyring/power settings (afhængig af sprog) - vælg det der hedder noget med strømstyringsplan.
Du kører formentlig på den strømstyringsplan der hedder "Balanceret", så det er den du skal redigere indstillinger for... - ellers skal du vælge den du ellers benytter.

Vælg linket til Avancerede strømstyringsindstillinger, scroll ned og find indstillingerne for USB-indstillinger -> Indstilling for selektiv USB-afbrydelse.
De to indstillinger for hhv. på strøm og batteri kan du så eksperimentere med at slå fra, og se om det gør tricket...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. februar 2018 - 20:20 #8
Ved læsning af andre artikler om "Selektiv USB-afbrydelse", er jeg ikke helt sikker på om det er den funktion vi leder efter alligevel... - men prøv endelig.

Efter min bedste overbevisning bør funktionen ligge i BIOS - jeg kan bare ikke finde info om din BIOS, så....

Jeg kan se et væld af forskellige løsninger for BIOS, når man søger på google: https://www.google.dk/search?q=bios+disable+usb+charging&rlz=1C1GGRV_enDK774CH776&oq=bios+disable+usb+charging&aqs=chrome..69i57.3798j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 - måske kan du kigge på et par af dem, og sammenligne med din BIOS - den første siger eks:

1. Power up or restart the PC and repeatedly press the DELete key to go into the BIOS settings.
2. Use right arrow key to move to the POWER tab
3. Arrow down to the menu item "APM Configuration"
4. Look for "EUP Ready" and "enable" it.
5. Save and EXIT.

Men om det er EUP ready i din BIOS, ved jeg altså ikke :-/
Avatar billede Svend Sandbæk Juniormester
26. februar 2018 - 21:08 #9
Mange tak Ole - jeg kigger på det  :-)
Avatar billede Mathias Praktikant
17. marts 2018 - 00:27 #10
Har du overvejet at flytte 'i skyen' mht. backup?

Jeg har backup af alle mine billeder i skyen hos https://onlime.dk/, det er ganske nemt, og så slipper jeg netop for vrøvl med eksterne harddiske.
Avatar billede Svend Sandbæk Juniormester
17. marts 2018 - 06:00 #11
Jo, men 45.284 fotos i 1012 mapper fylder en del (380 GB eller 408.468.148.657 byte)  :-)
Avatar billede Mathias Praktikant
17. marts 2018 - 19:26 #12
Ja, du har ret i, at det løber hurtigt op! Jeg har selv ca. 500 GB billede - og videomateriale liggende deroppe. Det forudsætter selvfølgelig også, at man har en solid og hurtig fiberforbindelse, der kan klare det! Ellers bliver det en træg omgang :-)
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2018 - 19:39 #13
Det er lidt uden for emnet, men har du overvejet Google Fotos som en ekstra backup? Her er det "gratis" at have sine fotos i skyen forudsat man kan leve med en reduceret størrelse. Til almindelig fremvisning på tv-skærm er det dog fuldt tilstrækkeligt, men selvfølgelig ikke nok til fotoredigering/forstørrelse af udsnit mv.
Fordelen er tilgang fra alle enheder (telefon, tablet og pc). Man har således altid sin fotosamling med. (Har selv ca. 50.000 fotos liggende).
Avatar billede Svend Sandbæk Juniormester
17. marts 2018 - 19:51 #14
Tak til Mathias og Ink. Google Fotos var måske en idé, men jeg afventer svar fra HP  :-)