Avatar billede Mainbrain Juniormester
28. februar 2018 - 00:58 Der er 5 kommentarer

"Floating" aktiv excel knap? Excel 2010

Hej.

Er det muligt at lave en aktiv excel knap "flyvende/flydende" ? (formularkontrolelement som de så fint kalder det).
Jeg fik kreeret en fin lille knap den anden dag (med hjælp herfra), som jeg her efter har bygget lidt videre på :)
Nu er der så et nyt lille problem. Knappen er lavet i toppen, højre side, men når jeg scroller ned på skærmen forsvinder knappen sammen med anden indtastet tekst. Jeg vil gerne at den bliver stående synligt i toppen, eller i det mindste i højre side, så brugeren kan aktivere knappen efter behov. Jeg har på nuværende tidspunkt brugt 4-5 timer på at finde en løsning, men jeg må bruge den forkerte søge streng/tekst på nettet, for jeg finder intet... det tætteste jeg kommer er noget med en "CommandButton" og det får jeg ikke til at virke. :(
Håber at der er en her som kender løsningen?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. februar 2018 - 08:30 #1
Hvad med at ligge den i en lille userform?

Jan
Avatar billede Mads32 Ekspert
28. februar 2018 - 08:46 #2
Hej Mainbrain.

Hvis Knappen er i række 1, så kan du blot oprette et vindue, så øverste række altid er synlig når du scroller.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
28. februar 2018 - 09:12 #3
Mads32, du mener frys rækker???

Jan
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. marts 2018 - 09:02 #4
Hej

Ja jeg mener den funktion der vælges under "Vis" med undermenu "Frys ruder" og der kan så vælges mellem "Frys ruder", "Frys øverste række" eller "Frys første kolonne".
Hvad man vælger er et temperaments spørgsmål.
Jeg fortrækker at bruge "Frys ruder" så kan jeg ser det antal rækker jeg vil. Der er ofte kolonne overskrifter som jeg gerne vil se.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
05. marts 2018 - 20:36 #5
Takker for hjælpen, men,

@MAds32: Frys rækker/ruder virker fint hvis man bruger øverste linie, men ellers kan denne funktion ikke rigtigt bruges

@Jan Hansen: Jeg har studeret lidt med det der userform og det lyder som det rigtige, men kan ikke rigtigt få det til at virke efter hensigten. Koden jeg bruger ligger jeg lige herunder, så hvis jeg kunne lokke dig til at se på den om det overhoved kan bruges i en userform (jeg ved nada om vbs), for så må jeg jo bare studere videre i hvordan jeg fikser det... takker på forhånd:

sub Ready2next()
    Sheets("Månedlig udregning").Select
    Range("B3:B29").Copy
          Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Sheets("Udregning").Select
    Range("C3:V29").Select
    Application.CutCopyMode = False
    Selection.ClearContents
    Range("C3").Select
End Sub