Avatar billede 1Dorte Guru
28. februar 2018 - 13:26 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Fotos med en sort side

Hej.
Jeg har nogle jpg-fotos, hvor der er et sort område. Det er forskelligt, hvor stort området er, men det er fx halvdelen af billede (helt lige). Min RAW-fil (CR2) ser normal ud.
Hvorfor kommer det?
Hvordan laver jeg min CR2 om til en jpg? (jeg har tidligere brugt photo elements, men jeg har ikke programmet længere).

Mvh. Dorte
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. februar 2018 - 14:09 #1
Google "CR2 raw converter" giver masser af gratis muligheder.
Også online convertere.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2018 - 15:47 #2
infranview med plugin kan det gratis - og i batch-mode (dvs en stabel billeder på én gang)
Typisk sker det pga en kopiering, der ikke blev fuldført (fx ved usb - uden brug af 'sikker fjernelse' så alle data ikke kom med over). Man SKAL ALTID bruge sikker fjernelse ved kopieringer TIL usb-enheder.
Avatar billede 1Dorte Guru
28. februar 2018 - 17:36 #3
Hej Finn
Tak - jeg brugte www.zamzar.com, som jeg også har brugt til andre filtyper.
Men optagelsesdatoen forsvinder. Det har jeg valgt at leve med, da det er få billeder, og jeg blot har tilføjet det manuelt. Men hvis du ved, hvorfor - vil jeg gerne vide det.
Jeg har oplevet det sammen, når jeg har redigeret et billede (i photoscape X).
Mvh. Dorte
Avatar billede 1Dorte Guru
28. februar 2018 - 17:36 #4
Hej Claes57.
Jeg ved godt, at man altid bør bruge "sikker fjernelse" - men ellers tak for tippet.
Jeg har fået løst mit problem. Jeg opdagede dog en ting (som du muligvis ved) mht. de jpg filer, som var fine inden jeg kopierede dem. Det var vigtigt at slette det beskadiget billede, inden jeg kopiere den brugbare jpg fil igen. Hvis jeg blot kopierede filen igen og valgte "erstat filen", forblev filen beskadiget.
Mvh. Dorte