Avatar billede munchen Novice
05. marts 2018 - 12:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Win10 – læg drev sammen eller få windows til at tro sd-drev er internt

Jeg har en lille nyere laptop med kun 32 Gb ssd og win10.
Laptoppen gik fornylig ned i f.m. en opdatering der ikke kunne være der og ville derefter ikke boote længere.
Jeg har nu geninstalleret en ny frisk win10 uden helt data og opdateret denne til dato.  Der er nu kun 9 Gb ledig plads helt uden programmer og data på drev c.
Min plan er nu, at isætte et mikro sd-drev til programmer, data og dokumenter, som drev d, for at have bare lidt plads til en swapfil samt mindre opdateringer.
Men så kommer problemet – Windows vil ikke give lov til at jeg flytter dokumenter til d-drevet som er mikro sd-drevet (det er ikke et intern fast drev).
Jeg ved, at jeg engang for et par år siden har læst, at via nogle få kammandoer et eller andet sted kan få Windows permanent til at tro, at d-drevet (mikro sd-drevet) er en fast disk eller integreres med c-drevet, så det kan lade sig gøre.
Men hvor jeg har læst det kan jeg desværre ikke huske eller ikke genfinde det.
Kan nogen evt. hjælpe med en løsning, vil jeg være meget glad og taknemlig ???
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2018 - 12:32 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. marts 2018 - 12:34 #2
Jeg kan forestille mig flere løsninger - men alle indebærer risikoen for at gå i udu, hvis kortet ved en fejl tages ud.

Prøv at starte en kommandoprompt op og skriv help subst - denne kommando kan montere dit E: drev (eller hvilket bogstav den nu har) som en mappe - eks til c:\users\[brugernavn]\my documents\ - således at når du gemmer data i den sti, havner det i virkeligheden på E: drevet.

Jeg ville egentlig også tro du kunne højreklikke "Billeder", "Video" o.s.v. - mapperne, og vælge at inkludere E: som fast gemmested - evt helt flytte data her ud.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. marts 2018 - 13:00 #3
Der ville måske også være en idé at skifte SSD´en til en større (flere GB), hvis det altså er muligt. Der er vist nok nogle producenter der er så "smarte" at lodde SSD´en fast, og er dette tilfældet er en udskiftning meget vanskelig.
Alligevel er herunder et link til far skellige SSD´er med større kapacitet:

https://www.proshop.dk/SSD?f~harddisk-ssd_form-faktor=25&f~harddisk-ssd_ssd-type=intern-harddisk&b=samsung&inv=1&pre=0
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. marts 2018 - 13:19 #4
Jeg er enig i at det smarteste vil være at skifte disken til større.

Men de små diske der er blevet leveret de sidste par år, plejer at være af typen M.2 - de er dyre, og det er derfor man monterer så små diske...

Hvis du skal have en ny, skal du altså vide om det er standard SSD (2,5" - 6 el. 7mm i højden), eller om det er en M.2 SSD (findes i forskellige længder): http://www.edbpriser.dk/hardware/ssd-solid-state-drive.aspx?harddisktype=%5BIntern+harddisk%5D&graenseflade=%5BM.2+Card%5D&count=10&sort=Popularity&rlm=List
Avatar billede munchen Novice
05. marts 2018 - 23:02 #5
Ja, den bedste løsning vll selvfølgelig være at montere et helt nyt og større SSD-dev, hvis det er var muligt. Men det lader sig desværre ikke umiddelbart gøre uden videre og vil slet ikke kunne svar sig.

Jeg tænker, at det måske nok er kommandoen Subst jeg tidligere har læst et forslag om kunne løse et sådant problem.

Jeg tænker, at jeg vil se lidt nærmere på forslagene i morgen og afprøve det.

Foreløbig tak for forslagene. Jeg vender tilbage.
Avatar billede munchen Novice
06. marts 2018 - 15:26 #6
Hej igen.
Så er problemet løst med hjælp fra forum'et :-)

Den endelige løsningen som virker blev:
1. Create a mount point:
    Open This PC and go to C: drive > Create a new folder and name it as SD card;

2. Mount SD card:
    Search diskmgmt in the Search bar and open Disk Management;
    Right-click mounted SD card and select Change Drive Letters and Path...
    Click Add, select Mount in Following Empty NTFS folder and click Browse;
    Go to C:\SD card and click OK

3. Add SD card into the libraries:
    Open Libraries > Click on Documents;
    Click Manage on the top of the window > Click Add when you see a window  called Documents Library Locations;
    Go to C:\SD card and click Document folder > Include folder;
    Set the SD card as the default location to save data by right-clicking on the folder you’ve added and select Set a default save location;
    Repeat the process for other libraries.

Tak for denne gang og hjælpen :-)