Avatar billede boje Juniormester
06. marts 2018 - 10:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

C5 hænger ved ordre kopi

Vi har en C5 der sommetider låser brugeren når der laves kopi af ordre. Måden det er løst på, indtil nu, er lidt husmands. Man sletter alle midlertidige filer som C5 generer på serveren. Derefter virker C5 igen.
Har på fornemmelsen at det er en fejl i C5, måske i en tabel! Er der nogen som har oplevet lignende og hvordan har de løst det?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
06. marts 2018 - 10:54 #1
Hej,

Hvilken version af C5, samt om det er Native/SQL, samt
hvilken server version, samt hvor mange aktive brugere ?

Kan du venligst oplyse dette.
Avatar billede boje Juniormester
06. marts 2018 - 11:07 #2
Her lidt precisering af C5 systemet.
C5 version 4.4.0.205. Kørende på Windows 10.
SQL er MSSQL2008 SP2, SQL 10.50.4000
Vi er ca 10-12 der bruger C5 aktiv., har licenser til flere end det. Så det skulle ikke være licenser som mangler!
Kunne det tænkes at C5 ikke lukker licenserne korrekt efter brug, og vi dermed løber tør?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
06. marts 2018 - 11:25 #3
Hej igen,

Kgger lige i mit bibliotek og ser om jeg har noget omkring
dette.

Jeg skal lige være sikker : Det er en brugeraktivitet (Kopiering af salgsordre) som du får fejlen ved og ikke den bagvedliggende funktion som opretter en ordrekopi ved hver ordreopdatering.

Med hensyn til gl. versioner af sessions, så er det ikke det - hvis dette var årsagen vil du lynhurtigt hører fra dine brugere, at de ikke kunne logge på C5.

MVH
Peter
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
06. marts 2018 - 11:45 #4
Hej igen,

Ikke lige noget der peger i din retning i min videnbank.

Hvad er det for nogle filer du sletter på server for at afhjælpe problemer ?

MVH
Peter
Avatar billede boje Juniormester
06. marts 2018 - 11:50 #5
Når fejlen sker er det altid fordi en bruger laver en handling. Idag var det fordi en bruger kopierede en ordre. Jeg har bedt om lidt mere logning om hvornår det sker og hvor tit det sker og for hvem.
Grunden til jeg er involveret er at jeg er Database Ansvarlig og ny ansat. Så endnu et frist blad som man kan give de opgaver ingen andre har kunnet/ville løse.
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
06. marts 2018 - 11:58 #6
Tja - typisk sådan kan det gå med 'den nye' som lige skal testes.

Hvilke filer slettes der på server ved fejlen ?

MVH
PA
Avatar billede boje Juniormester
06. marts 2018 - 13:02 #7
Ja livet er hårdt for ny ansatte:)
De filer, som man har haft tradition for at slette er følgende på share drev følgende:
c5direkt.c5s, c5menu.dat, c5modalt.dk, c5sysali.dk, c5user.c5s, c5util.c5p, c5util.dip, c5util.usr, D5W32.exe
alle filer under \DocMgmt\dat
Alle filer for de forskellige brugere bliver slettet.
Det er mange filer som man har slette, uden at vide hvilken betydning de har haft på systemet. Men næste gang C5 starter virker det. Så godt som nyt.....

Hvad betyder disse filer for øvrigt? Jeg har også set en som hedder c5modalt.us. Den var ikke blandt dem som blev slettet.

Kan man noget sted i C5 se hvilken type fejl den har fundet. En kode eller lignende?
Avatar billede ADDCON-C5 Forsker
06. marts 2018 - 14:00 #8
Hej,  Det er er voldsom sletning og mange af filerne behøver ikke at
blive berørt af denne fejl:  Her er lige kort lidt om et par af de filer du
nævner:

c5direct.c5c (eller c5direct.sys) -  dette er database definitioner og må aldrig slettes.
C5menu.dat - indeholder skærmmenuen og skal heller ikke slettes.
C5modalt.dk - er blot en labelfil til tekster - oprettes af C5 på ny hvis den slettes.
C5sysali.dk - er blot en labelfil til tekster . oprettes af C5 på ny hvis den slettes.
c5util*.* - (den som heder USR) indeholder brugertilpasninger - bør aldrig slettes.
D5w32.exe - er selve programfilen - bør aldrig slettes.
c5user.c5s  - indeholder info om de aktive brugere - oprettes af C5 igen hvis den slettes.  Sidstnævnte fil er nok den eneste du bør slette fremover.  Der er meget lidt godt og sige om denne fil i specielt servermiljøer, specielt hvis man kommer lidt op i antal aktive brugere.

Sørg for at alle brugere har fuld rettighed til denne fil.
Søg for at alle brugere på det sharede drev automatisk genoprettes, hvis netværker disabler connectivity.
Overvej at flytte d5w32.exe til de lokale arbejdspladser for at optimere ydeevnen
på hele C5 installationen.
Start C5 op med parametren -wC:\mitc5temp\  lav c5's temp mappe på den
lokalemaskine i roden af dennes systemdrev - giver væsentlig hurtigere afvikling og opstart.

Du bør nok også overveje at installere SP1 og SP2 + hotfix min 17 på din C5.

Lad mig vide hvordan  de går efterhånden som du arbejder dig gennem de forskellige ting - det med sletningen skal du nok stoppe med, da det ikke er nødvendig at slette alle disse filer.

MVH
Addcon/Peter