Avatar billede Isak Novice
06. marts 2018 - 21:56 Der er 14 kommentarer

Fra HDD til SSD

Hej,

Jeg har en stationær som er ved at blive langsom, derfor tænker jeg at tilføje en SSD.  Min ide var bruge SSD'en til Windows, og HDD'en hvor programmerne osv er installeret.

Mit spørgsmål er så, kan "rykke" styresystemet (windows 10) over til SSD'en?

Tak på forhånd!
Avatar billede INK Ekspert
06. marts 2018 - 22:04 #1
Jeg ville købe en SSD stor nok til både Windows og programmer. Den eksisterende HDD bruges så til data (dokumenter, fotos mv.).
Du får en god SSD på 250 GB for ca. 800 kr, og en 500 GB koster knap 1200 kr.
Hvad fylder Windows og programmer nu? Køb en SSD, der er mindst dobbelt så stor.

På SSDen ville jeg geninstallere Windows 10 og også programmerne. Ren ny maskine uden gammelt snavs fra opdateringer, gamle programmer mv.
Avatar billede Isak Novice
06. marts 2018 - 22:12 #2
Hej Ink, tak for det hurtige svar!

Det lyder som en god idé, hvor meget fylder Windows 10 cirka? Og ville man kunne køre nogle programmer fra HDDen? For at undgå alt for mange programmer på SSDen, da jeg har en masse plugins til mit musik program, som hurtigt tager pladsen..
Avatar billede INK Ekspert
06. marts 2018 - 22:35 #3
Prøv med stifinder at finde størrelsen af din Windows folder samt programfolderne.
Jeg gætter på 15-20 GB for Windows og alt mellem 20 og 50 GB for resten. Men jeg kender jo ikke dit musikprogram med plug-ins. Jeg ville aldrig købe mindre end 250 GB alligevel. Mange med 125 GB løber ind i pladsproblemer. SSD diske har bedst af ikke at være fyldte!
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2018 - 22:37 #4
Windows 10 kræver ca. 20GB for 64 versionen. Og den bør man tage for at udnytte
mere end ca. 3.4GB ram.
Det er vigtigt,  at der altid er mindst 10% friplads på en SSD, for ellers bliver den hurtigt slidt. Derudover må man aldrig fragmentere den, da det bare slider uden at gavne. En SSD bliver ikke fragmenteret som de gamle diske. Og det er vigtigt, at Trim funktionen er er slået til. Men det vidste du måske allerede?
Man kan sagtens køre sine programmer fra en almindelig, indbygget HDD.
Er enig i, at en nyinstallation er bedst, selv om man godt kan flytte den gamle over.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. marts 2018 - 10:12 #5
#4
En lille rettelse: Der skulle vist stå "defragmentere" og ikke "fragmentere" ;-)
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2018 - 10:27 #6
#5 Du har  helt ret. Tak fordi du gjorde opmærksom på det :-)
Avatar billede larsini Seniormester
07. marts 2018 - 17:36 #7
# trim funktionen - hvad er det???
Avatar billede larsini Seniormester
07. marts 2018 - 17:37 #8
skulle være til #4
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2018 - 17:42 #9
Trim er en nødvendighed for at slettede filer registreres som slettede, så der kan skrives nyt på det sted. Ellers vil der først blive slettet når disken er fuld, og så kører disken langsomt. Samsung SSD har et program, som hedder Magican og som kan slå Trim til.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2018 - 17:58 #10
Avatar billede larsini Seniormester
07. marts 2018 - 18:19 #11
takker - jeg har 4 stks pc med samsung ssd så det skal jeg da lige checke up på. tak
Avatar billede INK Ekspert
07. marts 2018 - 19:36 #12
#11 larsini. Med Samsung diske bør du køre Samsung Magician, der også reserverer 10% af SSD'en.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. marts 2018 - 19:55 #13
Jeg har en Samsung 750 EVO i min bærbare - den erstatter HDD´en der tidligere sad i maskinen. Styresystemet er Windows 7.
I min stationære er der to Samsung EVO 850 på hhv. 250 GB der indeholder Windows 7, og en Samsung EVO 850 på 500 GB.
Trim er slået til på alle SSD´er.
Avatar billede Isak Novice
08. marts 2018 - 09:03 #14
Tak for hjælpen, samt de gode tips! Jeg endte med at købe en Kingston SSDNow UV400 (240gb) - nogle som ved om det er en god SSD? :)