06. marts 2018 - 23:03 Der er 2 kommentarer

DELPHI (Tbutton AS Sender) med (Tedit as Sender.Value) som parameter

HEJ,

På min form har jeg 8 group-boxe  med en Tbutton og en Tedit inkluderet.
Altså 8 Tedit's  og 8 Tbuttons.

Når jeg klikker Button'en, skal rutinen gøre følgende:

1: Checke om værdien i TEDIT er tal og
2: Checke at tallet er mellem 0 og 255  (0x00 - 0xFF) og exit'e hvis over eller hvis input er IKKE numerisk.  Senere skal HEX-input inkluderes.

Hvis OK , skal rutinen sætte en Styrestring  foran (*A_xx* - *H_xx*) afhængig om det er button1 (A) eller button8 (H) som skal sendes til en rutine, som sender disse data til en extern enhed via en USB-port.

Jeg kunne lave det som 8 selvstændige ON-click rutiner, men da outputtet fra disse rutiner er så fælles (kun styrestrengen er forskellig) har jeg en ide om at det kunne laves med en ONclick As Sender  eller noget den stil , så jeg slipper 8 stort set identiske rutiner og kan nøjes med een.

Men her er jeg blank som ny-frossen is, så her trænger jeg lidt hjælp.

Kristian
Avatar billede MADOlsen Forsker
07. marts 2018 - 14:37 #1
Du kan sætte Tag-propertien til f.eks. værdierne 1-8 for de 8 TButtons, og så i OnClick-handleren lave en case på  TComponent(Sender).Tag der "oversætter" Tag-værdien (der er en integer) til den tilsvarende styrestring-værdi.
07. marts 2018 - 20:57 #2
HEj,

God ide, Jeg ved hvad du har i tankerne.  Det var en mulighed. Så den prøver jeg.

Tak for det.  Stiller nyt spørgsmål hvis jeg ikke får det til at virke.

Kr.